Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-19, 15:22   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Sitte med stor bolig for barnas skyld - når de har flyttet ut?

Jeg og kjæresten min er særboere nå, med til sammen tre barn. Vi planlegger å flytte sammen om noen år, og da er planen å bytte inn min del av tomannsbolig og hans leilighet med et stoooort hus. Med god plass til barn og etter hvert barnebarn. Så vi har lyst til å gå motsatt vei, mye pga at vi savner «stor kjernefamilie»-huset nå.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 15:20   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har stort hus, vi er ikke klare for å bo i leilighet. Vi jobber begge hjemmefra og har hvert vårt kontor og jeg har "plasskrevende" hobbyer.
Ungene har ytret ønske om å bo hjemme en del år til, når de flytter ut at vi mulighet til å leie ut. Men om 15-16-17 år, så er jeg kanskje klar for leilighet, jeg ser bare ikke for meg hvordan jeg skal få plass til alt jeg ønsker å drive med...

Så størrelse på bolig har flere sider. Utsikt, luft rundt meg, stor nok plass så vi ikke sitter oppå hverandre, mulighet til å lukke døren og sitte i mitt eget univers, ungene får gratis bomulighet så lenge de studerer.

Ønsker å ha gjesterom så vi kan ta i mot unger og evt barnebarn også ja.

Gammel 30-05-19, 15:24   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nesten ti år mellom mellomste og yngste, og ser for meg at hun lille og jeg kommer til å flytte til en leilighet med gjesterom når begge guttene har flyttet ut. Men jeg har også lært at det er klin umulig å planlegge noe som helst så langt frem i tid, så vi tar det som det kommre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 15:53   #4
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Mamma og pappa flyttet i enkel kårbolig med alt på ett plan og bare 2 soverom. 2 av 3 barn bor andre steder i landet og vil gjerne være hos dem i ferien. Det går på et vis fordi min søster ikke har familie og finner seg i å sove på stua og vi fire klarer å skvise oss inn i ett rom. For noen netter av og til går det fint, det viktigste er at de har et lettstelt hus i hverdagene og at vi kan være sammen alle sammen av og til. For meg har det betydd så mye å kunne være hos mamma og pappa i ferier, at jeg vil ha plass til begge mine barn med sine familier hvis de flytter vekk herfra. Blir de boende her, vil jeg ha en lettstelt leilighet med ett gjesterom.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 20:31   #5
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Nå er vår minst 4,5 måneder, så forventer å ha hjemmeboende barn i ca 20 år ish til.

Huset vårt er på 170m2 med skråtak i 2etg. Flyttet inn for 5 år siden da huset var nytt. Vi stortrives med nabolaget/tettstedet.

Tenker vi fint klarer å fylle opp huset med å omgjøre barnerom til hobbyrom og gjesterom. Vi kommer nok til å bo her så lenge helsen gjør det mulig å fly trapper.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-19, 21:16   #6
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Av prinsipp (egne) bor jeg aldri i boliger fordi andre kanskje skal sove der/ feriere der. Det kommer til å gjelde når unga har flyttet ut og. Da tenker jeg leilighet med vaktmester.

Gammel 31-05-19, 07:53   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke spesielt stort hus, 155 kvm på 2 plan. I teorien kan vi bo her så lenge vi kan gå en trapp, og fordelen er at den har direkte inngang fra garasjen.

Jeg har lyst å flytte til sentrum så snart vi kan, og få en litt mindre leilighet der. Men mannen har plutselig begynt å si at vi like godt kan bli boende.

Jeg tenker at vi uansett kommer til å ha et sted med 2 gjesterom (eller i hvert fall 2 rom ekstra med en seng).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 08:23   #8
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi vil ha bolig med plass til besøk av barn og ev barnebarn, og det er det som gjør at vi ikke finner noe nytt som passer oss. Vi har fire barn og da holder det ikke med tre soverom.
Derfor blir vi boende i et altfor stort og krevende hus inntil det perfekte huset/leiligheten dukker opp.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 09:51   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ikke stort hus, 136 kvm på tre plan. Men pga alle etasjene regner vi med å flytte etter hvert, kanskje når barna er over 25 eller så. Vi bor i et meget dyrt område, så det er ikke lett å bytte inn huset med en leilighet med ok plass.

Gammel 31-05-19, 09:54   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt hus er ikke veldig stort, vi har ca 120 kvadrat. Jeg regner med at vi blir boende. Uansett er det langt frem. Selv om jentene begynner å bli store så regner jeg dem litt som "hjemmeboende" så lenge de studerer og ikke har etablert seg. Vi har avtalt at så lenge skal rommene deres stå klare til dem.

Huset er upraktisk med trapp. Men så lenge vi klarer å gå i den, så ligger den i et greit strøk, med god kollektivtilgang og en passe lang gåtur til butikken. Jeg ser for meg at vi også kan ha en god pensjonisttilværelse i det huset.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 10:00   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi driver å bygger på huset nå og får en ganske stort hus når det blir ferdig. Ungene begynner å bli ganske store, men jeg tenker at når vi får det huset sånn som vi vil nå og bruker så mye tid og energi på det huset, så skal vi jammen bo der mange år også. Huset ligger en fin plass og fint uteområde når det blir ferdig. Nå bygger vi på en hel etasje til, sånn at ungene mine får 3 soverom, loftstue og bad. Kjæresten har også 3 unger, selv om det bare er ei som bor hjemme har vi stadig mye besøk. Ikke så mye overnattingsbesøk, men synes det er hyggelig å ha plass til det senere selv om unger flytter ut. I alle fall en god stund. Og jeg ser for meg at ungene mine vil bo hjemme lenge. I alle fall to av dem tipper jeg, og da må jeg ha litt god plass.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 10:03   #12
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ettersom jeg nettopp har flyttet i leilighet med livsløpsstandard så kan det godt være at jeg blir boende her, selv om jeg strengt tatt ikke har behov for tre soverom når barna en gang flytter ut.

Det er viktig for meg at jeg har plass til at vi kan ha middagsselskaper hjemme hos meg, så stuen må være stor nok til det. Hvis barna flytter såpass langt unna at de har behov for å overnatte når de besøker meg så må jeg ha plass til det.

På den annen side så er jeg separert, og ser ikke bort fra at jeg møter en ny mann på ett eller annet tidspunkt. Så hvem vet hva fremtiden bringer?

Gammel 31-05-19, 10:44   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke hva vi kommer til å gjøre når alle ungene har flyttet ut. Vi har kjøpt hus med leilighet for at det ene barnet skal kunne bo for seg selv, men med oss rett i nærheten. Hun bor i leiligheten med sin lille familie. Resten av huset blir pusset opp med livsløpsstandard slik at vi i teorien kan bo der til vi må bo et annet sted enn hjemme.

Hvis jentungen flytter fra leiligheten så kommer den til å bli leid ut til noen andre og da har vi ikke plass til at alle barna får hvert sitt soverom hvis alle kommer hjem samtidig. Nå er sjansen liten for at det ene barnet som har flyttet ut kommer til å bosette seg i en annen by, og ikke blir det barnebarn fra den kanten heller så det går nok fint.

Jeg vil ha plass til barn og barnebarn, men jeg vil ikke la det gå på bekostning av muligheten til å klare oss selv, vedlikehold, mulighet til å reise osv i alderdommen. Jeg har behov for å kunne tenke på meg og min mann etterhvert også.

Gammel 31-05-19, 10:57   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi bor jo 5 stk på «bare» 100 m2 nå - men har 4 soverom og tenker at dte ikke hadde vært noe problem å ta i mot folk på besøk på gjesterom. Hvis det kun er meg og mannen som bor hjemme så vil jeg jo legge opp til at alle rommene kan egne seg som gjesterom/ha overnattingsmuligheter. Det blir vel sikkert hobbyrom eller tv-stuer osv på sikt det da. Å dimensjonere bolig for at 3 voksne barn kommer hjem med partnere og en haug med barnebarn samtidig er ikke aktuelt.

Vi har også en hytte i nærheten av der vi bor så vi har mye plass der og.

Foreldrene mine har kun ett gjesterom i huset sitt og der er det ikke engang plass til min familie (ikke 5 senger). Det er litt problematisk faktisk siden de bor 50 mil unna.

Gammel 31-05-19, 11:27   #15
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma og pappa bor i en stor enebolig de på ingen måte har brukt for. Vi sover aldri over, jeg og brødrene mine bor mellom 10-30 minutter unna. Pappa brakk lårhalsen for 4 år siden, og måtte fjerne den ene hoftekula. Mamma klager over at hun må gjøre alt hjemme, men flytte det skal de ikke. To gæmliser på 250 m2 er tullete når den ene ikke får gjort noe verken ute eller inne lenger.

Sist redigert av Anne C : 31-05-19 kl 12:37.
Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 11:30   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Mamma og pappa bor i en stor enebolig de på ingen måte har brukt for. Vi sover aldri over, jeg og brødrene mine bor mellom 10-30 minutter unna. Pappa brakk lårhalsen for 4 år siden, og måtte fjerne den ene hoftekula. Mamma klager over at hun må gjøre alt hjemme, men flytte det skal de ikke. To gæmliser på 250 km2 er tullete når den ene ikke får gjort noe verken ute eller inne lenger.

Det skjønner jeg godt. 250km2 er VELDIG stort hus.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 12:37   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det skjønner jeg godt. 250km2 er VELDIG stort hus.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 11:29   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma kjøpte leilighet med to gjesterom da hun etablerte seg på nytt. Nettopp for å kunne ha oss som gjester. Vi bor langt unna og er helt avhengig av å kunne bo det om vi skal på besøk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 12:09   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det «relativt vanlig å investere i en leilighet til barna»?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-19, 12:29   #20
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det «relativt vanlig å investere i en leilighet til barna»?!

Helt uvanlig er det vel ikke. Vi er ikke i en posisjon der vi kan kjøpe til våre barn, men kommer til å hjelpe til så de kommer inn på boligmarkedet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.