|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dør
Dette trengte jeg å lese! Utrolig godt å bli minnet på at det er flere sider av en sak når vi synes snart-13-åringen bare er håpløs. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørHva med en dag (eller noen timer) på shoppingsenter som har aircondition og litt mer levelig temperatur?
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJeg har en som virkelig visner i varmen, og som kan bli muggesur på tur til "syden" hvis det er så varmt at hun ikke får sove skikkelig. Det løses med pjusk, nedkjøling på shoppingsenter og en lang prat på kvelden om hva hun har lyst til å gjøre neste dag. Jeg hadde latt henne bli på rommet, hvis det er det hun har lyst til, eller dratt på utflukt, hvis det er det hun har lyst til. Begge mine blir lei bading etter et par dager, så vi må ha planer når vi er på ferie, vi kan ikke bare henge på stranden eller ved bassenget. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørVi har også en som i mindre grad liker varme og basseng/strand enn oss andre. Det er jo selvsagt helt ok, og han får trekke seg tilbake på rommet, inn i skyggen, etc.
|
|
|
|
#5 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJeg har ei som på nesten alle ferier vi har hatt har fått en nedtur på ett eller annet tidspunkt, der hun har kranglet med søsken, vært sur og grinete, nektet å være med på ting etc. Det hun har hatt behov for da er å få være med på noe bare for seg selv, et avbrekk fra det andre vi har gjort. Uten søsken, det trenger ikke være mye, bare en liten luftetur. Innser at det ikke er lett når du er der alene med dem, men har hun noe ønske om hva hun har lyst til, i stedet for å bade?
|
|
|
#6 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJeg har lyst å gi deg en klem, for det er jammen ikke enkelt å være alene på ferie for å kose seg og så blir det bare dårlig stemning. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJeg har stått i samme problemstilling de siste årene, og mang en gang googlet billetter til min eldste slik at hun kunne komme seg hjem fra «den grusomme ferien hun er tvunget med på». Men vi løser opp i det på et vis hvert år. Problemet er jo at en del unger i den alderen er forskrekkelig flinke til å uttrykke misnøye over situasjonen, men er fullstendig uten evne til å kommunisere hva de faktisk ønsker å gjøre. Og min har i tillegg litt urealistisk forventning til budsjettrammene for hva man kan gjøre.
|
|
|
|
#8 |
|
Klar
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørSure unger kan vi nok kjenne oss igjen i alle sammen. Det ER kjipt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
I endring
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørBowling, kino, shopping, kjøpe noe hun kan pusle med og som dere kan sitte sammen med i noen timer på dagen, så kommer hun seg kanskje.
|
|
|
#10 |
|
I endring
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørOg i følge svigers så kan 11 år gamle barn skjule ørebetennelse med å være sur og det er da det som gjør at de ikke vil bade mer.
|
|
|
#11 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørVeldig enig med Vixen.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørTrøsten er at i morgen kan hun være smørblid og elske livet sitt!
|
|
|
|
#13 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørHåper dere får en hyggelig tur videre. Så får dere heller hygge dere sammen på ettermiddagen og kvelden hvis hun vil være inne på rommet på dagen. Nå har hun sikkert mobil og kan få tak i deg om hun måtte trenge det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJeg er også ganske spent på vår ferie om et par uker. Her er det eldste som er mest muggen, han har i grunn vært muggen, deprimert, trist og lei i mange år nå. Vi har lagt en god del planer på forhånd, og gutta vet stort sett hva vi skal gjøre. Vi gjør litt som alle vil, og vi er ikke er familie som ligger på stranda en hel dag. Vi skal se og oppleve, og heldigvis liker gutta det like godt som oss. Det første eldste spurte om når vi fortalte at vi skulle til Italia i sommer var om vi om vi skulle på museum og sånt. Med positivt fortegn. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørDu har fått mange gode svar, og i bunn og grunn må man jo bare forholde seg til at folk er forskjellige, man takler varme og forventninger ulikt, og man må tilpasse seg. Det gjelder både dem som blir sure, og dem som må håndtere de sure.
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dør
Nei, på ingen måte. Særlig ikke når lillebror kompenserer for storesøsters ufordragelige ved å stille ALLE de riktige spørsmålene om bakgrunnshistorie og være ekstremt interessert.
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørDet handler ikke om barnesyn, men om menneskesyn for min del. Jeg tror at vi mennesker er egoistiske av natur, i større eller mindre grad, og at det ikke er sunt for oss å leve i en verden der alt blir tilrettelagt for oss. Noen dager, eller ferier for den del, er ræva, men man kan velge å ikke la ferien bli helt ræva for de andre man reiser med også. Den 11-åringen som alltid får lov til å la egne følelser få førstepri. vil du ikke være partner eller kollega med når vedkommende blir voksen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJa, jeg tror vi diskuterer utfra litt forskjellige premisser her. Jeg tar for gitt (som HI også sier) at man allerede har gått ganske mange runder med en 11-åring som er sur og lei på å finne ut hva som er galt og om det ligger noe mer alvorlig til grunn. Noen ganger trenger man også å rett og slett få beskjed om å skjerpe seg. I hvert fall mine unger. Og jeg, for den del.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørJeg tenker at det er en del av oppdragelsen å lære barn hvordan det er greit og ugreit å oppføre seg. Jeg mener det er forskjell på å tenke at det alltid ligger en årsak til et barns oppførsel, til å tenke at de alltid gjør så godt de kan. jeg tror at normalt utviklede 11-åringer ikke alltid gjør så godt de kan - jeg tror at de noen ganger prøver å manipulere sine omgivelser og bruker verktøy som ikke er akseptable og som de må lære seg at IKKE funker/ikke er akseptable i samhandling med andre.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger litt moralsk støtte før jeg dørTusen takk for støtte og innspill. Vi har tatt hverandre i hånden på at det skal bli en bedre dag. Har lastet ned lydbøker til henne og blitt enige om at hun får is hvis hun bader. (har egentlig et opplegg med svømme mål for å få is, men nå får hun is bare for å komme seg uti vannet, så hun få kjøpt seg ned litt.) krysser fingrene for at det blir en bra dag |
|
|
|
![]() |
|
|