|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi brukte 6 mnd på totalrenovering, ombygging og utbygging. Vi bodde oppi det og flyttet rundt i huset. Det var _helt jævlig_ mens det sto på, men vi sparte en del penger på det og ikke minst har barna fått noen gode røverhistorier å fortelle om 6 mnd med skjevstekt pizza i hybelkomfyr og soving på flatseng på et kott.
![]() |
#43 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Og ikke minst presenning som sengeteppe, som var det første man la på når man sto opp. Både for vann når det regnet en periode, og for støv når vi rev taker. Eller når vi våknet av ei regnskur på natta uten at vi hadde lagt over presenning når vi hadde åpent tak fordi det ikke var meldt noe og det var knallvær. Og vi vurderte å henge opp hengekøyer mellom de nye takstolene før vi fikk tak for å sove under friluft. Men så ble det så sent på natt før vi kunne få lagt oss og vi var så slitne at ingen gadd å henge dem opp. Ikke hadde vi gulv i 2. etasje heller sånn at en måtte jo sikret seg for å gå på bjelkelaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Når jeg leser enkelte innlegg er jeg glad vi ikke bor i galskapen, nok å bo med esker i kjelleren og en stappfull garasje. Her selges ingenting før jeg har en ren seng, dusj og kjøkken i nytt hus! Det var betingelsen når vi kjøpte.
![]() |
#45 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Jeg er også veldig glad for at vi ikke bor i huset vi renoverer, jeg hadde blitt gal. Det var strengt tatt ikke noe alternativ da alt ble revet ned til reisverket.
![]() |
#46 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?
Beklager, det burde jeg forstått av meg selv. Fikk lyst til å klaskepanne nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lesende
Tja, jeg skal i alle fall ikke male noe som helst. Helten vil gjerne sparkle og male selv og når jeg ser den jobben han har gjort tidligere (forrige bolig, nåværende bolig, hytta, hos Broder'n osv.) så skal ikke jeg protestere. Ombestemmer han seg protesterer jeg ikke på det heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Lesende
Det har vi gjort også, bare at vi brukte to år! Og vi (mest Helten) gjorde alt unntatt det elektriske og badene selv. Fytte grisen. Men det ble noen gode historier. Okay, ikke helt det samme siden vi faktisk hadde en ferdig, men trang, første etasje å bo mens andre etasjen ble bygd ferdig. Første etasjen ble ombygd og renovert etter at andre var ferdig. Da grilla vi mye siden kjøkkenet var ute av drift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
~~~~~~~
|
Vårt tidsskjema ser slik ut:
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 25-08-19 kl 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Fløyel: Så dere/firma bruker omtrent fem måneder på noe som virker som en tilsvarende eller større jobb enn hva som skal gjøres hos oss? Da kan vi kanskje forvente hel eller delvis innflytting i mars. Setter vi kjøper av gammelboligen sin overtagelsesdato til 1. april så har vi muligens noe å gå på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Gulv: Flere her har nevnt linoleum og kork med linoleum og noe annet som kan være bra. Bittelitt mykt og veldig lettstelt osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
heimføing
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Linoleum heter Marmoleum klikk, finnes som kvadrater eller "planker", og legges på samme måte som parkett og laminat. Det er kork i underlaget her, som noen nevnte i et innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
~~~~~~~
|
Det blir strengt tatt 4,5 måned med aktivitet. Noen dager mer aktive enn andre. Vi brukte lengre tid med arkitekter og kommune. Men når vi fikk go! var 98% av prosjektet planlagt med materialer, så da var det bare å trykke på enter knappen og bestille alt vi trengte.
![]() |
#54 |
Epikur
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi har dette:
![]() |
#55 |
Lesende
Vi signerte kontrakten i går. Kjøpers overtagelse av gammelhuset avtales med to måneders varsel så lenge det er før 2021. Da antar jeg at vi unngår å havne i krise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Lesende
Takk for tips, dette så bra ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi skal også ha noen nye hvitevarer: koketopp, stekovn og kanskje en stekovn/dampovn til. Denne tråd snakker om dampovn og også om stekovn kombinert med mikro. Jeg har aldri hatt mikro. Finnes det virkelig en kombiovn til mikro/bak/stek? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Der er vanskelig å skrive beskrivelse til byggmesteren som skal renovere nyhuset. Og få tid midt oppi valgkampen til å se på det sammen siden Helten er opptatt med den. Bare å få sett på materialer er kinkig nok, for ikke å snakke om alt som skal med i en slik bestilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Lesende
Har du noen ide om rommet blir mindre av den jobben? Altså mindre enn opprinnelige innermål. Det har litt å si for hvordan jeg kan tegne kjøkkenet, dvs. valg av hvilke moduler som kan stå hvor. (Vi skal også skifte alt elektrisk og en del vannrør, samt forlenge noen vannrør, men det blir i krypkjelleren.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Vi har gammelt hus med bare 10cm isolasjon i veggene opprinnelig. Vi har valgt å etterisolere 5cm utvendig og 5cm innvendig, dvs. at vi lekter ut 5cm på hver side, så innerrommet blir da litt mindre siden alle vegger blir lektet ut på innsiden med 5cm, etterisolert og veggplater utenpå der igjen. Men du kan jo velge å ta alt utvendig om det går i forhold til muren på huset og tetting i underkant der. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
oppussing |
|
|