Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Minkpels - yay or nay?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-19, 10:22   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minkpels - yay or nay?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Ein buntmaker (da har ein lært eit nytt ord i dag!) kan sikkert fortelje meg om den er ekte eller ei også.

Det kan du finne ut veldig lett selv også. napp ut noen hår og tenn på dem. Lukter det brent hår er den ekte. Smelter de og lukter plast er det uekte.

Det er også lett å se om du ser ned til "hårfestet" av hårene. Da ser du om det er skinn eller tekstil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 10:27   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Følger med her. Har også arva ein pels, men er jammen usikker på om den er ekte eller ei. Eg har uansett ikkje fått meg til å bruke den, så den blir hengande. Å sy den om til putetrekk eller teppe er ein god idé, men kven tar sånne oppdrag?

Du kan melde deg på kurs på husflidslag. Mange har kurs i skinnfell, prinsippet er det samme.

Jeg skal sy om min pels selv, man må demontere hele og skjære skinnet riktig, pusle det sammen til en firkant så man får brukt mest mulig. Man bruker spesielle nåler, nærmest en nål med kniv på spissen og en sterk tråd. Så er det å sy dem for hånd med små tette sting. Jeg tenker å veve et åkle som bakside på teppet.

Det er utrolig mye skinn på en jakke også altså, når du får lagt det utover så blir det fort til et teppe. Jeg sydde babyteppe av et saueskinn for noen år siden, det ble overraskende stort når man fikk skjært det til riktig.

Hvor bor du? Vårt lokale husflidslag har flere kurs, og når man har gått kurs har vi treff 1 gang i mnd hvor man møter andre som syr skinn for å kunne hjelpe hverandre med råd og vink.

Gammel 30-08-19, 10:03   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke gått med minkpels. Har også takket nei til å arve foreløpig. Men jeg er enig i at det er fantastiske plagg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 10:29   #4
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville heller ikke ha gått med pels, men å lage puter eller pledd er jo en god ide.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 13:19   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.moripenbuntmakeri.no/inde...og-reparasjon/

Her sier de at pels til pledd gjøres for 2700, ikke inkludert stoff på baksiden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 13:43   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg arvet en pels for noen år siden. Gikk innom en pelsbutikk for å få vite hva slags pels det var. De trodde først at det var fake. Poenget med å fortelle dette, er at jeg tror at veldig mange ikke ser hva som er ekte pels eller ikke. Nu til dags finnes det så utrolig mye bra fake pels på markedet at jeg faktisk tviler enda mer på om folk flest virkelig ser forskjell. I tillegg kommer at folk flest ikke går med pels, så jeg ville faktisk brukt en arvet pels hvis jeg hadde likt den og kledd den fordi jeg ikke ville følt at jeg promoterte noe. (Den jeg arvet var alt for stor for meg, så den henger fortsatt på loftet).

Sist redigert av liefje : 30-08-19 kl 16:26.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 17:09   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en nydelig svart jakke arvet etter min elegante mormor. Den var kjøpt til sjøs av hennes omreisende far. Jeg bruker den i begravelser og julebord i desember. Og det går helt fint.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 17:09   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser jeg tråden riktig i at det er helt greit å bruke pels, bare ingen ser det?

Jeg har en gammel ulvepels hengende (sannsynligvis er det mest elghund, men Det ødelegger jo historien). Den er tykk, klumpete og ikke særlig bruksvennlig. Men er arvet pels kunne jeg gjerne brukt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 30-08-19 kl 17:18.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 17:35   #9
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prinsipielt i mot kasting og sløsing.
Hvis ikke du vil ha den kan jeg ta den.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 17:40   #10
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og putesying for å fremstå som PK? Vi er der ja?

Jaja. Tør jeg foreslå brukt minkpels med vindjakke utenpå? Det må jo treffe blink på alle kjerneverdiene?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 08:44   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Og putesying for å fremstå som PK? Vi er der ja?

Synes du omsying av arvegods er feil? Burde man egentlig kastet/satt fyr på/gjemt pelsene? Hva synes du er bra nok her?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 18:03   #12
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg tror egentlig samfunnet er der i dag at ingen kjøper seg ny ekte pels? Svært få i alle fall?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 18:15   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke helt skjønne hvorfor det er mer OK å sy puter og pledd av gammel pels, enn å bruke gammel pels. Er det for å unngå at folk tenker sitt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 18:25   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg klarer ikke helt skjønne hvorfor det er mer OK å sy puter og pledd av gammel pels, enn å bruke gammel pels. Er det for å unngå at folk tenker sitt?

Jepp. Det, samt å unngå å promotere pels som noe som er greit. En arvet pels i stuen min, er det enkelt å kommunisere at er omsydd fra mormors gamle. Med mindre jeg vil gå med skilt rundt halsen som sier «NB! Loppis-pels», så vil jeg ikke ha samme mulighet på gaten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 18:44   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vel med signaleffekten å gjøre regner jeg med? Det å bidra til en normalisering av noe som ikke er greit?

Gammel 30-08-19, 19:40   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke være med på å normalisere pels i gatebildet og promotere det. Ulempen (og fordelen) med pels er at det knapt blir utslitt, og det er vanskelig å se om en pels er ny eller gammel. Jeg syns ikke noe om pelsoppdrett, og vil ikke gjøre noe som kan sees på som støtte. Samtidig syns jeg det er dumt å kaste noe som både er fult brukanes, tilnærmet uslitelig og med en rekke gode egenskaper. Da er jo omsøm til noe som ikke flauntet like mye som et plagg en grei løsning.

Gammel 03-09-19, 07:53   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vil ikke være med på å normalisere pels i gatebildet og promotere det. Ulempen (og fordelen) med pels er at det knapt blir utslitt, og det er vanskelig å se om en pels er ny eller gammel. Jeg syns ikke noe om pelsoppdrett, og vil ikke gjøre noe som kan sees på som støtte.

Dette. Jeg så en dokumentar om pelsdyrnæringen da jeg var barn, og bestemte meg for at pelskåpe skulle jeg aldri ha. Eller bruke.

Sist redigert av Miss Norway : 03-09-19 kl 08:34.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 19:42   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må huske å rydde unna puter og pledd før man poster interiørbilder på SoMe da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-19, 19:49   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Stappe ulven, blåreven og minken under sofaen.

Gammel 30-08-19, 22:15   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke lagt et blikk på den engang, og jeg må innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser folk i pels. Litt pga at jeg er i mot pelsdyroppdrett, samtidig som jeg jo også vet at det er mye arvegods ute og går, så en pelskåpe betyr ikke at det er nytt. Men mest av alt fordi jeg synes det er stygt, og så avlegs og helt ute.

Og det er noe med signalet...Kle seg i "døde dyr". Dyr som er avlet under triste forhold, og avlivet utelukkende for pelsens del... (her er jeg selvmotsigende, men dyr matdyr er i en annen klasse, og kan vi utnytte skinnet av et matdyr, så er det supert. Men skinnet bare for skinnet sin del... Nei.)

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.