Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det innafor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-19, 00:08   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det innafor?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Ja, de vet godt at vi har gjort det, de skal bruke samme maler selv som vi har brukt! Men de vil ikke betale for hjelpen til hele huset. Så de mener mannen skal ta resten.

_mener_ de han skal ta resten, eller _spør_ de han om hjelp? Vesntlig forskjell i mitt hode...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:21   #2
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vet dine svigerforeldre at dere skal betale maler selv for å male hjemme hos dere?

Helt innafor å spørre synes jeg, men det er lov å si nei. Det må du eller mannen din si hvis dere ikke vil hjelpe dem.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

_mener_ de han skal ta resten, eller _spør_ de han om hjelp? Vesntlig forskjell i mitt hode...

De skal betale for å få malt 1 etg og spør om han kan male i 2etg uvisst hvor mye.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:22   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De skal betale for å få malt 1 etg og spør om han kan male i 2etg uvisst hvor mye.

Og da må han eller du si nei, kan ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:23   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Da spør de, og mener vel neppe å forvente? Mann opp mannen dint il å sin eni om det ikke passer, så blir nok det meste bra, tenker jeg.

Gammel 21-10-19, 00:24   #5
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

«Det har vi dessverre ikke anledning til å gjøre.»

Gammel 21-10-19, 00:12   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen problemer med å skjønne at du blir sur, men må si meg enig i at det er mannen din som er å klandre her.

Svigerfamilien her kan finne på å tenke på den type aktiviteter som en fin måte å være sammen på. Kan det være litt av grunnen til at de spør? Og grunnen til at din mann svarer ja?

Det ER stor forskjell på å holde på med fiksing i egen heim på ørtende måneden og å male litt hos andre, uten ansvar for å fullføre. Det siste kunne jeg fint blitt med på, uten å føle det som en jobb. Kanskje det til og med hadde vært deilig å unnslippe småbarnstilværelsen litt og gjøre noe helt annet

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:28   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må innrømme at jeg fortsatt sliter litt med den småbarnsbiten. Det er ikke sikkert de egentlig ser på dere som småbarnsforeldre, og at de tenker dere har kapasitet nok til å hjelpe litt nå som ungene er såpass store at de ikke lenger trenger tilsyn 24-7. Og at de ikke tenker over at det kan være slitsomt nok med barn på mellomtrinnet også?

(Med forbehold om at jeg husker helt feil nå, og at dere faktisk har småbarn)

Gammel 21-10-19, 00:44   #8
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Må innrømme at jeg fortsatt sliter litt med den småbarnsbiten. Det er ikke sikkert de egentlig ser på dere som småbarnsforeldre, og at de tenker dere har kapasitet nok til å hjelpe litt nå som ungene er såpass store at de ikke lenger trenger tilsyn 24-7. Og at de ikke tenker over at det kan være slitsomt nok med barn på mellomtrinnet også?

(Med forbehold om at jeg husker helt feil nå, og at dere faktisk har småbarn)

Poenget her er at vi selv betaler for å slippe å male. Og det vet de. Allikevel spør de om mannen kan male hos dem. Så de slipper å betale så mye for en maler. Det henger ikke sammen i mine ører. Jeg snakker ikke om at jeg ikke kan ta barna alene fordi de er gir små. Jeg snakker om hvem som spør hvem om hjelp. Jeg hadde da aldri bedt dem male her hvis de nettopp selv hadde betalt for å slippe å male!!!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:55   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget her er at vi selv betaler for å slippe å male. Og det vet de. Allikevel spør de om mannen kan male hos dem. Så de slipper å betale så mye for en maler. Det henger ikke sammen i mine ører. Jeg snakker ikke om at jeg ikke kan ta barna alene fordi de er gir små. Jeg snakker om hvem som spør hvem om hjelp. Jeg hadde da aldri bedt dem male her hvis de nettopp selv hadde betalt for å slippe å male!!!

Det var du som poengterte at det var snakk om småbarnsforeldre i første innlegg da. Det forvirret meg, jeg trodde først ikke det var dere selv du snakket om, men at du spurte for noen andre. Men nei, det henger ikke sammen i mine ører heller, men igjen, det er et spørsmål, og passer det ikke må man kunne gi et negativt svar, i stedet for å legge ansvaret på den som spør. De vil vel fortsette å tro det er greit, så lenge mannen din fortsetter å svare ja. Som andre her ville jeg også blitt temmelig sur om det var min mann det gjaldt, så full forståelse for det, men jeg mener også at det er hos han feilen ligger, ikke hos foreldrene hans.

Sist redigert av My : 21-10-19 kl 01:04.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 01:05   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Du sier "spør" og "bedt" om en annen her... Har de spurt han, eller bedt han? To helt forskjellige verdener, og ikke minst forventninger.

Og ja, dere har valgt å betale for en maler. Helt greit. Mnge gjør det. Enten fordi de ikke kan male selv, orker eller har tid. MEN, trenger nødvendigvis dine svigers, eller hvemsomhelst for den del, så trekke en slutning der, og dermed ikke spørre om hjelp, når de er ute etter hjelp?

Som nevnt mange ganger i tråden, så er det lov å spørre. Og jeg håper virkelig ikke at vi er der i dag, at man må tolke, og overtolke, enhver sjel før man faktisk kan spørre om råd eller hjelp. Finne ut av om den man spør er der at vedkommende kan. Og så evt tråkke i slaten om man spør feil/til feil tid. DA har verden feila big time.

Vi må kunne spørre om hjelp, OM vi er forberedt på at svaret kan bli nei. Jeg har spurt mang en gang om hjelp i forhold til barnepass. Til mange. Og ALDRI har jeg tatt det for gitt at de kan. Men har heldigvis folk rundt meg som ve at det er lov å spørre, og det er lov å svare. Og ikke minst at spørsmålene går i mellom. En gang spør jeg, en annen gang en annen. Og ingen sure miner, hverken pga spørsmål eller svar.

Jeg har selv en mann som setter våre biler på verksted for nær sagt den minste ting, fordi han ikke gidder ta det selv. Men når noen nært oss spør om hjelp med biler, da trår han til. Fordi det handler ikke om hverken bilen eller pengene, men det å hjelpe når noen spør. Og de gangene han sier nei, så er det å helt greit. For folk vet at han ikke orker alt.

Det er i grunn ganske enkelt.

Gammel 21-10-19, 01:17   #11
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg har selv en mann som setter våre biler på verksted for nær sagt den minste ting, fordi han ikke gidder ta det selv. Men når noen nært oss spør om hjelp med biler, da trår han til. Fordi det handler ikke om hverken bilen eller pengene, men det å hjelpe når noen spør. Og de gangene han sier nei, så er det å helt greit. For folk vet at han ikke orker alt.

Det er i grunn ganske enkelt.

Og så handler det om å stille opp for hverandre, noe som limer folk bedre sammen. Å spørre om hjelp er mer enn de konkrete oppgavene.

Gammel 21-10-19, 01:20   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Og så handler det om å stille opp for hverandre, noe som limer folk bedre sammen. Å spørre om hjelp er mer enn de konkrete oppgavene.

Nemlig!! Og det å si ja når det passer.

Gammel 21-10-19, 08:23   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

For en del handler det mer om å være gnien og forvente at barn stiller opp for foreldre uavhengig av hvor travelt barna har det.
Virker som alle i tråden har høytfungerende foreldre helt uten martyrtendenser og som aksepterer et nei uten sniping.
Det er ikke alle som er sånn. Noen spør fordi de vet at den andre ikke greier å si nei. Da er det ikke innenfor selv om problemet fortsatt eies av de som ikke kan/greier å si nei.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:32   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vel ikke noe å si om de har små barn eller ikke. Greia er mer at de har betalt proffe folk for å ta malingsarbeid for at Cumulus-mannen skal få mer tid til barn og hverdag(?), og nå ligger det an til at mannen bruker denne "oppsparte tiden" til å male i andres hus i stedet. Og da er de like langt, på en måte.

Men det er vel greit hvis han tar barna med seg dit, eller?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:39   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker det er litt likegyldig om man har småbarn, store barn, vond rygg, midlertidig blindhet, torpedo på nakken, vertigo, osv, osv. Man kan bli spurt likevel. Og det må i grunn i de aller fleste tilfeller være innafor. Hva som velter lasset for folk, hvorfor man må si nei, det varierer jo voldsomt likevel. Jeg sier ja til ting som andre i min situasjon hadde sagt nei til. Og motsatt. Man må lære å svare det som er ansvarlig for seg og sine.

Gammel 21-10-19, 00:46   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Tja, jeg for min del ville hatt høyere terskel for å spørre folk med små barn som trenger pass, enn med store barn, om å stille opp på ting, så for meg er det ikke helt likegyldig. Selv om det er lov å spørre uansett. Men litt mer forståelig at de tar seg den frihet å spørre når barna ikke lenger er små. Ellers enig.

Sist redigert av My : 21-10-19 kl 01:00.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 00:54   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del ville nok vært mest skeptisk til de midlertidig blinde.

Gammel 21-10-19, 08:18   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan virke som om du egentlig ikke lurer på om det er innafor å spørre eller ikke, men at du trenger litt klapp og medfølelse fordi dere har blitt spurt, og dere syns det er vanskelig/umulig å si nei. Og all medfølelse for det altså. Det er vanskelig å kjenne på lojalitetskonflikt og prioriteringsutfordringer. Og det er ofte ekstra vanskelig når det er foreldre/svigerforeldre på den andre siden av bordet.

Er mannen enig med deg om at dere bør/vil si nei? Har dere pratet mer om dette?

Gammel 21-10-19, 08:31   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

man må jo svare ut fra opplysningene som er gitt? Det står ingenting om svigerforeldrene er martyrer eller oppegående, vanlige folk. Jeg tenker at man må kunne spørre om ting - og man må kunne ta i mot svaret man får.

Og vi vet jo ikke om mannen/sønnen synes det er dumt eller greit å hjelpe -kanskje han synes det er greit? Jeg pleier å bidra på ett eller annet vis hvis mine gamle foreldre ber om bistand eller råd. Selv om de har råd til å betale for en del tjenester selv.

Og så synes jeg set er greit å være tydelig. Hvis det egentlig er hi og mannen som er uenige, synes jeg deg er rart å bli sur på svigerforeldre som spør. Det er jo ikke sikkert svigerforeldrene har detaljert innblikk i hverdagslogistikken heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-19, 08:38   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Og vi vet jo ikke om mannen/sønnen synes det er dumt eller greit å hjelpe -kanskje han synes det er greit?

Jeg må bare sjekke; Er det vanlig å tenke slik? At folk synes det er greit å gjøre ting som de selv betaler seg vekk fra? Jeg og mannen var i fjor og hjalp moren min, men dette var med ting vi gjør hos oss selv og som vi har god kompetanse på. Jeg gjør også ting for andre som feks matlaging og en del håndarbeid. Tror ikke akkurat jeg hadde kastet meg rundt å kjørt henger feks som jeg ikke gjør hjemme.

Det er jo en digresjon fra samtalen, som ikke har noe med det opprinnelige spørsmålet å gjøre. Men jeg bare lurte på om det var vanlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.