|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkJa, som sagt over her så er det snakk om å ta vare på noe som har verdi, som ikke trenger å være rent estetisk, ut fra de vi i dag synes er "pent" eller funksjonelt (trehusene på Vålerenga var også "stygge", gamle og falleferdige en gang), men noe som f.eks er typisk for sin tidsepoke eller sin stilart, som det er få igjen av, som er tegnet av en berømt arkitekt, som er knyttet til viktige hendelser i historien, er viktige for å bevare et helhetlig kulturmiljø, har hatt en bestemt betydning i lokalmiljøet, eller har andre kvaliteter som fagfolk (så jeg trenger ikke å skjønne det en gang) har vurdert som verdifulle og bevaringsverdige. Det trenger ikke være store og prangende bygg, det kan også være en kiosk.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-02-20 kl 08:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkTakk for tråden. Har bare fulgt vagt med på dette og denne tråden fikk meg til å forstå. Jeg er nå for verning av bygget men jeg tidligere var nøytral pga liten kunnskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkFordelen med betongbygg er at de er innmari solide!
Sist redigert av Tallulah : 27-02-20 kl 08:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkDet er alltid en balanse mellom hva som skal bevares og hva som skal bygges nytt. Men det er viktig å ikke bli historieløse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkDen kiosken er jo supersøt. Kan den verkeleg velte eit heilt boligprosjekt? Og takk for masse god info.
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkI tilfelle Sotakiosken handler det ikke bare om den fysiske kiosken, men også området den skal bygges på. Vålerenga er et særegent boligområde i Oslo, og som flere er skeptiske til fortetting av. Obos ønsker å bygge en 8 etasjers blokk på tomta, og det er verdt å få med seg at dette har de ennå ikke fått tillatelse til. Byantikvaren har innsigelser, og Statens vegvesen har innsigelser. De mener at tomta ikke egner seg til boligformål på grunn av støy og forurensing. Tomta ligger rett oppå utløpet for Vålerengatunnelen og toget. Plan og bygg er heller ikke enig i utbyggingen. Så det er ikke kiosken i seg selv som velter et boligprosjekt, det er mange faktorer inne. Det er ikke slik at kiosken skal erstattes av noe alle mener er praktisk og nødvendig.
Og her:
Og om Obos sine planer her:
![]() |
#48 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikk
Jada, men det er en mindretallsregjering, så det kunne helt klart vært utfordret hvis det hadde vært noe som lignet på opposisjon i saken. Poenget mitt er at det er helt uforståelig hvordan det store flertallet av politikere er så i utakt med både faginstanser og befolkningen, både lokalt og nasjonalt. Det er helt uforståelig.
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikk
Ja, virkelig.
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkJeg jobber på en skole som byantikvaren har på din liste og det er ikke bare enkelt. Vi har blant annet et trappeløp med rekkverk som etter en lang prosess nå er innenfor minstehøyde. Det et allikevel en reell risiko at en elev på ett eller annet tidspunkt tipper over og deiset i bakken. Skolegården er dårlig opplyst fordi vi ikke får satt opp skikkelige lys. Samtidig er det et flott bygg fra slutten av 1800-tallet som absolutt bør bevare sin stil i hovedsak. Så konflikten mellom å bevare, samtidig som bygget skal være trygt og funksjonelt er helt reell. Mange av disse byggene er også dyre i drift.
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkOm dere søker opp Mari Viksjø Grøstad på Facebook kan dere se en rekke bilder fra Y-blokka. Hun er barnebarnet til arkitekt Erling Viksjø, og har fått slippe inn i bygget nå. Som dere ser er det solide saker.
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkWow!
![]() |
#55 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkSå flott! Og så utrolig trist, historieløst og lite klimavennlig å rive ned og bygge nytt bare fordi det passer oss bedre akkurat i dette tiåret.
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkTakk for tipset! Veldig fine bilder - trappen er nydelig!
![]() |
#59 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkTakk for nyttig informasjon, Tallulah! Jeg har vært for vern lenge, pga. arkitektur og bærekraft, og har signert der jeg kan.
![]() |
#60 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkNoen som så debatten, som fikk med seg hva Y-blokka eventuelt kan brukes til, i og med at den ikke er å regne for trygg (mtp tunnellen under)? Jeg fikk med meg Morten Krogvolds historiefortelling om Picasso og Nesjar - fascinerende!
![]() |
|
|