|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Hvordan uttaler du «korona» | |||
| Korona (med begge o-er som i «sol») |
|
62 | 42,18% |
| Kåråna (med begge o-er som i «sommer») |
|
28 | 19,05% |
| Koråna (med en av hver) |
|
49 | 33,33% |
| Brokkoli (og ikke legg deg oppi o-ene mine!) |
|
8 | 5,44% |
| Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Jeg er blitt mer eller mindre avholds på mine gamle dager, så jeg sier rett og slett Munkholm. Litt usikker på om jeg sier o eller u på starten der. Munkholmkrisen høres mye mindre alvorlig og adskillig mer geografisk avgrenset ut.
|
|
|
|
#3 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?
Og der spruta jeg ut rødvinen jeg hadde i munnen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
En trønderkrise.
|
|
|
#5 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Nå måtte jeg knegge litt for meg selv, for nå minnes jeg den ferme damen som, ved siden av meg på en restaurant sist jeg befant meg i sydlige strøk, storkjeftet på den lille, tynne mannen sin over at han hadde bestilt reisen dit, og ikke til Døbbai! Hun bestilte Kårrånna til maten. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Apropos korona som i fysisk krone: Jeg trodde i mange år at kroning på engelsk var crownation, og ikke coronation. Uttaler man det fort, er det liten forskjell. Hvorfor heter det ikke koronasjon på norsk? (Eller crownation på engelsk?) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Kårråna. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Jeg tror jeg sier koråna. Eller korona. Og skriver korona eller corona alt ettersom, mer korona nå, men corona før
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Men er det "feil" å uttale det som det spanske corona, som de gjør på engelsk? Er det egentlig latin, og da er det kutyme for å uttale fornorsket? Jeg har liksom tenkt spansk, må jeg innrømme, og ja, det er helt sikkert på grunn av ølet. Og jeg har skrevet det med c også.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Den engelske uttalen er jo ikke spansk i det hele tatt, de angliserer den på vanlig vis med diftong i andre stavelse og det hele: [kəˈɹoʊnə]. De uttaler altså ølnavnet, solfenomenet og sykdommen likt, etter vanlige engelske uttaleregler.
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, kanskje det er bare firmaengelsken hos oss jeg har det fra - der er det egentlig ikke så mange briter, når jeg tenker meg om. Mest franskmenn og svensker, og der er det lite diftonger å hente på engelsken.
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Det er ellers opprinnelig gresk κορώνη (korṓnē) lånt inn via latin corona.
|
|
|
#15 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Jeg uttaler det med o, men har skrivi* med c fram til nå. Jeg abonnerer på tre engelskspråklige aviser, så jeg er nok litt påvirka av det, sjøl om jeg jo har registrert at norske medier har begynt å skrive korona. Lover å høre på Språkrådet heretter.
|
|
|
|
#17 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Jeg legger på en dobbel konsonant på slutten og, jeg. #villoggal
|
|
|
#20 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan uttaler du «korona»?Dobbel o og k. |
|
|
|