Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-21, 19:09   #1
cora
både her og der

cora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Her går det i wraps med middagsrester eller omelett med skinke.

Gammel 21-04-21, 13:05   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg lager ingenting. Her har ungene hatt ansvar for matpakkene sine selv i mange år. Den ene 8.klassingen nevnte det faktisk for noen dager siden, litt sånn humrende over oppdagelsen at noen i klassen fortsatt får smurt matpakke av foreldrene sine. For henne var det like absurd som om jeg skulle børstet håret eller knytt skoene hennes.

Da kan hun himle riktig godt av at jeg fikk matpakke laget for meg til jeg flyttet hjemmefra rett etter vgs. Jeg var selvsagt i stand til å gjøre det selv, akkurat som barna mine er, men Pappa syntes det var hyggelig å gjøre og jeg synes det er hyggelig å gjøre for barna mine. At noen sammenligner det med hårbørsting eller skoknyting synes jeg er absurd all den tid dette ikke handler om uselvstendighet, men om å gjøre noe koselig for andre.

Ellers er jeg veldig enig med Zulu. At mange synes brødskiver er god matpakke er selvsagt helt i orden, men at alt annet enn det skal være noe utenom det vanlige eller fancy kan jeg heller ikke forstå.

Gammel 21-04-21, 13:16   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Da kan hun himle riktig godt av at jeg fikk matpakke laget for meg til jeg flyttet hjemmefra rett etter vgs. Jeg var selvsagt i stand til å gjøre det selv, akkurat som barna mine er, men Pappa syntes det var hyggelig å gjøre og jeg synes det er hyggelig å gjøre for barna mine. At noen sammenligner det med hårbørsting eller skoknyting synes jeg er absurd.

Ellers er jeg veldig enig med Zulu. At mange synes brødskiver er god matpakke er selvsagt helt i orden, men at alt annet enn det skal være noe utenom det vanlige eller fancy kan jeg heller ikke forstå.

Litt komisk egentlig, at du føler behov for å forsvare det, på grunn av hva min 8.klassing tenker. Men ok, jeg skal si det til henne, at du synes det er hyggelig å lage matpakke til barna dine. Jeg er sikker på at hun lar deg få lov.

Mitt svar var mer ment som en "trøst" til liefje, som følte seg som "dårlig mor" fordi hun bare smør vanlige brødskiver, og ikke lager noe ekstra. Det var bare en påminnelse om at det finnes dem av oss som ikke engang lager brødskiver, men som lar ungene ordne det selv, og har gjort det såpass lenge at ungene synes noe annet er utenkelig, og at her ville også smøring av brødskiver være unormalt høyt sørvisnivå. Det var ikke ment som en kritikk av at folk ordner matpakke for ungene sine.

Sist redigert av My : 21-04-21 kl 13:24.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 19:38   #4
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Hele det siste skoleåret har de spist horn med innbakt ost og skinke. Har i fryseren hele tida, og de tar med seg horn frosne i matpakken. Til lunsj er de tint.

Og er de ikke spist i løpet av skoledagen, spises de før middag eller varmes til kvelds.

Så avanserte matpakker som flere av dere beskriver, har aldri mine hatt. De har laget matpakker selv i mange år, fordi det aldri var bra nok det jeg laget. Da måtte de ordne det selv. Men så startet jeg med å bake horn, og de anser seg som heldige som alltid har det i fryseren (det er sagt; "Vi er privilegerte" <3 ).
Bestemora bidrar også gjerne med en ladning horn i ny og ne.

Gammel 08-05-21, 23:54   #5
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Hele det siste skoleåret har de spist horn med innbakt ost og skinke. Har i fryseren hele tida, og de tar med seg horn frosne i matpakken. Til lunsj er de tint.

Har du oppskrift på disse? Jeg har bakt noen horn av tilsvarende type, men disse egner seg dessverre ikke så godt til frysing.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-21, 12:49   #6
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Har du oppskrift på disse? Jeg har bakt noen horn av tilsvarende type, men disse egner seg dessverre ikke så godt til frysing.

Jeg har en oppskrift som mamma har notert ned til meg, som hun har kalt "Bestemor (og fru Lund) sine verdens beste horn". Jeg vet ikke hvem fru Lund er, men bestemor er min mamma <3

Jeg baker horn og små "supperundstykker" med orginaloppskrifta til festbruk, mens når jeg baker til skolehorn, blander jeg i grovere mel og reduserer sukkermengden litt. Ikke grovmalt mel, for da blir de ikke så lettspiste lenger, og guttene mine er ikke så begeistret for hele korn. Prøv deg fram med hvor grovt som er ok for dine barn.

Oppskrift til 16 horn (jeg firedobler):
400 gram hvetemel
40 gram sukker (120 gram sukker ved firedobbel deig)
70 gram margarin (jeg bruker meierismør, 200 gr ved firedobbel deig)
1/2 ts kardemomme
3 dl melk/vann (jeg bruker halvt om halvt)
50 gram gjær (jeg bruker tørrgjær)

10 min på 250 grader (jeg steker på 220 når jeg har ost og skinke i)

Når jeg lager fylte horn, bruker jeg ferdig skivet Norvegia og kokt skinke, og deler hver skinke i to og hver osteskive i to. Legger halv osteskive og halv skinke på hvert horn og ruller sammen. Etterhever godt.
Fryses når de er kalde.

Gammel 21-04-21, 12:53   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jøss. Lager dere til sånne greier i matpakkene? Nå føler jeg meg som dårlig mor, altså. Jeg har laget til brødskiver. Punktum. Har han ikke spist det, har han ikke spist. Og ja, det har skjedd. Etter at han begynte i 8. klasse, har han fått penger til å kjøpe på supermarkedet i nærheten av skolen. Før det fikk de ikke lov til å gå ut av skolegården.

De første ti årene mine som skolebarna var det brødskive med brunost, leverpostei eller hva vi hadde. Da jeg hadde sultet den ene i et år og innsett at skolehverdagen ikke ble noe bedre av i ikke spise fra kl 22 til kl 17 dagen etter spiste jeg den kamelen. Det satt langt inne. Men nå blir det spist både frokost og skolemat og gutten virker langt bedre. Og den svært overvektige lillebroren får også med seg mat han liker og bli mett av men som jeg sørger for at inneholder færre kalorier. Så sånn sett er det vinn vinn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 10:39   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipper mange som går for brødskiver og frukt ikke skriver i tråden for å si det sånn, det var jo en tråd for matpakkeforslag og ikke egentlig en debatt, så man tenker kanskje at ikke man trenger si det mer opplagte (HI sier jo også at barnet ikke liker brødskiver). Jeg sa likevel antagelig det opplagte selv, siden mine har brødskiver, polarbrød eller knekkebrød så det var vel ikke så givende.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 10:41   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Mine spiser brødskiver vel så ofte som de får andre typer matpakker altså, jeg så bare ikke behovet for å nevne det i innlegget siden HI sier brødskiver ikke er aktuelt. Mine barn spiser gjerne brødskiver til lunsj så jeg lager ikke "fancy" matpakke fordi jeg må, men fordi de blir glade for det.

Gammel 21-04-21, 10:57   #10
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Mine spiste brødskiver tidligere, men nå lager de matpakka si selv og da er det større variasjon. Det går mye i kjøleskapsgrøt, egg, salat, tortillalefse med fyll osv.. Av og til også brødskiver.

Gammel 21-04-21, 11:37   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfattet ikke dette som noen inspirasjonstråd, men et spørsmål om hva som var vanlig at ungdommer har i matboksen. Derfor fortalte jeg om den ekstremt enkle og like ekstremt lite varierte matboksen til knerten.

Han er glad i god mat til middag, men matboksen skal være fullstendig standardisert.

Selv spiser jeg mye forskjellig når jeg er på kontoret. Ofte salat fra kantina. På hjemmekontoret det siste året er det brødskiver, brødskiver og atter brødskiver. Og så skeier vi ut med en kebab fra gatekjøkkenet over gata en gang i måneden eller så.

Gammel 21-04-21, 11:44   #12
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg oppfattet ikke dette som noen inspirasjonstråd, men et spørsmål om hva som var vanlig at ungdommer har i matboksen.

Really? Mer som en spørreundersøkelse, liksom? Hun skriver jo at ungene ikke spiser matpakka om dagen, at de har prøvd mye forskjellig og at de ikke liker brødskiver. Det er jo i den konteksten hun spør hva andre barn har med seg.

Gammel 21-04-21, 11:48   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Really? Mer som en spørreundersøkelse, liksom? Hun skriver jo at ungene ikke spiser matpakka om dagen, at de har prøvd mye forskjellig og at de ikke liker brødskiver. Det er jo i den konteksten hun spør hva andre barn har med seg.

Ja, jeg oppfattet rett og slett HI i denne tråden annerledes enn deg.

Gammel 21-04-21, 11:48   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spiser brødskiver selv, bare så det er sagt. Og han spiser brødskiver ellers. Da syntes JEG at varmmat eller ting man må lage til ekstra, altså ikke bare rester eller noe man ville laget uansett/noe man har i skapet, var langt i overkant av hva JEG hadde tilbudt. Jeg ser absolutt at det ble spurt om alternativer til brød og at min overraskelse over hva som faktisk finnes i de 1000 matpakker rundt omkring, kanskje ikke var riktig å komme med i denne tråden, men jeg trodde at tråder hadde lov til å utvikle seg litt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:52   #15
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn kan forøvrig gjerne lage seg salater og sånn hvis de ønsker det selv. Selvsagt. Men om det hadde blitt noe de gjorde ofte, måtte vi diskutert ingrediensene, i forhold til pris, innkjøp og hva vi har tilgang til rett og slett, og hvor ofte vi vil handle / hvem som skal ta ansvar for det. Det har gått 5 agurker her siden lørdag til middag, så dersom salatlaging gjorde at jeg måtte kjøpt 10 stk i uka tror jeg at vi måtte pratet litt om det. For eksempel. Selv om agurk er en utmerket ingrediens.

Gammel 21-04-21, 11:57   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tortillawrap med Philadelpia krydderost, ruccola og røkt laks. Eldste vil helst ha stekte kyllingbiter istedenfor laks i denne. Wrap er en stor favoritt.

Eggerøre i liten boks også et av Nennes rundstykker ved siden av. Gjerne med greddeost.

Minstemann spiser fortsatt brødskive med smør og hamburgerrygg/skinke noen av dagene. Også har de gjerne litt oppkuttet grønnsaker ved siden av og mellombar.

Når ungene er hos oss lager jeg gjerne matpakker til dem kvelden før. På morgenen nå som jeg har hjemmekontor. Eldste tulla tar ikke mat med seg ellers, og hopper gjerne over frokost også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:17   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg mener at man ikke har vondt av noe er hverdagsmat og noe er spesialmat / helgeturmat / feriemat. Og noen ganger kan man overraske i hverdagen også. Men alt trenger ikke være like godt rett og slett, det gjelder både voksne og barn og det gjelder de fleste måltider. Noe er helt grei mat til hverdags og det kan barn også venne seg til. De aller fleste.

Nå driver jeg med utstrakt kjepphestridning, merker jeg, men denne hverdagsmaten må altså ikke være brødskiver. Det finnes annen enkel, sunn, billig, hverdagslig, temmelig kjedelig mat i kategorien «grei» som ikke er brødskiver. Det er poenget mitt. Og noen av dere snakker som om det bare er brødskiver som faller innenfor den kategorien. Det er jeg himmelropende uenig i, hvis noen skulle være i tvil.

En del andre alternativer er for meg rett og slett for usunne til at jeg vil at barna skal ha det med stadig vekk (wraps, baguetter, nudler, pasta, mellombar). Jeg synes også det blir for dyrt hele tiden å putte oppi noen av de gode ferdigkjøpte alternativene, så en basis med type brødmat og noe ved siden av, der dette "noe" kan være en innkjøpt småting, men stort sett oppskåret frukt, er vår løsning.

Hm, grove baguetter, fullkornswrap og -pasta mener jeg er fullverdige alternativer til grovbrød ernæringsmessig sett.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, jeg oppfattet rett og slett HI i denne tråden annerledes enn deg.

Fair enough.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg ser absolutt at det ble spurt om alternativer til brød og at min overraskelse over hva som faktisk finnes i de 1000 matpakker rundt omkring, kanskje ikke var riktig å komme med i denne tråden, men jeg trodde at tråder hadde lov til å utvikle seg litt.

Jo, sant nok. Og det bidrar jeg visst til selv også.

Gammel 21-04-21, 12:45   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Nå driver jeg med utstrakt kjepphestridning, merker jeg, men denne hverdagsmaten må altså ikke være brødskiver. Det finnes annen enkel, sunn, billig, hverdagslig, temmelig kjedelig mat i kategorien «grei» som ikke er brødskiver. Det er poenget mitt. Og noen av dere snakker som om det bare er brødskiver som faller innenfor den kategorien. Det er jeg himmelropende uenig i, hvis noen skulle være i tvil.

Og det er jeg enig i, derfor har jeg for eksempel foreslått kjøleskapsgrøt. Det er også flere andre alternativer som har kommet fram i tråden, men der flere av oss påpeker at det ikke er alternativer vi mener at vi kan tilby hver dag av hensyn til arbeid og også pris for mitt vedkommende (jeg synes feks det blir ganske dyrt med pizzasnurrer i tillegg til mye arbeid), ikke fordi det ikke er fullverdige alternativer.

Opprinnelig lagt inn av Zulu

Hm, grove baguetter, fullkornswrap og -pasta mener jeg er fullverdige alternativer til grovbrød ernæringsmessig sett.

Mens jeg er uenig i det. Nå baker jeg altså en del grovbrød og polarbrød selv, så det påvirker selvsagt vurderingen noe. Grove kjøpebaguetter er stort sett lagd mørkere med farge og både det og wraps har uforholdsmessig mye kalorier i forhold til næringsinnhold. Mener jeg. Pasta også vil man, med mindre man spiser veldig lite av det, se at det skal ingenting til for det samsvarer med hva man har stappet i seg i en brødskive.

Vi er en familie som spiser ganske mye mat og mine vurderinger påvirkes nok av det. Dersom et barn spiser veldig lite uansett, har det selvsagt lite å si med kaloriinnhold kontra næringsinnhold.

Gammel 21-04-21, 13:01   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Mens jeg er uenig i det. Nå baker jeg altså en del grovbrød og polarbrød selv, så det påvirker selvsagt vurderingen noe. Grove kjøpebaguetter er stort sett lagd mørkere med farge og både det og wraps har uforholdsmessig mye kalorier i forhold til næringsinnhold. Mener jeg. Pasta også vil man, med mindre man spiser veldig lite av det, se at det skal ingenting til for det samsvarer med hva man har stappet i seg i en brødskive.

Vi er en familie som spiser ganske mye mat og mine vurderinger påvirkes nok av det. Dersom et barn spiser veldig lite uansett, har det selvsagt lite å si med kaloriinnhold kontra næringsinnhold.

Til det første vil jeg si at skillelinjen du trekker opp der går mellom kjøpebrød/-baguetter og hjemmebakt brød/baguetter. Grove, hjemmebakte baguetter kan være like sunne som hjemmebakt grovbrød. Og kjøpegrovbrød kan være luregrovt det også. Så kan man jo også spørre seg om hva som faktisk er forskjellen mellom brød, baguetter, rundstykker og pizzasnurrer for den del. De kan jo lages med nøyaktig samme deig og pålegg/fyll. Det blir varmebehandling og fasong, da.

Når det gjelder «tomme» kalorier som ikke fortrenger næringsinnhold, så er det sikkert riktig som du skriver i siste avsnitt, at det blir litt farget av hvor storspiste barna er. Hos oss er ikke slike kalorier noen ulempe.

Gammel 21-04-21, 13:13   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Til det første vil jeg si at skillelinjen du trekker opp der går mellom kjøpebrød/-baguetter og hjemmebakt brød/baguetter. Grove, hjemmebakte baguetter kan være like sunne som hjemmebakt grovbrød. Og kjøpegrovbrød kan være luregrovt det også. Så kan man jo også spørre seg om hva som faktisk er forskjellen mellom brød, baguetter, rundstykker og pizzasnurrer for den del. De kan jo lages med nøyaktig samme deig og pålegg/fyll. Det blir varmebehandling og fasong, da.

Ja, hvis man baker selv blir det mye av det samme (da er vi tilbake til "hvor enorm kapasitet har man til å bake selv"). Og hvis man kjøper blir det mye av det samme for en del mat. Men man kan få tak i grovbrød som er grovere enn kjøpebaguetter altså.

Så vil de fleste spise veldig mye mer av mat servert som baguetter og pizzasnurrer. Mulig mange synes det er en fordel, men det synes ikke jeg. Det er også en rekke andre sider ved dette som jeg ikke tror jeg skal gå inn på siden vi allerede er langt utenfor trådens tema.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.