|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?
Takk for tips! Da er det bare å fortsette å prøve
|
|
|
|
#2 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Molde har masse ledig, jeg bestilte time i går.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Min søster skulle reise innenfor Schengen i går. Hun oppdaget at passet var gått ut. Hun prøvde å reise med utgått pass og gyldig førerkort og det ble ikke godtatt. Hun kom seg av gårde idag med nødpass. Sist redigert av Pelen : 18-03-22 kl 23:59. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Truth is in the x-files
|
Fra OSL? Hvem nektet reise, flyselskapet? Hvor skulle hun reise?
|
|
|
#6 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg var på passkontoret på fredag, og da sa den ansatte at noen land kun godtok nasjonalt ID-kort som legitimasjon. Altså, om man ikke hadde pass. (Og at noen land ikke godtok førerkort som legitimasjon)
|
|
|
#7 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Jeg ville definitivt ikke tatt sjansen på å reise uten pass i dagens situasjon (Russland/Ukraina). Ting kan endre seg fort, sånn at man får problemer med å komme seg hjem selv om man skulle få reise ut.
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Viste først pass da vi kom fram til hotellet i Paris. Null pass eller koronasertifikat verken på flyplassen i Norge, Køben eller Paris. Munnbind på flyet fra Køben til
|
|
|
#9 |
|
|
Charter fra Sverige til Gran Canaria. Charterselskapet nekter da det var store muligheter for problem i Spania og at charterselskapet da stod ansvarlige. Om problemet skulle oppstånår de landet eller når de skulle tilbake vet jeg ikke. Vi leste på raskt og det så ut som om de hadde belegg for det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Takk for denne tråden. Jeg har nå bestilt time til svensk pass i mars i Strømstad og skal bestille time for nytt norsk pass i september etter rushet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Nå ligger det timer ledige i Oslo i april, mai og juni
|
|
|
|
#13 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?En 17-åring har laget varslingstjeneste for ledige passtimer - koster en hundrelapp ser det ut til, men kanskje verdt det om det redder sommerferien. Har ikke prøvd altså, men tenkte på denne tråden når jeg leste om det. Også syns jeg det er kult at 17-åringer klarer sånne ting. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tøff
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?I går fikk jeg skaffet meg time til i morgen i Oslo, det er et spørsmål om å gidde å sitte og oppdatere siden deres hyppig nok.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Det er ikke bare vi på FP som synes dette er litt trøblete.
|
|
|
|
#16 |
|
Tøff
|
Nei, og for dem jeg jobber med er dette en høyst reell krise som går langt utenpå våre ferieplaner. Folka "mine" lever livet sitt på en sånn måte at id, pass, bankkort og kodebrikke har det med å bli stjålet, forlagt, mistet og alt som ligner. Prøv da å begynne på nytt når du ikke er digital (kodebrikken er borte) så du får ikke endret adresse noe sted (og de flytter ofte mange av dem), så du får ikke tilsendt nytt bankkort. Du kan få ny brikke og nytt kort utlevert på en filial, men da må du ha id. For å få det må du inn og bestille deg en time, noe som forutsetter at du har nettilgang og mobil, samt at du har penger til å betale for ny id. Noe du ikke har, for du har ikke bankkort. Og du får ikke nytt uten id.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?Hvis noen i Sør-Rogaland trenger time til pass/id kort, så er det lagt ut timer på flyplassen på Sola førstkommende lørdag.
|
![]() |
|
|