|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Sum til egne barn enten i cash eller gave | |||
| Opptil 1000kr |
|
17 | 18,09% |
| 1000-2000kr |
|
46 | 48,94% |
| 2000-3000kr |
|
14 | 14,89% |
| 3000-4000kr |
|
6 | 6,38% |
| 4000 |
|
2 | 2,13% |
| 5000 |
|
7 | 7,45% |
| Over 5000 |
|
2 | 2,13% |
| Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnGlemte å si at jeg krysset av for mellom 1000-2000. Ofte mellom 1000 og 1500. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnIngen faste summer, men hva som ønskes/behov der og da. Vi er egentlig ganske rause ellers i året, og vi er begge fra familier som ikke er gave-fokusert så det er behov som styrer. Ellers så blir det pengegave som spares. I 12-årsgave får de tur til et sted de ønsker (vi har så langt vært i London og New York). Det er de desidert dyreste gavene. Men vi gir også gaver til under 1000,- også, hvis det er det som ønskes/trengs. Ergo ikke prisavhengig i det hele tatt, så jeg fikk ikke svart.
|
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnDet er stor forskjell frå år tll år. Sist bursdag spleisa eg og faren på mobil til 4000, til niåringen, og dermed fekk han eit legosett til 500 av meg til jul og eit brettspill til omtrent samme pris av faren. Har aldri gitt pengegaver, men for eit par år sidan fekk han restbeløpet til Switch, etter å ha spart omtrent halvparten sjølv. Dersom det ikkje er slike dyre ting han ønsker seg eller bør få, ligg det mellom 500-1000 (frå kvar forelder).
|
|
|
|
#4 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnI mange år hadde vi 1000 som øvre grense. Nå har vi ingen, dvs de får noe de ønsker seg og trenger og som vi mener er verdt det vi betaler. De siste årene har vi fått bedre råd og da trenger vi ikke å tenke så mye på prislappen. Uten at vi nødvendigvis alltid bruker så mye mer penger. Summen varierer veldig, det kan være mobil eller hettegenser de ønsker seg mest. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnDet varierer veldig. Som oftest rundt 1000-2000, men det hender det blir mer. Feks så kjøpte vi Londontur i julegave til alle ett år.
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJa, i tiårsgave fikk eldste her ominnredd rommet sitt, med ny seng, ny pult, ny bokhylle og diverse annet nytt interiør. Det ble nok langt over 5000 kr. Og hun trengte det (skifte fra lekerom til lekserom). Men det var unntaket da. Og hun hadde nok fått ominnredd rommet uansett, om det ikke hadde vært bursdagsgave (det fikk de to yngste, uavhengig av bursdag), så sånn sett fikk hun ingen gave det året.
|
|
|
#7 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnEg saknar alternativet: Det varierer fra år til år. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnDet varierer veldig her også. Har vært over 5000 (tegnebrett, mobil, sykkel, sikkert noe annet), eller under 1000, kommer hva på hva de ønsker seg, og hvor kort tid det er til jul/bursdag uten at jeg har kommet på noe. Jo mindre tid, jo dyrere gave. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJul/bursdagsgavens størrelse varierer utifra hva barnet har behov for, har fått tidligere på året. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnStort sett mellom 1000 og 2000, av og til mer.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnHyacinth: Så ungene dine kjøper egne senger, sykkel og betaler for treningsleire for pengene de selv tjener?
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barn
Det stemmer. Eller, de «kjøper seg ikke senger», de har kjøpt hver sin Ikea-seng én gang. Treningsleier er dyrt, men eldste tjener nå flere tusen i måneden og sparer alt. Sykler er jo heller ikke noe som kjøpes i ett sett. Mac til skolebruk har også vært et engangsinnkjøp og delvis finansiert av stipendet. Sist redigert av Hyacinth : 10-06-22 kl 14:29. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJeg tror bare de ikke eier så veldig mange ting. De virker fornøyde så lenge de har en iPhone, liksom…. Dette har de overhodet ikke etter meg, jeg ønsker meg ting hele tiden og blir aldri helt fornøyd… |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Så lenge eldste jobber og tjener greit synes jeg det er helt naturlig at hun betaler selv. Hun er tross alt voksen.
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det nydelige da er jo at de kan kjøpe seg det de trenger selv, også kan de få gøyale, ufornuftige ting som de har lyst på men ikke trenger, og derfor ikke prioriterer å bruke penger på selv, i gave.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#17 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJeg har noenlunde samme erfaringer som Hyacinth. Veldig mye utstyr og klær er kjøpt brukt, og det i ei tid hvor det ikke var så vanlig med bruktbutikker. Husker ennå hvor gøy det var på Fretex-butikken i Stavanger før vi fikk vår egen her i byen. Da kjøpte vi mesteparten av klærne våre der. Et lite skår i gleden var da 11-åringen kom hjem ganske slukøret etter en samfunnsfagtime. De hadde hatt om fattigdom, og læreren -sikkert med de beste intensjoner - hadde da fortalt elevene om hvor fint det var med denne Fretex-butikken. For da kunne fattige folk også ha råd til å kjøpe klær. Fram til da hadde ikke ungene reagert på at de fikk brukte klær, de arvet jo en masse også, men sønnen var temmelig lunken til Fretexkjøp etter å ha blitt kategorisert som fattig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnVi er altfor dårlige på å kjøpe brukt, dessverre. Det skjer nesten aldri. Der har vi mye å gå på. En del handler om at mannen helst vil ha ting med garanti/reklamasjonsrett. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnHer varierer det veldig. Hvis de trenger/ønsker seg noe dyrt som f.eks ny mobil må de ønske det til bursdag/jul, er det en mer vanlig gave blir det gjerne oppimot en 1000-lapp maks.
|
|
|
#20 |
|
ctrl+z
|
Sv: Jule/ bursdagsgaver til egne barnJeg måtte også betale selv fra jeg fikk jobb som 15-åring. Det har lært meg så mye om økonomi at jeg definitivt synes det er lurt å følge med egne barn. Medforelder er ikke enig, bare.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 12-06-22 kl 11:19. |
|
|
|
![]() |
|
|