|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Jeg syns jeg følger godt med og liker godt digitalisering der det fungerer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Min mor (74) er fullt oppe og gå på alt digitalt, liker å sette seg inn i sånt, og setter sin ære i å være oppdatert og vel så det. Handler, bestiller timer og gjør alt mulig annet på nett, skifter mobil mye oftere enn meg (har swap-avtale), har en app for det meste, bruker SoMe aktivt (men vi har måttet ta henne noen kurs i nettvett med jevne mellomrom, det glipper en del der), sender snap med tøysete filter til barnebarna, legger ting ut for salg, og i det hele tatt. Stefaren min (89) og faren min (74) funker også greit med det digitale, de gjør det som er nødvendig og har ingen problemer med å få det til (stefaren min godt hjulpet av min mor da, men hun er også veldig bevisst på at han skal greie det selv, så hun gjør det ikke for han, men hjelper han slik at han forstår det og får det til, og han synes også det er litt gøy).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-09-22 kl 14:01. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Hva er problemet med engangskode-appen, forresten? Jeg har ikke hatt bankID på mobil på et halvt års tid eller så, men opplever det overhodet ikke som noe savn. Det er akkurat like praktisk i mine øyne.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?
For meg som ikke har eplefon, for der har jeg forstått at man bre kan holde på varslet? Aner ikke.
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Når vi er inne på det. Jeg har vært ivrig bruker av BankID på mobil. Jeg har fått med meg at det skal bort, men har ikke helt skjønt hva det skal erstattes med, hvordan jeg eventuelt får tak i det og når det i så fall skjer. Jeg kommer sikkert til å fikse det når det skjer, men jeg kommer til å offe litt.
|
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Jeg fikk det fikset da jeg uansett var innom banken (med pass). Jeg ville ordnet det før ban id på mobil slutter å funke.
|
|
|
#7 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Men en bakgrunn som ingeniør i informatikk, må jeg jo nesten bare henge med. Selv om det er veldig mange år siden jeg jobbet hands-on som systemutvikler. Det jeg ikke forstår umiddelbart, klarer jeg jo som regel å google meg frem til. Det samme med LøveMannen. Han er mer nerd enn meg og henger også godt med. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Denne tråden fikk meg til å rekonstruere hva Bank-ID-app-passordet mitt er, sånn at jeg ikke blir sparket ut av alt mulig når Bank-ID på mobil slutter å virke.
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Jeg har glemt det passordet to ganger allerede. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Earthling
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?For all del, alle sammen: ikke gjør som meg, teknofriken. Bank-ID-en på mobil klarte å løpe ut i begynnelsen av koronatiden uten at jeg sett fornyelsesmelding. Morsom situasjon. Heldigvis klarte endevending av kontoret å grave frem gammeldags kodekort. Ellers ville jeg ha måttet bo i steinalderen i mange måneder. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Hertuginne
|
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?BankId på telefon er bare en app som spør deg om det er du som prøver å logge på der og der og så ber om et passord, altså veldig samme kundereise som BankId på mobil. Passordet man skal oppgi er det man har lagt inn i nettbanken. Det burde ikke være vanskeligere å huske dette passordet enn å huske koden man har på BankId på mobil (men jeg brukte et par ganger før jeg klarte å sette et passord som er vanskelig å hacke, men lett å huske).
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Jeg HUSKER mitt (tross alt bruker jeg det jo på to-faktor innlogging på bankid, noe jeg også i oftest bare gjør på jobb, noen få ganger i året, men hr nå lært meg passordet i alle fall, eller satt et jeg husker) men det er knotete å taste inn. Jeg kan sikkert sette banikd-passordet til noe som bare befinner seg på et tastatur på mobilen da... Jeg håper på fingeravtrykk før de utfaser bankid på mobil
|
|
|
#13 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Jeg jobber selv med digitalisering i kommune, og har kolleger som jobber særlig med de som faller utenfor digitalt. Og det er mange faktorer som gjør at de faller ut. Tekniske løsninger som bank-id og apper er en ting, forståelse av hvordan samfunnet er oppbygd og fungerer (feks hvilke offentlig etater gjør hva), språk og ikke minst brukervennlighet gjør at tjenesten blir for vanskelig for mange (14% er ikke-digitale). Når de ikke er digitale faller de utenfor samfunnet, og må ha hjelp av andre for å klare seg.
|
|
|
#14 |
|
Enda en som trener
Godt poeng. Det har blitt ganske mye voksenopplæring for arvingen på dette området det siste halvåret. Hun synes det er vanskelig å være voksen |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Jeg hadde sommerjobb i bank sommeren 1998. Da hadde lokalbanken jeg jobbet i bestemt at det ikke lenger skulle være gratis å betale regningene sine i kassa i banken, men at brevgiro fremdeles skulle være gratis. Det var ganske furore, men vi satte opp kurs i banken. Med 1-1 opplæring i bruk av brevgiro. Alle var jo enige i at det var VELDIG enkelt, men de trengte bare hjelp til å komme i gang.
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Min mor på 75 henger greit med og bruker både Vipps, bankID, bestiller reiser på nett osv. Det hun sliter litt med er mobilen.
|
|
|
#17 |
|
heimføing
|
Sv: Digitaliseringens pris - hva med de som ikke henger med?Jeg syns det er litt morsomt at så mange i tråden fremhever alle disse slektningene over 70 som fikser apper og data og duppeditter, som om det er så unikt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Det er riktig at det er de eldste, personer med funksjonsnedsettelse og de som står utenfor utdannings- eller arbeidslivet. Men det gjelder også mange voksne som er eller har vært i yrker der du ikke har måttet forholde deg til programvare og nettsider.
09 & 13 Sist redigert av venla : 22-09-22 kl 23:07. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg er ikke helt enig med deg. Min far er "instruktør"/kursholder i ulike digitale verktøy på en møteplass for eldre og det er mange under 90 der som strever med alt fra bank-id, nettbank, epost og i det hele tatt.
|
![]() |
|
|