|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Vet du hva å stompe kompen betyr? | |||
| Seff |
|
16 | 16,84% |
| Hæææ?? Nei. |
|
73 | 76,84% |
| Har en anelse |
|
3 | 3,16% |
| Bekkalokk |
|
3 | 3,16% |
| Deltakere: 95. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Er fra Bergen, men er stril. Aldri hørt om det. Vi sier stupe kråke. Kan være jeg er for ung? Men her 1km utenfor Bergens grensen er der mindre bruk av de klassiske uttrykkene. Er mye Bergensk som ikke kommer ut her. Sist redigert av Isolde : 25-02-23 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Har aldri aldri hørt om det. Ville trodd det hadde noe med kompelaging å gjøre. Men så er jeg ganske dårlig på dialekter og uttrykk også. Særlig hvis de ikke er fra Grenland(der jeg er oppvokst) eller Sørlandet(der jeg bor). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?
Ja, nei, hvis du er steril er det ikke så rart at du ikke kjenner uttrykket.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt å vite at du er steril Isolde! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Øyboer
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Hadde jeg vært steril hadde livet vært bedre akkurat nå. #høygravid, får nøye meg med å være stril selv om mobilen nekter å skrive det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Jeg har vokst opp på strilalandet, og der var stompe kompen et helt vanlig begrep. Men "belit deg" var ikke i bruk der. Jeg elsker det uttrykket og bruker det ofte, for å forvirre omgivelsene her østpå.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men hva betyr det? :utålmodig østlending:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Introvert textrovert
|
Når du ikke gir deg på at du har tapt i noe. F.eks at du trakket på strikken i strikkhopp eller ble tatt i tikken (som betyr sisten). Eg belitar meg ikkje!!!
|
|
|
#9 |
|
Fola Blakken
|
Det betyr noe sånt som å gi seg på tap. Hvis du tråkker på streken når du hopper paradis, og så nekter på at du gjorde det, vil du få beskjed om å belite deg.
|
|
|
|
#10 |
|
Stiv
|
Jeg er fra strilalandet litt lenger vest for deg, og har aldri hørt om å stompe kompen. Å belite seg, det var/er titt og ofte i bruk.
|
|
|
|
#11 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Jeg har det jo fra mine foreldre, og de er over 70 nå.
|
|
|
#12 |
|
Øyboer
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Å belite seg ble brukt av Bergenserne der jeg vokste opp. Vi var sånn ca 50-50 bergensere og striler. Nå er det vel nesten 70% Bergensere i område. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Ikke hørt uttrykket, bodd 6 år i Bergen og samboer med Bergenser og bergenspatriot i over 20 år. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Vet du hva å stompe kompen er? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Men hva er en stril?
|
|
|
|
#16 |
|
Øyboer
Det er personer fra området rundt Bergen. Før var også noen av det som nå er bydeler en del av strilalandet. Jeg bor i en nabokommunene. For 30-40år siden var det nesten bare striler her, men nå er det nesten bare Bergesere og innflyttere fra andre steder. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Opprinnelig var det vel fiskere som kom fra områdene nord for Bergen som ble negativt omtalt som striler. De kom til byen for å selge fisk. Amalie Skrams Hellemyrsfolket var striler.
|
|
|
#18 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Vet du hva å stompe kompen er?Vi kom vel med hest og kjerre fra Lilletvedt, Ramstad og Stend (osv).
|
|
|
#19 |
|
har tatt seg sammen
|
Joda, den opprinnelige Bergensbanen gikk om Midttun og Nesttun. Den gamle traseen fra Osbanen er sykkelvei helt inn til Fjøsanger. Innenfor der har jeg ikke lenger helt oversikt over hvor det opprinnelige togsporet gikk.
|
|
|
#20 |
|
Introvert textrovert
|
Minde, Kronstad, Solheimsviken, Bergen. Rett og slett før de sprengte seg igjennom Ulriken til Arna. Da lærte jeg noe i dag også. Osbanen har jeg mer kontroll på, da jeg var barn så man spør etter den langs Osveien. Spesielt husker jeg den bratte svingen, som nå ikke finnes mer ved Søfteland-ish ... (før den gikk inn til Hamre). Der var det en smal jernbanebro. Jeg er også så gammel at jeg husker da en lastebil rev ned jernbanebroen ved Midtun. (Ikke den i Grimen altså).
|
![]() |
|
|