Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Miraklet i Gullspång

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-24, 23:21   #41
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Miraklet i Gullspång

Det er det rareste jeg har sett på lenge. Og jeg har så mange spørsmål at det går helt rundt i topplokket.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 23:22   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg tenker så mye her!!! Interiørene! Religiøsiteten! Den militær-greia! Annonsen over her!

Da hun snakket om den høye iq-en sin og militær-treningen, så tenkte jeg på han der psykoen i Bergen, slm drepte sin ex i et parkeringshus. Han drev også, under rettssaken, og gnålte om hvor smart og forsvarsutdannst han var og drev og la frem «beviser» og «analyser».

Det er ikke kjempevanskelig å distrahere en som tar en blodprøve og kjapt bytte ut et prøveglass, hvis man er litt fingerferdig og snarrådig?

Interiørene, særlig de kristelige veggbildene, broderiene osv, var en tidsreise-fest gjennom barndommen min fra bedehusland. Familien sang «gledens herre» som bordvers, la jeg merke til. Der jeg vokste opp, var det de «skikkelig kristelige» sitt bordvers. Vi som var litt mer «vanlige statskirkekristelige» nøyde oss med «du som metter liten fugl».

Det med at det kom samme dame med ulikt hår til «åstedet», altså…

Og ble livsforsikringen utbetalt? Til hvem?

Gammel 05-06-24, 23:31   #43
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, jeg tenker så mye her!!! Interiørene! Religiøsiteten! Den militær-greia! Annonsen over her!

Da hun snakket om den høye iq-en sin og militær-treningen, så tenkte jeg på han der psykoen i Bergen, slm drepte sin ex i et parkeringshus. Han drev også, under rettssaken, og gnålte om hvor smart og forsvarsutdannst han var og drev og la frem «beviser» og «analyser».

Det er ikke kjempevanskelig å distrahere en som tar en blodprøve og kjapt bytte ut et prøveglass, hvis man er litt fingerferdig og snarrådig?

Interiørene, særlig de kristelige veggbildene, broderiene osv, var en tidsreise-fest gjennom barndommen min fra bedehusland. Familien sang «gledens herre» som bordvers, la jeg merke til. Der jeg vokste opp, var det de «skikkelig kristelige» sitt bordvers. Vi som var litt mer «vanlige statskirkekristelige» nøyde oss med «du som metter liten fugl».

Det med at det kom samme dame med ulikt hår til «åstedet», altså…

Og ble livsforsikringen utbetalt? Til hvem?

De sang ikke "Gledens Herre", de sang "I Jesu navn går vi til bords" Som min indremisjonsfarmor og min afrikamisjonstante ("O du som metter" sang vi på skolen).

Jeg lurer også litt på de forsikringspengene og hvor de gikk. Barna? Hun datteren nevnte ikke noe om det.

Veldig mange spørsmål ja. Den underslagsaken? Hva skjedde egentlig der?

Sist redigert av My : 05-06-24 kl 23:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-24, 23:36   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaaa, den var det! Den var ikke så mye brukt, men mener å huske at den også var for de mer gudelige? Du som metter nevnte ikke jesus så direkte. I min familie skulle man ikke gnåle så mye om jesus. Frikirkeslektningene, derimot, var adskillig mer frimodige.

Gammel 05-06-24, 23:38   #45
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine frikirkeslektninger (motsatt side av slekta og landet fra indremisjonsslekta) var også veldig "dus med Jesus". Men de sang ikke for maten, som jeg kan huske, men husker de sa "Sov godt i Jesu navn" når vi la oss. Og var i det hele tatt veldig annerledes enn de i filmen.

Gammel 06-06-24, 01:35   #46
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som noenganghar hørt om at tvillingpar fra Norge ble sendt til Tyskland for eksperimentering under krigen?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-24, 06:46   #47
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ikke hørt om nei. Og det var neppe noen i Norge som ante at det foregikk i 1941, da disse ble født.

Da er det mer sannsynlig at den ene ble satt bort pga fattigdom og mangel på ressurser til å ta seg av begge.

Gammel 06-06-24, 09:04   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, den forklaringen var også litt ut av det blå! Var de samiske? Det kan jo ha gjort risikoen mer reell.

Gammel 06-06-24, 09:18   #49
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, den forklaringen var også litt ut av det blå! Var de samiske? Det kan jo ha gjort risikoen mer reell.

Tror nok heller de var kvener, hvis jeg skal gjette. Deportasjon av norske jøder startet vel heller ikke før litt senere i krigen, og det er lite sannsynlig at folk kjente til holocaust og hva som foregikk i konsentrasjonsleirene allerede i 1941. Så selv om det hadde vært en reell risiko tviler jeg på at de hadde vært klar over den. Nei, hele den teorien skurrer for meg.

Det å sette vekk et barn på grunn av fattigdom var jo ikke så uvanlig før i tiden. Min mormor ble satt bort til slektninger pga at hun var født av en ung og ugift mor (som mot sin vilje emigrerte til Canada med resten av familien, mens barnet ble igjen i Norge), og de samme fosterforeldrene tok til seg en ti år gammel gutt fra nabobygda, som kom fra fattige kår og hadde veldig mange søsken. Men det er jo selvsagt mer heltemodig å skille tvilligene for å redde dem fra en grusom skjebne, så jeg skjønner jo at de ønsker å tro det.

Sist redigert av My : 06-06-24 kl 09:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-24, 09:25   #50
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også som My, at den ene tvillingen ble satt bort fordi det manglet ressurser og kanskje fordi mor hadde dårlig helse, ref. at hun døde mens barna var små.
Tror ikke det var uvanlig å gjøre det på denne måten før.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-24, 09:37   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg liker svar.

Ja, men da får du høre på true crime i stedet.

Jeg forsto det som forskning med motsatt fortegn; at de skulle finne det ultra-ariske; blondt og blåøyd.

Det er jo en sånn vandrehistorie som veldig lett oppstår.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-24, 10:19   #52
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Desse tvillingane var eldst i søskenflokken og hadde såvidt eg forstod ei anna mor enn resten. Dvs at dei andre er født seinare i eit anna ekteskap.
Dei benekta at dei var fattige i oppveksten i dokumentaren, men det var dei nok. Og det kan jo uansett vere at situasjonen var verre i 1941 då tvillingane blei født.

Gammel 06-06-24, 10:43   #53
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Veldig spesielle uttalelser fra Olaug gjennom store deler av filmen.

Gammel 06-06-24, 10:46   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det var en veldig overveldende opplevelse for dem alle, og de reagerer ulikt. Jeg fniste veldig av hun som mente at "jo, faktisk, det ville være KJEMPEDÅRLIG for henne å be for Olaug, så det skulle hun ikke gjøre, nei".

Jeg vet fra andre familier som er gjenforent at det kan bli veldig vanskelig. Man ønsker både å passe inn og å distansere seg, så jeg hadde mye godvilje i tolkningen av dem alle og reaksjonene deres.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 18:57   #55
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hahaha ... den kommentaren lo jeg også av, Tallulah! Dessuten synes jeg det er litt merkelig at man har et stort behov for å si at man ikke har tuklet med noen prøver uten å ha blitt anklaget for noe. Med mindre man faktisk har gjort det, da. Også har hun nok ikke tenkt etter at om man velger bort familie, så gjelder det faktisk alle. Kan ikke være i slekt med den ene hun likte og ikke resten.

Veldig snodig greie! Forventet noe helt annet da jeg startet å se enn det det var.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-24, 20:10   #56
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Nettopp sett den og sitter igjen med mange inntrykk! Samme som nevnes i tråden her, og tenker også at Olaug er mistenkelig. Sånn foruten det som er nevnt så te ler jeg på kommentaren om at «hun velger sin familie». Hun la vel også igjen en melding til Maria midt på natten om at hun ble svindlet. Veldig rart.

Gammel 08-06-24, 20:13   #57
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ser også at Olaug føler seg lurt/ manipulert. Så vet ikke hva jeg skal tro. Fikk vi vite at dna-
Prøven FAKTISK viser at de er i slekt?

Gammel 08-06-24, 22:45   #58
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du rulleteksten med lyd, Apple? Hvis ikke bør du gjøre det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 09:37   #59
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Ja, så den. Vet ikke hva jeg skal tenke.

Gammel 09-06-24, 10:23   #60
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sett filmen. Kanskje jeg skal. Det dere har tatt frem er veldig gjenkjennelig fra der Mutter'n vokste opp. Det var ikke uvanlig å måtte sette bort barn, både vha tvang fra slektninger og av nødvendighet. En av mine (inngiftede) tanter havnet i Mutter'n sitt nabohus. Først mange tiår seinere møtte hus sine kjødelige søsken. Det var både godt og vanskelig sa hun den gangen.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.