Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-24, 08:35   #41
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva koster en fest?

Vil tro det går nærmere 30 000 for lokale, rengjøring, mat og drikke.
Du skal sikkert pynte med litt blomster, ha snacks på bordene etter mat mm.
Alkohol koster, så ja, vil tro prisen nærmer seg 30 000. (Svarer etter min erfaring med 40 og 50 års feiringer, så kommer det jo an på pris på lokalet også)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 08:39   #42
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lei hus og lag Toro gryterett? Evt grønnsakssuppe med rundstykker.
Det er lett å lage mat til mange i stor gryte på et stort og organisert kjøkken. Kan ikke sammenlignes med å lage hjemme.
Da kommer du unna med 7-10.000kr tenker jeg

Men skal det carteres tror jeg du skal streve for å komme under 15.000 med drikke og dessert.
Vi har stadig slike greier og da er husleie 2500kr for en helg (veldig ruralt) og vi lager all maten selv. Mener vi greide oss med rundt 25.000kr i utlegg til konfirmasjon i vår (til mat/drikke etc, bestilte tøyservietter med monogram og DE var ikke i budsjettet) med 55 gjester. Buffet med varme og kalde retter. All drikke og kakebord.
Fikk en del kaker levert fra venner og naboer.
Be folk bake og/eller ta med en rett. Det blir ofte de koseligste festene. Og det er helt innafor å be folk ta med drikke (her gjør folk det uansett, det er liksom kutyme her. Man kan fort ende opp med MER øl og brennevin ETTER fest enn man hadde før ) heller enn gave.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 08:42   #43
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Du vil ha både nyoppusset hus, fin ferie og stor fest samme året? Og helst ikke kompromisse med å lage mat selv eller be gjestene bidra med drikke? Janei, hjertet mitt blør for deg, altså.

Gammel 26-09-24, 08:49   #44
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Du vil ha både nyoppusset hus, fin ferie og stor fest samme året? Og helst ikke kompromisse med å lage mat selv eller be gjestene bidra med drikke? Janei, hjertet mitt blør for deg, altså.

Her er det vanlig med catering, velkomstdrink å ta med resten av drikke selv. Ikke så all verden å spare, så jeg tror fort du kommer opp i 20-lapper.

Vi vurderte 50-års feiringer kombinert med 30-års bryllupsdag, men valgte tur for to til Hellas i stedet for. Vi hadde penger til begge deler, men jeg er fr gniten til å svi av så mange penger på en kveld.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 10:22   #45
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

For å gjøre det litt rimeligere går det an å bestille noe tapas og kombinere det med noe du selv lager/ får dine nærmeste venner til å ta med noe. Kaker kan du også outsorce til venner tenker jeg. Slik er det ihvertfall vanlig å gjøre i min omgangskrets.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 10:48   #46
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feiret sølvbryllup med ca 50 gjester, ca 10 av dem var barn.

Leid lokale der vi fikk lov til å dekke og organisere selv, og vi hadde lokalet til dagen etter slik at vi kunne rydde i ro og fred, catering og vi kjøpte relativt rikelig med drikke.

Det kom på ca 45 000.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 10:54   #47
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, det er skikkelig synd på meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 10:56   #48
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det der med å be gjestene ta med drikke: Det er ikke nødvendigvis at jeg ikke VIL det, for å være vrang, liksom. Jeg synes bare det er litt frekt, men det er i MITT hode, jeg mener ikke å kritisere andre. Jeg har bare ikke opplevd det siden studenttiden og tror mange ville reagert.

Det med å lage mat selv handler blant annet om stress og helse.

Gammel 26-09-24, 10:58   #49
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

For å gjøre det litt rimeligere går det an å bestille noe tapas og kombinere det med noe du selv lager/ får dine nærmeste venner til å ta med noe. Kaker kan du også outsorce til venner tenker jeg. Slik er det ihvertfall vanlig å gjøre i min omgangskrets.

Ja, det er mulig. Men det er en del «men» her. Mange av mine nærmeste venninner strever også med ustabil helse som gjør det vanskelig å planlegge. Har riktignok tenkt å spørre om kaker. Og så er det noen tilreisende. Da er «ta med» vanskeligere.

Gammel 26-09-24, 11:07   #50
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det er mulig. Men det er en del «men» her. Mange av mine nærmeste venninner strever også med ustabil helse som gjør det vanskelig å planlegge. Har riktignok tenkt å spørre om kaker. Og så er det noen tilreisende. Da er «ta med» vanskeligere.

Ja, man ber ikke tilreisende om å ta med noe akkurat

I min 'gjeng' er det heller ikke vanlig å be gjestene om å ta med alokohol i slike settinger, men de fleste tar med en flaske vin e.l uansett..

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 11:56   #51
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det der med å be gjestene ta med drikke: Det er ikke nødvendigvis at jeg ikke VIL det, for å være vrang, liksom. Jeg synes bare det er litt frekt, men det er i MITT hode, jeg mener ikke å kritisere andre. Jeg har bare ikke opplevd det siden studenttiden og tror mange ville reagert.

Det med å lage mat selv handler blant annet om stress og helse.

Jeg har aldri opplevd et arrangement (utenom bryllup) hvor vi ikke har hatt med drikke etter mat, tror jeg. Har aldri tenkt på at det ikke er vanlig (eller frekt). Det er veldig fint å få drikke til maten.

Gammel 26-09-24, 12:01   #52
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Ja, man ber ikke tilreisende om å ta med noe akkurat

Jeg ble bedt om å bidra med kake i konfirmasjon 9 timers kjøring unna. Jeg hadde veeeldig lyst til å gjengjelde forespørselen da det ble vår tur til å invitere til konfirmasjon (men jeg gjorde det ikke).

Gammel 26-09-24, 12:04   #53
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt trelitersdunker med hvitt og rødt og 3 flasker nokså billig musserende til min 50-årsdag på lørdag. Uåpnet dunk kan leveres i retur på polet. Jeg har akkurat vært på Taxfree og der kjøpte jeg en Bacardi Raz, dersom jeg finner ut at jeg skal lage noe råsa punch. Jeg har ikke bedt om at de tar med egen drikke, men informert om at dersom de vil ha noe annet enn vin eller brus må de ta med selv Jeg kommer likevel til å ha litt øl i hus. Det ryker nok med en eller annen gang her i huset uansett.

Vi blir 16-17 stk, bare damer. Jeg har også bestilt tapas til 16 personer. 3 gode venninner/svigerinne baker hver sin kake til meg. Jeg skal ha det hjemme og har bestilt vaksehjelpen vår til i morgen tidlig (byttet dag fra førstkommende mandag). I tillegg til tapasen har jeg kjøpt en rund brie, noen kjeks og en venninne skal lage baconsurrede dadler, for det var ikke i tapaspakken og det hadde vi også lyst på. Tapaspakken jeg har bestilt koster 390, - pr pers. Litt dyrt, men jeg har smakt maten ders før og den var veldig god. Sparer penger på å ikke ha lokale, men får det særdeles trangt da.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 12:14   #54
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Kan dere ha en grillfest i det nyoppussede huset til sommeren? Få et par venner/familie til å bemanne grillen og vips ferdig mat. Har dere hage? Vi hadde en slik familiefest for nesten 30, og jeg har ikke helt tallene i hodet, men det kan man i hvert fall få ned endel i pris. Vi handlet mat og mineralvann til sikkert rundt kr 9.000,-, men da hadde vi f.eks. to store, hele indrefileter av storfe på lasset. Vi kjøpte inn kartongvin av ymse slag, samt øl, velkomstbobler, cider etc. Avtale om tilbakelevering av uåpnede varer.
Søstrene Grene har mye fin pynt til en billig penge.

Gammel 26-09-24, 12:16   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg ble bedt om å bidra med kake i konfirmasjon 9 timers kjøring unna. Jeg hadde veeeldig lyst til å gjengjelde forespørselen da det ble vår tur til å invitere til konfirmasjon (men jeg gjorde det ikke).

Det burde du!

Gammel 26-09-24, 12:16   #56
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har kjøpt trelitersdunker med hvitt og rødt og 3 flasker nokså billig musserende til min 50-årsdag på lørdag. Uåpnet dunk kan leveres i retur på polet. Jeg har akkurat vært på Taxfree og der kjøpte jeg en Bacardi Raz, dersom jeg finner ut at jeg skal lage noe råsa punch. Jeg har ikke bedt om at de tar med egen drikke, men informert om at dersom de vil ha noe annet enn vin eller brus må de ta med selv Jeg kommer likevel til å ha litt øl i hus. Det ryker nok med en eller annen gang her i huset uansett.

Vi blir 16-17 stk, bare damer. Jeg har også bestilt tapas til 16 personer. 3 gode venninner/svigerinne baker hver sin kake til meg. Jeg skal ha det hjemme og har bestilt vaksehjelpen vår til i morgen tidlig (byttet dag fra førstkommende mandag). I tillegg til tapasen har jeg kjøpt en rund brie, noen kjeks og en venninne skal lage baconsurrede dadler, for det var ikke i tapaspakken og det hadde vi også lyst på. Tapaspakken jeg har bestilt koster 390, - pr pers. Litt dyrt, men jeg har smakt maten ders før og den var veldig god. Sparer penger på å ikke ha lokale, men får det særdeles trangt da.

Ååh! Kan jeg komme?

Gammel 26-09-24, 12:17   #57
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det burde du!

Vi har to konfirmasjoner til de kommende årene. Det er fremdeles muligheter.

Gammel 26-09-24, 12:17   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Kan dere ha en grillfest i det nyoppussede huset til sommeren? Få et par venner/familie til å bemanne grillen og vips ferdig mat. Har dere hage? Vi hadde en slik familiefest for nesten 30, og jeg har ikke helt tallene i hodet, men det kan man i hvert fall få ned endel i pris. Vi handlet mat og mineralvann til sikkert rundt kr 9.000,-, men da hadde vi f.eks. to store, hele indrefileter av storfe på lasset. Vi kjøpte inn kartongvin av ymse slag, samt øl, velkomstbobler, cider etc. Avtale om tilbakelevering av uåpnede varer.
Søstrene Grene har mye fin pynt til en billig penge.

Mnja. Vi har riktignok nytt, eller «nytt» hus, men det er lite. Hagen er knøttliten og vi kan klippe plen med saks.

Gammel 26-09-24, 12:20   #59
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Seriøst????!!! Det er jo ikke greit! Hva i all verden bakte du? Noe annet enn formkake/sjokoladekake er vel utelukket??

Kakebakerne "mine" bor i nærheten av meg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-24, 13:03   #60
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Seriøst????!!! Det er jo ikke greit! Hva i all verden bakte du? Noe annet enn formkake/sjokoladekake er vel utelukket??

Kakebakerne "mine" bor i nærheten av meg.

Det ble gulrotkake (med kremen fraktet i en boks og sprøytet på etter transport ). Jeg synes jo det var litt rart å spørre akkurat meg når absolutt alle andre gjester bor maks 15 minutter unna mens vi bor på andre kanten av landet. Jeg baker gode kaker altså, men ikke så eksepsjonelle at noen ville tenke at det MÅ de bare ha koste hva det koste vil.

Og jeg kunne sagt nei altså, jeg vet jo det, men jeg liker å gjøre folk glade og det er også begrenset hvor involvert man blir når man bor så langt unna så det føltes viktig å kunne bidra.

Sist redigert av Myria : 26-09-24 kl 13:09.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.