|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?
Jeg liker ikke lydbøker (foretrekker å lese selv) men hører mye podcast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Nettsidene våre oversettes automatisk med ki. Jeg må (bør) innom litt innimellom og sjekke at den ikke er på tur.
![]() |
#43 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg liker ikke fjasete podcaster, men jeg liker noen dokumentarer, hører mest på de som er på NRK. Og så er det greit med «oppdatert» innimellom, for å få vite litt om det som foregår i nyhetsbildet.
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?noe nyhets podcaster kan kanskje være en grei vei å starte ja, for å være litt oppdatert p det som skjer i verden, det kan jeg like.
![]() |
#45 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?ChatGPT og lignende kan IKKE brukes til å spørre om informasjon. Den er en språkmodell, som setter sammen svarene sine basert på sannsynligheten for at ord hører sammen med hverandre, og har ingen innebygget faktasjekk. Når informasjonen er veldig allmenn og utbredt, og forekommer i mange kilder den har trent seg på, kan den gi ganske korrekt informasjon. Men når det er mindre kjent, og spesifikk informasjon, er den fullstendig upålitelig. Den finner jo bare på noe, bokstavelig talt, basert på sannsynligheter i språket. Det er overraskende hvor mange som tror at den kan erstatte Google, derfor er dette blitt min kjepphest for meg.
![]() |
#46 |
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg tenker slett ikke at den kan brukes som google nei
![]() |
#47 |
Sviiisj!!
|
Nei, jeg oppfattet det ikke som at du trodde det, men som at personen du nevnte, som fisket opp telefonen for å "spørre ChatGPT om noe". Det ser ut til at det er altfor mange som gjør det.
![]() |
#48 |
kamerat
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Kaninas kjepphest er også min kjepphest. Kan ikke sies for mange ganger.
![]() |
#49 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Ja, jeg tenker AI er bra for å utføre et arbeid, kjedelig, møysommelig pirkearbeid og rutinejobb, som krever både oversikt og stor nøyaktighet. Som å gå igjennom, sette sammen og strukturere store mengder informasjon man allerede har, men ikke til å lete opp og framskaffe ny informsjon.
![]() |
#50 |
Panzerekstremfeminist
|
Bra! Takk!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg er også med på Kanina-kjepphesten. I tillegg til å mene at det er kontraproduktivt for læringsprosessen å bruke AI for oppgaveskriving i utdannelsesformål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Neida, det var en type oppgave hvor "strukturer sammen masse info vi vet og kan" var helt adekvat svar, derav at å fiske opp mobiken og spørre chat gtp om å formulere noe bør valgt.
![]() |
#53 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Heldigvis jobber de som kan det godt med å bygge stadig mer kunnskap om hvordan KI kan understøtte læringsprosesser. For at både elever og studenter bruker det i stort monn, er det ingen tvil om. Noe er konstruktiv bruk og noe er ikke, men å si at å bruke KI som verktøy i oppgaveskriving er kontraproduktivt for læring er bare kunnskapsløst.
![]() |
#54 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Vi får ikke bruke open source generativ AI i jobbsammenheng, nettopp fordi all info pløyes tilbake til åpne kilder. Vi har vår egen ChatGPT som alle har tilgang til, og har fortsatt pilotbrukere på CoPilot og andre verktøy.
![]() |
#55 |
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Vi tester ut og piloterer Copilot for Microsoft 365 på jobb nå, og jeg har fått pilotlisens, så jeg bruker det mye siden jeg skal pilotere. Jeg må si at jeg ser mer og mer nytte av det, gitt at jeg klarer å stille gode spørsmål og være presis i hva jeg skal ha. Jeg har også brukt den litt privat for å få mest mulig erfaring, og fikk f.eks. nyttige punkter til en presentasjon på engelsk om autismespekterforstyrrelser hos jenter. Der kan jeg jo mye, så jeg kunne verifisere om det den foreslo var riktig og plukke ut det jeg tenkte var relevant og gjøre til mitt. Det sparte meg for å formulere noen ting som jeg jo KAN, men synes kan være vanskelig å forklare, og så gikk det litt fortere i en tilværelse som ikke er preget av tid og overskudd. Nå oversatte den nettopp en tekst fra spansk til norsk, som jeg kunne gjort selv, men det gikk fortere, og jeg kan jo spansk, så jeg kan sjekke at det stemmer, men slapp å skrive all teksten selv. Så gitt bruksområde og riktig bruk er det mye å hente, tenker jeg. Jeg jobber fortsatt med å finne veldig mye nytte i akkurat mitt konkrete arbeid, men det er en del av piloteringen, så jeg tester mye greier.
![]() |
#56 |
Har tro på forbedring
|
Selv om jeg har gjort det selv, så er jeg helt enig. Jeg var åpen om bruken i referanse og sånn, men læringseffekten har HELT klart vært bedre om jeg har skrevet oppgaven helt selv.
![]() |
#57 |
|
Å lulle seg inn i en tro om at evnen til å tenke selvstendige tanker om hva man lærer gjennom å lese pensum ikke blir sløvet av å bruke en robot til å strukturere oppgavene eller komme med tips til hva man skal skrive om, er bare naivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Etter å ha prøvd å få copiloten eller hvem av de det nå var til å lage sammenstillinger av info, og endt opp med noe som ved nøyere gjennomlesing så ut som var skrevet av en barneskoleelev, har jeg egentlig bare gitt opp.
![]() |
#59 |
|
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Jeg har betalingsversjonen av ChatGPT og bruker den daglig. Jeg bruker også Playground og Leonardo AI for å lage bilder, og jeg bruker den innebygde AI i Canva til design av plakater o.l. til bedriften. Den er også super til innlegg på sosiale medier. AI har kommet for å bli, og jeg velger å ikke være redd for den, men heller lære meg hvordan jeg kan bruke den i egen bedrift.
![]() |
#60 |
![]() Sv: Bruk av AI - hvilke verktøy?Av ren nysgjerrighet, jeg vet jo at du har en helt annen jobb enn meg, men kan du gi meg litt eksempler p hva du bruker ChatGTP til daglig (og betalversjonen, hva gir den ekstra?)
![]() |
|
|