|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Julefrokost er diverse felles frokoster i tilknytning til jul. I år inntas den hos svigers ettersom vi overnatter fra julaften. Men tenker å bake opp noen lyse frokostrundstykker og horn som vi kan ta opp og kose oss med til andre anledninger også. Vi klarer/orker ikke å tvinge ungene til fin felles frokost hver morgen lenger, men et par felles møtepunkter må vi få til.
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?
Dette er det største problemet med julefrokosten. Det er for mye godt, og ingen mulighet til å smake på alt. Så det gjøres knallhard prioritering.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ja, det er et problem å klare å få smakt på alt man il, og særlig siden jeg elsker å spise kalde rester av pinnekjøtt også, men jeg lurer på å lure det inn som et eget ekstramåltid med lefser eller noe sånn for å ha plass til mer av pålegget til frokostene. Trøbles jo ekstra av at vi altså har bursdagsselskap med kake første juledag på formiddagen.
|
|
|
#4 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Julefrokost er faktisk en av tre frokoster vi spiser sammen i løpet av et år, så den er viktig. Vi må ha: |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg er vant til at julelunsjen inneholder rester fra dagen før, i tillegg til rundstykker, egg, syltetøy og diverse oster.
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi er fem, bare med oss (dvs fire til frokost i år), men ofte har vi tilreisende gjester, siden både mannen og jeg har familie på andre kanter av landet, som overnatter og blir noen dager hvis de feirer med oss. Men selv de årene det bare er oss fem så har vi et ganske overdådig utvalg.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-12-24 kl 11:43. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Mamma sin fantastiske lammerull. Og tebriksene hun baker.
|
|
|
#8 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Lammerull må jeg også ha. Jeg pleide kjøpe Thulefjord sin. Det ser ut som om de har blitt en del av Gilde. Ellers e Aaron mat sin ganske lik den min nordnorske mormor lagde.
|
|
|
#9 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Jeg må ha tomatsild til julefrokosten. Helst på grovt brød. Ellers på bordet står det i hvert fall sylte, sennep, lefser, røkelaks, eggerøre, julekake og brunost.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Mamma pleier å lage leverpostei, sursild, tomatsild og lammerull. I tillegg er det typisk skinke, spekekjøtt, en del oster, syltetøy, røkelaks og eggerøre. Hjemmebakte rundstykker og brød, kanskje vørterbrød, og selvsagt kaffe og forskjellige typer juice.
|
|
|
#11 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?For oss er de første julefrokostene nesten like viktige som middagene. Første julefrokost er julaften og så har vi like stor frokost 1.juledag. Siden vi ikke er så mange (oss 4 pluss broren min) har vi gjort det til tradisjon å ha koldtbord/tapas som middag 2.juledag. Da får vi smakt på mer/brukt opp ting.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Hos oss er den STORE julefrokosten førstedag. Det tar lang tid å ordne til og vi dekker pent. Blir mer brunsj enn frokost. I år skal svigers være hos oss, og jeg må huske å gi svigerfar beskjed om å spise egen frokost når han står opp, ellers klatrer han oppover veggene før det er klart.
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
Samme her. Her spises det kaker til "frokost" også er det bruch senere.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 09-12-24 kl 20:03. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Og, ja, det er et problem å få smakt på alt, så jeg lager ørsmå deler av rundstykker. Typ ett rundstykke delt i fire, for å få kommet innom flest mulig sorter.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi er som regel bare to, så vi har gått for ett godt pålegg hver dag. Og så spiser vi heller god frokost mange dager etter hverandre.
|
|
|
|
#17 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#18 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Vi dekker ikke så ofte på til svære frokoster i jula. Det kan godt skje en gang i romjula, førstedag eller når som helst. Da med ribberester, juleskinke, div oster, godt smør, sennep, lefser, juice, te eller kaffe osv. Ofte kjøper vi litt roastbeef til jul, og kanskje jeg lager en eggesalat. Men like ofte er det at vi smører oss litt da vi står opp. Om det er romjul med mye jobb og/eller mye sosialt liker vi godt å sulle rundt da vi kan, de som kan sover litt lenger, og så tar en seg mat da en vil. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Semiaktiv
Vi tar med oss det som er til overs, når vi reiser til svigers i romjula. Men klart, litt matsvinn blir det nok, det er ikke til å unngå, selv om det meste stort sett går med. Mye av pålegget er kjøpt på lokalmatboder på julemarkedet, og der kan man styre litt hvor mye man vil ha, så jeg kjøper ikke så mye av hver sort. Det er egentlig småkakene det blir mest svinn av. De er mest populære før jul. I selve juledagene er det så mye god mat, at kakene kommer i andre rekke, og etter jul er det ingen som er interessert lenger.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?Ja, for oss så er frokosten jeg snakker om første juledag. Gjennom årene fra min barndom og gjennom Hiawatas så har den blitt spist hos diverse familiemedlemmer. Da jeg vokste opp var det alltid hos en tante vi reiste til, da Hiawata var liten var det oftest hos svigers der vi hadde tilbragt julaften og natten. Nå er den som regel hjemme hos oss selv, i år mest sannsynlig med min familie på besøk hos oss.
|
![]() |
|
|