Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2025

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-25, 13:55   #41
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøker lest i 2025

Kun lydbøker her.

Januar:
1. Lars Kepler: Søvngjengeren
2. Gudrun Skretting: Vilma for alltid
3. Jussi Adler Olsen: Sju kvadratmeter med lås

Februar:
4. Hans Olav Lahlum: Tåkemordet
5. Kristina Ohlsson: Kristuskransen
6. Helene Flood: Terapauten
7. Helene Flood: Elskerinnen

Sist redigert av Bayone : 02-03-25 kl 23:29.
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-25, 20:36   #42
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.

2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.

3. Haruki Murakami: Byen bak muren. Navnløs hovedperson kommer seg inn og ut av navnløs by utenfor tiden. Veldig murakamisk univers, og veldig gripende.

4. Martha Wells: All Systems Red. Jeg skjønner at man blir begeistret for den empatiske murderboten. Artig liten bok.

Gammel 10-02-25, 20:47   #43
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Shirley Jackson: We have always lived in the castle

2. Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn!

3. Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.

4. Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!

5. Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.

Februar
6. Mark Twain: Huckleberry Finn (20 % lydbok, resten Kindle)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-25, 10:19   #44
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker

1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall

6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst

9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag

Gammel 15-02-25, 11:34   #45
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

9. Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.

10. Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.

11. Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.

februar

12. Herr Knapps uforrettede saker - Lars Saabye Christensen - Herr Knapp er en merkelig skrue. Det var til tider fornøyelig å lese, men samtidig følte jeg at jeg ikke klarte å engasjere meg like mye som jeg burde. Sånn midt på treet-bok.

13. Gliff - Ali Smith - En dystopi, to unger som blir forlatt og må finne veien, en rød strek som er malt rundt huset deres og en hest. Godt skrevet og med mange hint om hva som skjer i verden nå. Kommer visstnok en oppfølger i løpet av 2025, og skal definitivt lese den også.

14. A Sunny Place for Shady People: Stories - Mariaha Enriquez - noveller som er helt i Enriquez stil, mørke, dystre, men ikke like sjokkerende som da jeg leste henne første gang. De er fortsatt godt skrevet, og jeg kommer til lå fortsete å lese bøker av henne.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-25, 19:50   #46
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Kyrre Andreassen, Ikke mennesker jeg kan regne med
2. Kathinka Steenstrup, Hjerteråte
3. Lena Andersson, Uten personlig ansvar
4. Brynjulf Jung Tjønn, Lyden av noen som dør
5. Johan B. Mjønes, Spuria
6. Lars Saabye Christensen, Noen som elsker hverandre
7. Alexander Kielland Krag, Litt redd, bare
8. Hanne Ørstavik, Kjærlighet
9. Audun Lysbakken, I alle dager

Gammel 27-02-25, 09:18   #47
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

9. Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.

10. Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.

11. Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.

februar

12. Herr Knapps uforrettede saker - Lars Saabye Christensen - Herr Knapp er en merkelig skrue. Det var til tider fornøyelig å lese, men samtidig følte jeg at jeg ikke klarte å engasjere meg like mye som jeg burde. Sånn midt på treet-bok.

13. Gliff - Ali Smith - En dystopi, to unger som blir forlatt og må finne veien, en rød strek som er malt rundt huset deres og en hest. Godt skrevet og med mange hint om hva som skjer i verden nå. Kommer visstnok en oppfølger i løpet av 2025, og skal definitivt lese den også.

14. A Sunny Place for Shady People: Stories - Mariaha Enriquez - noveller som er helt i Enriquez stil, mørke, dystre, men ikke like sjokkerende som da jeg leste henne første gang. De er fortsatt godt skrevet, og jeg kommer til lå fortsete å lese bøker av henne.

15. Stone Yard Devotional - Charlotte Wood - Det var deler av denne boka som fikk meg til å tro at jeg kom til å elske den, men så forsvant det igjen. Kom liksom aldri helt inn i den, og så var den slutt. Om en middelaldrende utbrent dame som drar til en slags retreat på et veldig religiøst sted.

16. We All Want Impossible Things - Catherine Newman - Som den forrige boka jeg leste av henne, sånn midt på treet. Den her er lagt opp til å være en veldig sentimental og trist bok, men jeg følte aldri at jeg kom så innpå hovedkarakteren eller de andre karakterene at den ble noe følelsesmessig for meg. Handler om døden, vennskap og kjærlighet, men for meg blir den veldig enkel.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-25, 09:47   #48
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fører opp alt jeg leser, også diktsamlinger, bøker for barn og ungdom og "selvhjelpsbøker".

Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker

1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall

6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst

9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren
15. Erika Fatland: Sjøfareren
16. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag
17. Darya Shut: Frihetens pris
18. Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth: Kul i brystet
19. Sally Rooney: Skjønne verden, hvor er du?

Sist redigert av LilleT : 10-03-25 kl 09:45.
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-25, 15:04   #49
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar

Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.

Fortsatt sjarmert!

Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.

Februar

7. Percival Everett: James (lydbok)

8. Kate Atkinson: Case Histories (lydbok)

Gammel 04-03-25, 16:45   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)

2. Han Kang: The Vegetarian. Opprørende, provoserende og veldig velkomponert roman. Den består av tre deler der historien om tittelpersonen Yeong-hye fortelles, kronologisk, fra hennes ektemann, svoger og til sist storesøsteren In-hye. De tre delene belyser Yeong-hye fra ulike sider, og det bildet vi sitter igjen med, er fremdeles fragmentert, siden hun selv aldri får komme til orde. Hver av de tre fortellerne forlanger eller forventer spesifikke ting fra Yeong-hye og ender opp med å fortelle mest om seg selv. Overgrepene hun har blitt utsatt for gjennom hele livet, virker som en selvfølge i det samfunnet hun lever i. (It seemed enough for her to just deal with whatever it was that came her way, calmly and without fuss. Or perhaps it was simply that things were happening inside her, terrible things, which no one else could even guess at, and thus it was impossible for her to engage with everyday life at the same time.) Og de beskrives på en distansert måte som gjør dem enda mer provoserende for meg som leser. Hver av de tre delene inneholder en eksplisitt beskrivelse av en fysisk invaderende tvangshandling mot slutten av fortellingen. Det varierer sterkt hva som er motivasjonen for de tre overgrepene, men for Yeong-hye selv er de primært fasetter av hennes mangel på kroppslig autonomi og integritet. (It’s your body, you can treat it however you please. The only area where you’re free to do just as you like.) Og for In-hye blir det, gjennom historien om søsterens sammenbrudd, tydelig ikke bare at Yeong-hye er traumatisert av oppveksten sin, men at hun selv også er det, at hun bare har valgt en annen måte å håndtere det på. (She peers into her sister’s empty black pupils, but all that she sees reflected there is her own face.)

3. Mark Twain: Huckleberry Finn. En av de store romanene i amerikansk litteraturhistorie. En gang for mange år siden leste jeg at all amerikansk litteratur bare er Huckleberry Finn om og om igjen, noe som nok er en overdrivelse – men at den i stor grad har definert den erketypisk amerikanske sjangeren road movie er nok sant. Jeg leste boka en gang i barndommen, og mange av de spennende og underholdende scenene og tablåene gjennom historien husket jeg ekstremt godt, til tider ordrett. Men jeg fikk nok ikke med meg at boka er en sylskarp og både krass og sint satire over sørstatskultur og rasisme. Den ble skrevet i 1885, men foregår omtrent femti år tidligere, mens sørstatene fortsatt hadde slaveri. I tillegg til satiren er dette en ekstremt underholdende bok, der Huck og den rømte slaven Jim reiser nedover Missisippi, treffer en lang rekke minneverdige personer og opplever det ene eventyret mer utrolig enn det andre. På overflaten ligner den de spennende eventyrromanene Hucks venn Tom Sawyer elsker (og stadig forsøker å gjenskape i de fantasifulle lekene han finner på), men brutaliteten i slaveriet ligger under som en dyster klangbunn. Hucks eget liv er også brutalt og begrenset; han er vokst opp med en voldelig, alkoholisert og kriminell far, og han er for ung til å selv kunne velge hva han skal gjøre og hvem han vil være. Denne ufriheten, og ikke minst utryggheten, som han alltid har levd med, er nok med på å skape båndet mellom ham og Jim, til tross for at de begge er grundig indoktrinert med sørstatsrasismen. Jim fremstår riktignok som lettlurt og ekstremt overtroisk, men man må for det første innse at han er beskrevet av Huck, som riktignok er en smart og sensitiv gutt, men som likevel har veldig begrenset verdenserfaring – og for det andre er Huck omtrent like overtroisk selv. ([L]ooking at the new moon over your left shoulder is one of the carelessest and foolishest things a body can do. Old Hank Bunker done it once, and bragged about it; and in less than two years he got drunk and fell off of the shot-tower, and spread himself out so that he was just a kind of a layer, as you may say; and they slid him edgeways between two barn doors for a coffin (…)) Ser man på hva de to gjør, og ikke bare hva de sier (og hva Huck tenker), er det klarere at de er smarte, kompetente og ressurssterke begge to, og ikke minst at de begge er i stand til å tenke og handle på tvers av det de er lært opp til å gjøre. Når Tom Sawyer selv dukker opp i historien, blir det tydelig for meg (og kanskje også etter hvert for Huck) at han er en ekstremt privilegert gutt, som kan velge å finne på nær sagt hva som helst, bare fordi det er spennende, uten risiko for konsekvenser. I alle fall er det ingen varige eller farlige konsekvenser for ham, sammenlignet med den rømte slaven Jim og foreldreløse Huck. Noe av det som gjør mest inntrykk, er Hucks samvittighetskvaler når det gjelder det å hjelpe en rømt slave, noe han er lært opp til at er noe av det aller verste og mest umoralske man kan gjøre. For en følsom og ensom gutt som ikke er vant til noe særlig omtanke eller respekt fra folk rundt seg, sier det mye at han velger å kaste fra seg skruplene sine og velge vennskapet med Jim, selv om han vet at dette vil gjøre ham til en utstøtt blant sine egne dersom de får vite om det. (It was a close place. I took it up, and held it in my hand. I was a-trembling, because I’d got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it. I studied a minute, sort of holding my breath, and then says to myself: “All right, then, I’ll go to hell”—and tore it up.)

4. Percival Everett: James. Knallsterk gjenfortelling av Huckleberry Finn fra den rømte slaven Jims perspektiv. Effektiv og veldig interessant bruk av språket for å vise hvordan slavene alltid må huske å spille den riktige rollen overfor hvite, og et blikk på innsiden av den marerittaktige tilværelsen til Jim. (“We’re slaves, Norman. Where we are is where we are.” “What’s that mean?” “I don’t know. Sounded better in my head.” “I know what it means,” Sammy said. “We’re slaves. We’re not anywhere. Free person, he can be where he wants to be. The only place we can ever be is in slavery.”) Mye av historien er den samme som i Twains utgave, men på grunn av Jims posisjon i samfunnet er den langt dystrere (og samfunnet som Twain gjør narr av er her langt mer av en dystopi). Samtidig er det fremdeles en veldig underholdende roman. (“What you be doin’ on dis ilan? And why you got blood all ova ya?” “I kilt myself,” the boy said. I looked him over. “You din’t do a good job.”)

Gammel 04-03-25, 17:26   #51
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.

2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.

3. Haruki Murakami: Byen bak muren. Navnløs hovedperson kommer seg inn og ut av navnløs by utenfor tiden. Veldig murakamisk univers, og veldig gripende.

4. Martha Wells: All Systems Red. Jeg skjønner at man blir begeistret for den empatiske murderboten. Artig liten bok.

5. Edvard Hoem: Ung mann vil ut. Fin selvbiografi fra forfatterens ungdomstid.

Gammel 04-03-25, 17:46   #52
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Januar

Fortsatt sjarmert!

Februar

Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)

Gammel 05-03-25, 06:36   #53
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

10. Karl Ove Knausgård, Ulvene fra evighetens skog

Gammel 08-03-25, 19:56   #54
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

11. Maria Navarro Skaranger, Jeg plystrer i den mørke vinden

Gammel 09-03-25, 10:44   #55
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Kun lydbøker her.

Januar:
1. Lars Kepler: Søvngjengeren
2. Gudrun Skretting: Vilma for alltid
3. Jussi Adler Olsen: Sju kvadratmeter med lås

Februar:
4. Hans Olav Lahlum: Tåkemordet
5. Kristina Ohlsson: Kristuskransen
6. Helene Flood: Terapauten
7. Helene Flood: Elskerinnen

Mars:
8. Helene Flood: Enken
9. Johanna Mo: Bråttsjøen
10. Helga Flatland: En moderne familie
11. Camilla Läckberg: Gullburet
12. Camilla Läckberg: Vinger av sølv

Sist redigert av Bayone : 07-04-25 kl 11:21.
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-25, 13:23   #56
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

12. Monica Goksøyr, Slemme jenter

Gammel 17-03-25, 06:49   #57
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

13. Silje Bergum Kinsten, Hvor jeg ble av

Gammel 18-03-25, 06:43   #58
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

13. Silje Bergum Kinsten, Hvor jeg ble av
14. Maria Kjos Fonn, Margaret, er du i sorg?

Gammel 18-03-25, 14:57   #59
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Liv Helm: Med hjertet i hånden. Dansk utgivelse.
2. Niels Frank: Faen ta deg. En fortelling om et kvinnedrap
3. Geir Gundersen: Mi sorg er lys
4. Line Hjorth/Vigdis Hjorth: Kul i brystet – året vi ble syke
5. Line Baugstø: Evil Grandma
6. Liv Lundberg: Liv
7. Ingmar Bergman: Lanterna magica
8. Edvard Hoem: Ung mann vil ut
9. Josefine Kjærstad: Ingenting skal skje deg
10. Matias Faldbakken: Vi er fem

Gammel 19-03-25, 00:16   #60
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Januar

Fortsatt sjarmert!

Februar

Mars
9. Kate Atkinson: One Good Turn (lydbok)

10. Kyrre Andreassen: Ikke mennesker man kan regne med

11. Kate Atkinson: Started early, took my dog (lydbok)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.