Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Generell diskusjon om stortingsvalget 2025

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-25, 16:12   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025

Jeg forstår godt følelsen av at det ikke er gode alternativer i år.

For meg er natur, miljø og klima de viktigste sakene, og det er forferdelig forstemmende å se på meningsmålingene hvor lite det betyr for de fleste, tydeligvis. Jeg er også veldig opptatt av privat verdiskapning, for det er sånn vi skal få råd til de andre tingene vi må og vil gjøre.

Så da er det enkel matematikk å havne i Venstre.

Når de partiene som holder frem de sakene jeg brenner for, er knøttsmå uansett side av sentrum, så ser jeg ikke for meg gode regjeringsalternativer. MDG under sperregrensen på venstresiden, SP som er regelrett natur- og klimafiendtlig, AP som også er det i praksis, har vært de siste 4 årene (at de måtte trekkes etter håret for å klare å forplikte seg til utslippsmål nå i vår er bare flaut), og et SV som bare har prioritert/fått til røde heller enn grønne gjennomslag. Norgespris er et mangemilliarders stort sluk som utelukkende har negative klimakonsekvenser - jeg tror det er det største tilbakeslaget for klima siden, jeg vet ikke, noen sinne? i norsk energipolitikk. Og vi vet at AP vet det. Jens Stoltenberg er økonom, for pokker. Det er et kynisk grep, og temmelig kynisk gjennomført, med timingen som satte både støttepartiene og delvis opposisjonen sjakkmatt, utelukkende for å sikre gjenvalg.

Og så har vi et KJEMPEsterkt FrP, som har gått i veldig feil retning, og som har lært bittert hvordan det straffer seg å gå med på klimatiltak i regjering, og kommer til å kjempe mot med det de har.

Høyre er middels på natur og klima - de er ikke så verst når de bare blir holdt litt i ørene. De blir blågrønne av å samarbeide med Venstre, og da hender det at de glimter til på sosialpolitikken også. Men de blir mørkeblå av å henge med FrP.

Det er kjempevanskelig å skulle sitte i regjering med FrP for Venstre. Og enda vanskeligere for FrP å sitte i regjering med Venstre.

Samtidig: Det er i regjering at man kan få gjennomslag for natur og klima, for det er der de beslutningene stort sett tas. Det er derfor SV har fått brukt sin kapital på røde og ikke grønne gjennomslag. Ikke fordi de ikke vil.

Så kanskje det er "it's a dirty job but somebody gotta do it".

Men, uansett hvordan det går, tallene er klare, i år syns velgerne helt andre saker enn miljø og klima er viktig. Og da blir det som det blir.

Nå syns jeg også at Venstre har andre gode saker, da: Guri har bråkt aller mest om mer støtte til Ukraina, har krevd oljefondet ut av Israel lenge, og prøvd å stille Stoltenberg til veggs på det (svaret til Stoltenberg i spørretimen: Vi har kontroll, systemene våre er gode nok. ).

EU er viktig, det er det nesten bare Venstre og SP som snakker om, og AP kveler et hvert tilløp til debatt om det (med god grunn, det er ikke det. Sånn indremedisinsk).

Jeg forstår veldig godt at folk ikke vil stemme på noe som kan sikre FrP i regjering, men forstår ikke at de ikke syns det er like ille med SP? De partiene er i praksis like om nesten alt, med unntak av landbrukspolitikk. Inkludert skitten og ekkel retorikk.

Dette ble usammenhengende, jeg skriver litt mellom andre ting.

Gammel 12-08-25, 16:57   #2
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

For første gang vurderer jeg å stemme blankt.

Gammel 12-08-25, 17:57   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Kan ikke stryke eller slenge ved Stortingsvalg. (Jeg har uansett slutte slenge, den brøkdelen av en stemme kan plutselig bety noe.)

Men jeg tror man kan krysse, eller endre rekkefølgen på de øverste på lista? Ihvertfall kan man det på sametingsvalget, som er de eneste stemmesedlene jeg har sett hittil i år (alle listene kom i posten til oss velgere).
På den måten kan du "flytte" Giske ned fra toppen (hvis mange gjør har det kanskje effekt?)

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-25, 19:07   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men jeg tror man kan krysse, eller endre rekkefølgen på de øverste på lista? Ihvertfall kan man det på sametingsvalget, som er de eneste stemmesedlene jeg har sett hittil i år (alle listene kom i posten til oss velgere).
På den måten kan du "flytte" Giske ned fra toppen (hvis mange gjør har det kanskje effekt?)

Dessverre - listene er nå helt låst.

Opprinnelig lagt inn av stortinget.no

Tidligere var det mulig å gjøre endringer i valglistene ved å stryke eller gi ekstrastemmer til kandidater. Etter at ny lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven) trådte i kraft 1. mai 2024, er slike endringer ikke lenger mulig ved stortingsvalg. Listene er nå lukkede og kan ikke endres av velger. Det er kun tillatt å gi personstemmer ved fylkestings- og kommunestyrevalg (valgloven § 6-10, Lovdata.no).

Gammel 19-08-25, 18:38   #5
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

For første gang vurderer jeg å stemme blankt.

Neida, fant visst et parti jeg kan stemme på.

Gammel 12-08-25, 18:27   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir som vanlig å stemme på venstresiden, og lander vel enten på SV eller AP. Her i byen hadde det gått an å stemme V, siden de samarbeider til venstre, men ikke nasjonalt, for det er en stemme for FRP i regjering. Og når Melby uttalte at Listhaug har kvaliteter som kan motvirke polarisering i samfunnet satt jeg kaffen i halsen. Det finnes jo ikke mer polariseringspotensiale enn Listhaug i en hvilken som helst statsrådposisjon.

Gammel 12-08-25, 18:31   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det leste jeg også, nolo!!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-25, 20:30   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

I år skulle jeg ønske vi kunne direktevelge statsråder til regjering, og stortingspartier i tillegg. Det kunne blitt gøy!

Gammel 12-08-25, 21:55   #9
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

I år skulle jeg ønske vi kunne direktevelge statsråder til regjering, og stortingspartier i tillegg. Det kunne blitt gøy!

Det var faktisk et veldig godt forslag. For i år er det faktisk helt håpløst vanskelig å stemme.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-25, 21:02   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sa Melby det? Var hun ironisk? Full? Søvndeprivert? Eller bare desperat etter stemmer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-25, 23:05   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Sa Melby det? Var hun ironisk? Full? Søvndeprivert? Eller bare desperat etter stemmer?

langt ned her: https://www.tv2.no/nyheter/guri-melb...ting/17973500/

Og motsvar: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ster/17979514/

Gammel 12-08-25, 23:44   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke ennå. Alle valgomater ender med AP for meg, men de har helt feil person som førstekandidat. Alt til høyre for AP er uaktuelt.

Jeg ønsker meg mer seriøse valgdebatter og er lei av dumme stunts og opptrinn.
Det som betyr mest for meg ved valg av parti ved dette valget er fordelingspolitikk/økonomi og utenrikspolitikk.
Det jeg frykter mest av alt er at forskjellene skal øke enda mer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-25, 00:08   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt og tenkt og vet ikke hva jeg stemmer. Jeg har vel kommet frem til at jeg må tenke på grunnverdier og ikke de hinsides debattsakene. Det er få sånne enkeltsaker som betyr nok til at det avgjør hva jeg stemmer på. Det er viktig for meg at kjerneområder som helse og skole har gode fellesløsninger der alle får det grunnleggende. Jeg får heller av «vi kan jo bare kjøpe av de private» som om det er noe uavhengig. Det er de samme pengene og de samme folka. Det viktige er å bygge gode nok løsninger for alle. Selv om det betyr at det blir hakket mindre valgfritt og individualisert. Jeg ligger nærmest AP når man ser på hva jeg mener… men det gjør fysisk vondt å levere en liste med Trond Giske på.

Gammel 13-08-25, 08:57   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

… men det gjør fysisk vondt å levere en liste med Trond Giske på.

Ja. Det forstår jeg godt. Det tror jeg at jeg hadde opplevd som tilnærmet umulig.

I Oslo synes jeg lista til Ap er god. Jeg kjenner også deres noe mer ukjente 4. kandidat, Agnes Viljugrein, ganske godt. Og det er ei dame med meningers mot. Jeg unner henne virkelig en stortingsplass, for hun kommer til å gjøre en utrettelig innsats.

Gammel 13-08-25, 09:38   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I Oslo synes jeg lista til Ap er god. Jeg kjenner også deres noe mer ukjente 4. kandidat, Agnes Viljugrein, ganske godt. Og det er ei dame med meningers mot. Jeg unner henne virkelig en stortingsplass, for hun kommer til å gjøre en utrettelig innsats.

Jeg hadde noe å gjøre med henne for mange år siden og har derfor lagt merke til henne opp gjennom. Jeg oppfatter henne som en veldig bra person, tydelig, etterrettelig. Krysser fingre for at vi får henne på tinget!

Gammel 21-08-25, 20:38   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jmen det gjør fysisk vondt å levere en liste med Trond Giske på.

Jeg kjente på dette i går - har ikke tenkt på at Trond Giske sto som førstekandidat. - Hadde bestemt meg for AP, dro ut AP-seddelen og kjente at dette faktisk var «umulig» for meg. - så seddelen ble pent dyttet tilbake og SV fikk min stemme. Jeg lurer veldig på hvordan AP gjør det i Trondheimsområdet.

Gammel 13-08-25, 10:43   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også virkelig slitt med å levere liste med TG på topp, men samtidig - han kommer jo inn uansett, så om AP var partiet mitt ville jeg stemt der allikevel for å få inn flest mulig av de andre på lista.

Gammel 13-08-25, 13:02   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg hadde også virkelig slitt med å levere liste med TG på topp, men samtidig - han kommer jo inn uansett, så om AP var partiet mitt ville jeg stemt der allikevel for å få inn flest mulig av de andre på lista.

Det er faktisk et poeng. Men au!

Gammel 13-08-25, 13:05   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Sant det, Fluke. Skulle ønske man kunne stryke en person! AU, ja!

Jeg har jobbet med ei på SVs liste, og hun har sittet i fylket tidligere (tror jeg), men hun er litt like under topp 3 på listen.

Gammel 13-08-25, 14:40   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen tanker om valgomatene, og en del tanker om hva jeg tror partiene vil gjøre og prioritere i praksis:

Valgomatene lages med grunnlag i langt mer enn bare programmet, men også med en gjennomgang av hva partiene både har stemt for, foreslått, kjempet for og fått gjennomslag for. Pensjonistpartiet har jo ikke en sånn track record, så om de har et bredt formulert program som treffer mange, så vil de få mange treff på valgomaten, uten at man vet hva de faktisk ville gjort i praksis.

(Det følgende skrives med mine briller på, det preger eksemplene, bare så det er sagt, men prinsippene kan man bruke til å vurdere partier med sine egne briller)

De fleste har programmer med mange gode formål, men med mange små og mellomstore partier (selv de "store"), så må man tenke på hva det er sannsynlig at de vil kjempe for og hva de vil gi opp, i forhandlinger, om de nå er støtteparti eller regjeringsparti, eller i opposisjon.

Man kan ikke forvente at et parti med 5% eller 10% skal få gjennomslag for ALT, ikke engang spesielt mye. De vil måtte prioritere. Og de store partiene som skal ta ledelsen inn i et regjeringsprosjekt, vil måtte gi opp ganske mye, for å få de andre med seg. Det er sånn AP i 3,5 år har gått baklengs i natur og klima, for eksempel, og har ført en så katastrofal storbypolitikk at for oss som sitter på mottakersiden i lokalpolitikken, er det vanskelig å ikke stå og skrike på gulvet når Støre med et straight face står og snakker frem byene i debatt med Vedum. Fordi det måtte de gi - og var villige til å gi - for å få med SP i regjering.

Vi vet også for eksempel at SV vil kjempe hardt for sin sosialpolitikk og skattepolitikk. Det har de prioritert i forrige periode, de har hatt gjennomslag, og det er det det er realistisk å få til som støtteparti utenfor regjering. De har ikke valgt/fått til noe særlig av sin grønne politikk, men totalt sett fikk man mye igjen for stemmen sin hvis man stemte SV, særlig hvis man er mer opptatt av det røde enn det grønne.

JEG tror at FrP ikke kommer til å ville ha statsministeren, fordi det får de lite igjen for. Jeg tror at alt snakket om "største parti skal ha statsminister", er noe de sier for å kunne få MASSE igjen av sine kampsaker, for å bytte bort statsministeren. Ærlig talt vet jeg ikke hva jeg syns er verst. Jeg antar de kommer til å fokusere på noen klare, lett kommuniserbare seiere, som symbolsaker i innvandringspolitikken, økte straffer, mer politi og, ikke minst, store samferdselsprosjekter (vei). Det siste er spesielt viktig for dem på vestlandet.

Fanden vet hva KrF kommer til å bruke posisjonen sin til, om de bikker over sperregrensen.

SP vil vel gjøre mer av hva de fikk til forrige gang: Bremse det grønne skiftet, ødelegge energipolitikken ytterligere, holde Norge utenfor europeisk samarbeid, ødelegge storbyene (for eksempel ved å underfinansiere Oslos barnevern dramatisk).

For Høyre og AP må man se mer på hva man tror de er villige til å gi opp for å få lov til å styre. Høyre har tradisjon for å svelge kameler av alle slag, så hvem vet.

Med AP så har vi jo fasiten fra de siste 3,5 årene før de slo om til alenegang og sjarmøretappe.

Ut fra denne logikken, så har jeg en bønn til dere som vet at dere vil stemme "noe på venstresiden", men ikke vet hvem. Vurder MDG. De har mye rart i politikken sin, men med 4-5-6% oppslutning, så har de nesten ingen kort å spille med, og de kommer til å spille alle sammen på klima og natur, og der er de ikke så verst. De kommer til å være en pain in the arse for SP, men også AP, og det kan hende de kan hjelpe SV til også å få til noe grønt. Resten av politikken kommer de til å la andre styre, så de delene av programmet er det ikke noen stor grunn til å bekymre seg for.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.