|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Norgespris på strøm?Sjekket på Elhub, og siste året ville blitt 1400 kr dyrere for oss med Norgespris. Og mener jeg fant ut det samme da jeg regnet på det tidligere.
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgespris på strøm?Vi hadde 2500 KWh i den dyreste måneden (januar), så vi kommer nok ikke over 5000 med det første. Og prisen vil synke fra i snitt 72 øre kWh til 50. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hvor: Rogaland
Sv: Norgespris på strøm?Jeg ser av kalkulator at vi sparer en del på å velge norgespris (bor i Rogaland), men siden vi leier må vi sjekke med huseier om det er greit vi går for dette.
|
|
|
#4 |
|
WF: BNBE
Sv: Norgespris på strøm?Jeg logga meg inn, og ser at jeg ville spart 710 kroner på Norgespris. Det var ikke imponerende mye, men jeg har vært nøye med når jeg har brukt tørketrommel, vaska klær og til og med dusja. Så jeg har nok ikke så mye å gå på når det gjelder sparing. Jeg tror jeg kommer til å velge det, så slipper jeg å tenke så mye. Det er lite trolig at jeg kommer til å selge boligen min i løpet av 2026 også. (Må nok bo i enebolig noen år til, siden minstemann har begynt på musikklinja med trompet som hovedinstrument.
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Norgespris på strøm?Hvis mange velger Norgespris og, som flere sier, slutter å følge med på når det er minst strøm tilgjengelig (= høye priser), så kommer prisene til å fluktuere mye mer etter innføringen. I tillegg til at høyere toppe øker behovet for investeringer i nettet (nettet bygges for å håndtere toppene), så det blir dyrere nettleie fremover for mange.
|
|
|
#7 |
|
geskjeftig
|
Sv: Norgespris på strøm?
Det er et poeng, men samtidig er jo Norgespris kanskje mest gunstig for oss som ikke har så mye valg, og har måttet kjøpe (mye av) den dyreste strømmen åkke som.
|
|
|
#8 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Norgespris på strøm?Husk at ved Norgespris får man bare Norgesprisen opp til et max månedsforbruk på 4500 kwh. Deretter spotpris, altså IKKE strømstøtte på det som går over. Vi går faktisk over enkelte måneder på vinteren (stor leilighet i gammel bygård). Det er IKKE tatt hensyn til i beregningen på hva man sparer, så sjekk at dere faktisk lå under grensen i alle månedene når dere ser på hva som er spart sml med i fjor. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Sv: Norgespris på strøm?Fint innspill, liefje!
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#13 |
|
Tatt på
|
Sv: Norgespris på strøm?Med totalforbruk i 2024 på ca 9500 kwh, så sier Elhub at jeg kommer til å spare drygt 1800 kr med Norgespris. Det er ganske mye sett i forhold til forbruket. Så ingen tvil her, det blir nok Norgespris så lenge jeg bor i Rogaland.
|
|
|
#14 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Norgespris på strøm?Jeg undersøkte hvor mye vi ville ha spart om vi hadde hatt Norgespris i hele 2024 eller Norgespris mellom september i fjor og august i år. Begge deler ville vi spart ca 2800 kroner på. Jeg syns vi har et høyt strømforbruk, men vi er ikke i nærheten av 4500kWh på en måned. Det meste var i underkant av 3200 i januar 2024, og det var ekstraordinært! Har ikke hatt over 3000 kWh i noen andre måneder tilbake til det Elhub kunne vise meg (august 2022).
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Norgespris på strøm?I følge elhub ville jeg spart ca kr 140 dersom jeg hadde hatt Norgespris i 2024. Jeg kommer ikke til å velge Norgespris.
|
|
|
#17 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Norgespris på strøm?Jeg er egentlig litt usikker kjenner jeg. Spesielt etter å ha lest hva som skrives her. Jeg tror jeg har et forholdsvis lavt forbruk, under 300 kWh i sommermånedene, og 800-1000 i de kaldeste månedene. Og jeg har ofte mulighet til å vaske klær og slikt når strømmen er billigst.
|
|
|
#18 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Til min store overraskelse gjorde Tallulah i en annen tråd meg oppmerksom på at kostnadene ved å kjøre en runde i vaskemaskinen, selv på 90 grader, er omtrent neglisjerbart. Faktisk er sannsynligvis selve vaskemidlet dyrere!
Hva er grunnen til at du er usikker på om du vil velge Norgespris? Å velge fastpris er alltid en gambling, men selv tviler jeg på at strømprisene ut 2026, i alle fall i høst- og vintermåneder, kommer til å være lavere enn 50 øre per kWh. Er det noen annen grunn til at man bør tenke seg om to ganger før man velger Norgespris?
|
|
|
#19 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Norgespris på strøm?Jeg lærte også i fjor at å kjøre en vaskemaskin koster omtrent ingenting. Når tabloidavisene i perioder hevder at det koster 40 kroner å ta en dusj (uten støtte), så trodde jeg det kanskje kostet 10 kroner å vaske klær. Men neida. Heldigvis. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
finner ut av mye
|
Er usikker fordi det er ikke så mye jeg ville spart, og som Polyanna skriver så kan det jo hende forbruket går opp når prisen er den samme hele tiden.
|
![]() |
|
|