Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Norgespris på strøm?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-25, 15:25   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgespris på strøm?

Sjekket på Elhub, og siste året ville blitt 1400 kr dyrere for oss med Norgespris. Og mener jeg fant ut det samme da jeg regnet på det tidligere.
Så for oss tror jeg absolutt ikke det vil lønne seg.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 15:39   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde 2500 KWh i den dyreste måneden (januar), så vi kommer nok ikke over 5000 med det første. Og prisen vil synke fra i snitt 72 øre kWh til 50.

Jeg var forøvrig veldig spent på prisen etter at vi installerte varmekabler i hele 1. etasje. Men strømforbruket vårt har ikke økt i det hele tatt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 09:31   #3
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser av kalkulator at vi sparer en del på å velge norgespris (bor i Rogaland), men siden vi leier må vi sjekke med huseier om det er greit vi går for dette.

Og i og med at vi leier kan vi ikke etterisolere eller installere varmepumpe heller for å spare strøm.

Gammel 18-09-25, 09:49   #4
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg logga meg inn, og ser at jeg ville spart 710 kroner på Norgespris. Det var ikke imponerende mye, men jeg har vært nøye med når jeg har brukt tørketrommel, vaska klær og til og med dusja. Så jeg har nok ikke så mye å gå på når det gjelder sparing. Jeg tror jeg kommer til å velge det, så slipper jeg å tenke så mye. Det er lite trolig at jeg kommer til å selge boligen min i løpet av 2026 også. (Må nok bo i enebolig noen år til, siden minstemann har begynt på musikklinja med trompet som hovedinstrument. )

Gammel 18-09-25, 12:55   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om jeg har billig strøm, så pleier jeg å passe på forbruket så jeg holder meg på lavest mulig nettleie. Kjører ikke for mange ting samtidig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 13:11   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis mange velger Norgespris og, som flere sier, slutter å følge med på når det er minst strøm tilgjengelig (= høye priser), så kommer prisene til å fluktuere mye mer etter innføringen. I tillegg til at høyere toppe øker behovet for investeringer i nettet (nettet bygges for å håndtere toppene), så det blir dyrere nettleie fremover for mange.

Gammel 18-09-25, 13:57   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis mange velger Norgespris og, som flere sier, slutter å følge med på når det er minst strøm tilgjengelig (= høye priser), så kommer prisene til å fluktuere mye mer etter innføringen. I tillegg til at høyere toppe øker behovet for investeringer i nettet (nettet bygges for å håndtere toppene), så det blir dyrere nettleie fremover for mange.

Det er et poeng, men samtidig er jo Norgespris kanskje mest gunstig for oss som ikke har så mye valg, og har måttet kjøpe (mye av) den dyreste strømmen åkke som.

For oss har det uansett ikke vært aktuelt å styre noe særlig strømforbruk etter ledig kapasitet i nettet. Vi må lage middag når det er luke i dagen, liksom, og likeså med klesvask og oppvaskmaskin.

For oss opplevdes det litt grusomt med innføring av ny prisstige, for selv om vi sparer strøm (og har etterisolert, har varmepumpe osv.), så var det uunngåelig å bruke mest strøm samtidig som alle andre, og også over et visst bruksnivå pga. gammelt hus som er stort nok til alle familiemedlemmene.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 14:02   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Husk at ved Norgespris får man bare Norgesprisen opp til et max månedsforbruk på 4500 kwh. Deretter spotpris, altså IKKE strømstøtte på det som går over. Vi går faktisk over enkelte måneder på vinteren (stor leilighet i gammel bygård). Det er IKKE tatt hensyn til i beregningen på hva man sparer, så sjekk at dere faktisk lå under grensen i alle månedene når dere ser på hva som er spart sml med i fjor.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 14:04   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Fint innspill, liefje!

Vi lå over noen veldig kalde vintermåneder før vi byttet vinduer og etterisolerte, og det var absolutt direkte medvirkende til at vi investerte tid og penger i oppgraderingen. Vi så det ganske fort på regningene, særlig etterisolering i taket.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 14:35   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor er det man sjekker dette, da?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-25, 10:14   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvor er det man sjekker dette, da?

Hvis du mente hvor man sjekker om man går over: Det ser du på strømregningen din, evt. i appen eller på din side hos strømleverandør.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-25, 10:55   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hvis du mente hvor man sjekker om man går over: Det ser du på strømregningen din, evt. i appen eller på din side hos strømleverandør.

Takker!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 16:25   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Med totalforbruk i 2024 på ca 9500 kwh, så sier Elhub at jeg kommer til å spare drygt 1800 kr med Norgespris. Det er ganske mye sett i forhold til forbruket. Så ingen tvil her, det blir nok Norgespris så lenge jeg bor i Rogaland.

Gammel 18-09-25, 22:27   #14
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg undersøkte hvor mye vi ville ha spart om vi hadde hatt Norgespris i hele 2024 eller Norgespris mellom september i fjor og august i år. Begge deler ville vi spart ca 2800 kroner på. Jeg syns vi har et høyt strømforbruk, men vi er ikke i nærheten av 4500kWh på en måned. Det meste var i underkant av 3200 i januar 2024, og det var ekstraordinært! Har ikke hatt over 3000 kWh i noen andre måneder tilbake til det Elhub kunne vise meg (august 2022).

Hver eneste måned i 2025 ville Norgespris vært rimeligere for oss (prisområde NO1).

Ved salg av bolig vil jeg tro det kan være negativt å ikke ha valgt Norgespris hvis boligen ligger i de utsatte områdene, altså de områdene hvor strømprisen delvis har vært skyhøy!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-25, 11:37   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På elhub.no, som jeg hentet grafen min fra. Logg inn med bank-id for den i huset som er kunden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-25, 11:57   #16
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I følge elhub ville jeg spart ca kr 140 dersom jeg hadde hatt Norgespris i 2024. Jeg kommer ikke til å velge Norgespris.

Gammel 19-09-25, 12:43   #17
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg er egentlig litt usikker kjenner jeg. Spesielt etter å ha lest hva som skrives her. Jeg tror jeg har et forholdsvis lavt forbruk, under 300 kWh i sommermånedene, og 800-1000 i de kaldeste månedene. Og jeg har ofte mulighet til å vaske klær og slikt når strømmen er billigst.
Ifølge Vibb ville jeg spart ca 1500 kr.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-25, 13:05   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Og jeg har ofte mulighet til å vaske klær og slikt når strømmen er billigst.

Til min store overraskelse gjorde Tallulah i en annen tråd meg oppmerksom på at kostnadene ved å kjøre en runde i vaskemaskinen, selv på 90 grader, er omtrent neglisjerbart. Faktisk er sannsynligvis selve vaskemidlet dyrere!

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Ifølge Vibb ville jeg spart ca 1500 kr.

Hva er grunnen til at du er usikker på om du vil velge Norgespris? Å velge fastpris er alltid en gambling, men selv tviler jeg på at strømprisene ut 2026, i alle fall i høst- og vintermåneder, kommer til å være lavere enn 50 øre per kWh. Er det noen annen grunn til at man bør tenke seg om to ganger før man velger Norgespris?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-25, 14:23   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte også i fjor at å kjøre en vaskemaskin koster omtrent ingenting. Når tabloidavisene i perioder hevder at det koster 40 kroner å ta en dusj (uten støtte), så trodde jeg det kanskje kostet 10 kroner å vaske klær. Men neida. Heldigvis.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-09-25, 01:43   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Til min store overraskelse gjorde Tallulah i en annen tråd meg oppmerksom på at kostnadene ved å kjøre en runde i vaskemaskinen, selv på 90 grader, er omtrent neglisjerbart. Faktisk er sannsynligvis selve vaskemidlet dyrere!

Hva er grunnen til at du er usikker på om du vil velge Norgespris? Å velge fastpris er alltid en gambling, men selv tviler jeg på at strømprisene ut 2026, i alle fall i høst- og vintermåneder, kommer til å være lavere enn 50 øre per kWh. Er det noen annen grunn til at man bør tenke seg om to ganger før man velger Norgespris?

Er usikker fordi det er ikke så mye jeg ville spart, og som Polyanna skriver så kan det jo hende forbruket går opp når prisen er den samme hele tiden.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.