|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er ditt forhold til egenmelding/sykedag? | |||
| Bruker kun egenmelding når jeg er syk |
|
110 | 68,32% |
| Det har hendt en sjelden gang at jeg tar en sykedag selv om det egentlig ikke er nødvendig |
|
24 | 14,91% |
| Egenmeldinger/sykedager er til for å brukes opp - jeg har jo krav på fri innimellom |
|
0 | 0% |
| Jeg jobber ikke/jobber hjemme - egenmeldinger finnes ikke |
|
9 | 5,59% |
| Annet - spesifiser nærmere |
|
2 | 1,24% |
| Bare når jeg er syk, men helst ikke da heller |
|
16 | 9,94% |
| Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
superbruker
|
Sv: Å "ta" en sykedagJeg er sjeldent syk. Når jeg må bruke egenmelding er jeg så dårlig at jeg ikke kan være på jobb. Jeg prøver å komme meg på jobb uansett. Resultatet er jeg blir sent hjem.
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Sv: Å "ta" en sykedag
Det er da ikke skulk. Jeg har faktisk opplevd at sjefen min har bedt meg om å bli hjemme for å sove ut (en periode hvor Snupp sov ekstremt dårlig). Hun så heller at jeg "tok" en egenmeldingsdag for å ta meg inn fremfor at jeg klappet sammen og ble sykemeldt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kidding, right?
|
Det heter avspasering med de timene dine! Herregud, pass på deg selv esme.
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Sutret i noen minutter til storesjefen som var enig i at det var greit at jeg avspaserte to dager. Jippi! I morgen formiddag skal jeg sitte og henge på FP.
|
|
|
#6 |
|
*_*
|
Sv: Å "ta" en sykedagJeg er frilanser, så når jeg er syk er jeg hjemme - og får ikke betalt.
|
|
|
|
#9 |
|
ssscccuphersfantassschisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Å "ta" en sykedagJeg liker ikke engang å bruke egenmeldinger, rett og slett pga av at så mange utnytter dette systemet.. Så jeg bytter enten bort mine vakter (hvis det er mulig), eller så får jeg meg sykemelding fra legen.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er reinspikka tull. Se bare på pollen her! Det er ikke mange som utnytter rettingheten til å bruke egenmelding, folk flest er ærlige, redelige og pliktoppfyllende arbeidstakere. Problemet med høyt sykefravær i Norge er ikke pga egenmeldinger, det er på langstidssykefravær. Mye av dette sykefraværet kommer av belastningsplager og av at folk har gått seg rett på veggen fordi de har presset seg altfor mye over altfor lang tid. Kortidsfravær skulle man faktisk derfor heller ha mer av fordi det virker forebyggende på langstidsfraværet. Så esme - snakk med lederen din og ta en fridag i morgen
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Jeg tror ikke at FP på noen måte er representativ for den norske befolkning, ei heller på en poll om bruk av egenmeldinger. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Men dette er jo et spesielt forum da, hehe. Legg ut den samme pollen på Dinbaby eller Nybaktmamma, og resultatene vil nok bli HELT annerledes.
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Sv: Å "ta" en sykedagJeg er sjelden syk, men er jeg så syk at jeg er redd jeg ikke skal klare å komme meg gjennom dagen, så har jeg ingen kvaler med å bruke egenmelding. Jeg ser at mange her har dårlig samvittighet for å bruke egenmelding når de er syke, men hvorfor det? Er jeg syk, så er jeg syk. Og det er da ille nok å være i elendig form om jeg ikke skal ha dårlig samvittghet for det i tillegg.
|
|
|
#16 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
God mulig det er litt politisk korrekthet ute og går på FP, men jeg provoseres like fullt av påstander om at folk utnytter egenmeldingssystemet. Selvsagt finnes det en og annen syndig sjel, men det er ikke det er ikke det som er gjengs.
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Gjengs og gjengs. Jeg tror at egenmeldingssystemet utnyttes av temmelig mange. Jeg tror også at sykemeldinger utnyttes. Hvor mange prosent det dreier seg om har jeg ikke forutsetning til å gjette, men det er mer enn bare noen få. Jeg mener til og med at det til en viss grad er akseptert. (F.eks. å bruke egenmeldinger når barna er syke.) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Tatt på
|
For bedrifter som ikke har IA-avtale gjelder 3-dagers egenmeldinger 4 ganger i året enda. Har bedriften IA-avtale er det riktig at en kan være borte inntil 8 dager sammenhengende og inntil 24 dager i året. Dette gjelder fortløpende og ikke per kalenderår om jeg har forstått det riktig. Så om du har 23 egenmeldinger den 31.12, så blir det ikke 0 den 1.1
|
|
|
#19 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Å "ta" en sykedagBruker egenmelding bare når jeg må, dvs. når jeg er syk. Av og til har jeg tenkt at jeg er så sliten at det hadde vært godt å ta seg en dag, men det er snyting og tyveri og juks og fanteri. Så det har jeg aldri gjort. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Tittel og tittel....
|
All bruk av egenmeldinger telles 12 mnd tilbake i tid, uavhengig om man er IAbedrift eller ei. Når det gjelder barns sykdom gjelder kalenderår. |
|
|
|
![]() |
|
|