Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagmamma glemte igjen toåring på busstopp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-07, 15:12   #41
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagmamma glemte igjen 2 åring på busstopp

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg synes vel hun fortjener skambank mer enn noe annet.

Jeg bare lurte på om du hadde tenkt igjennom jusen på dette og om jeg hadde noe å lære om straffeloven.

Jeg er ikke pippimor, men svarer likevel.

Jeg er enig i skambanktankegangen. For de som ikke finner urmennesket i seg og velger den mer "siviliserte" varianten ville jeg gått for en anmeldelse muligens med hjemmel i straffelovens § 242 (uten at jeg er noen ekspert på feltet, altså).

Sitat:

§242. Den, som hensætter en anden i hjælpeløs Tilstand eller medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.
Paa samme Maade straffes den, som retsstridig forlader i hjælpeløs Tilstand nogen, som staar under hans Varetægt, eller som han pligter at ledsage, befordre, modtage eller paa anden Maade drage Omsorg for, eller lader nogen saadan Person forblive i hjælpeløs Tilstand, saavelsom den, som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil.
Har Forbrydelsen havt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred tilfølge, straffes den skyldige med Fængsel indtil 6 Aar.
Offentlig paatale finner ikke Sted uden fornærmedes Begjæring, medmindre Forbrydelsen har Døden tilfølge, eller almene Hensyn kræver Paatale.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:12   #42
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dagmamma glemte igjen toåring på busstopp

Jeg får helt vondt i meg, stakkars liten.
Enda godt at det gikk så bra med gutten.
Dagmammaen skulle hatt seg en omgang grisebank hun.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:15   #43
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk på den stakkars toåringen som satt der helt alene. Barnet må jo ha blitt skremt. Min toåring er redd biler og mye annet, og han hadde antakeligvis vært skrekkslagen. Jeg blir dårlig av å lese sånt. Jeg tar meg også i å lure på hvordan foreldrene kan ha hatt tiltro til en slik dagmamma. Hun høres jo ikke riktig vel bevart ut. Tenk å be et barn om å vente i et busskur i 20 minutter ... Fytti.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:29   #44
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er ikke pippimor, men svarer likevel.

Jeg er enig i skambanktankegangen. For de som ikke finner urmennesket i seg og velger den mer "siviliserte" varianten ville jeg gått for en anmeldelse muligens med hjemmel i straffelovens § 242 (uten at jeg er noen ekspert på feltet, altså).

Virker sannsynlig at denne paragrafen kan gjelde ja.

Litt avsporing: vi trenger noen jurister på dette forumet vi altså. Jeg har en venninne som jeg prøver å rekruttere, men uten hell ennå.

Gammel 14-09-07, 15:30   #45
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt avsporing: vi trenger noen jurister på dette forumet vi altså. Jeg har en venninne som jeg prøver å rekruttere, men uten hell ennå.

Vi har i alle fall minst én.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:32   #46
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vi trenger er selvsagt noen som vil fremstå helt åpent som jurist, og som vil svare på alle de usannsynlig teite spørsmålene og påstandene vi kan klare å komme opp med.

(Og jeg tenkte ikke på denne tråden spesielt nå, nei. )

Gammel 14-09-07, 15:35   #47
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Tenk på den stakkars toåringen som satt der helt alene. Barnet må jo ha blitt skremt.

Det er jo ikke sikkert at barnet ble skremt da. Barn er forskjellige.

Jeg reagerer på at politiet sier at dette er en sak mellom dagmammaen og foreldrene; det kan vel vurderes slik at «almene Hensyn kræver Paatale» i dette tilfellet. Jeg er ikke helt overbevist om at denne personen uten videre bør få lov til å fortsette som dagmamma.

Ben "ville blitt ganske skremt og sint" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:35   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her inne kryr det jo av jurister. :informert:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:37   #49
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det vi trenger er selvsagt noen som vil fremstå helt åpent som jurist, og som vil svare på alle de usannsynlig teite spørsmålene og påstandene vi kan klare å komme opp med.

(Og jeg tenkte ikke på denne tråden spesielt nå, nei. )

Hmmm. Jeg lurer ofte på banale og teite juridiske problemstillinger ihvertfall og om mange er som meg så kan det blir fort for mye mas ja.

Jaja, det får bli med drømmen.

Gammel 14-09-07, 16:05   #50
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har hatt rolige barn, men aldri om de hadde sittet 20 min på samme plass uten at de ble fortalt at de holde seg der (hadde kanskje hatt en sjans da, men hvem ville gjort det? altså med vilje sagt at de skulle sitte der alene...)

Har hatt dagmamma, og vært dagmamma selv. Og tror ingen av oss kunne klart det iallefall... Jeg "teller" mine barn støtt og stadig når vi er på slike plasser

Gammel 14-09-07, 16:08   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt usikker på om vi EGENTLIG bør ønske oss flere jurister når halve forumet drømmer om å utøve vold mot den håpløse dagmammaen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 16:23   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Litt usikker på om vi EGENTLIG bør ønske oss flere jurister når halve forumet drømmer om å utøve vold mot den håpløse dagmammaen.

Jeg er temmelig sikker på at det fortsatt er lov til å drømme om å utøve vold.

:dog ikke jurist:

Gammel 14-09-07, 16:40   #53
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Huff, så skummelt! Min toåring hadde vært over alle hauger om hun hadde blitt forlatt på den alderen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 16:41   #54
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Den dama hadde hatt sin siste dag som dagmamma for mitt barn, og jeg hadde klart informert de andre foreldrene om hva som passet deres barn.

Om man passer så mange barn at man ikke klarer å få med seg alle til bussstoppen med en gang får man holde seg hjemme, eller reduserer antall barn man passer. Enkelt og greit.

Gammel 14-09-07, 16:54   #55
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes vel hun fortjener skambank mer enn noe annet.

Jeg bare lurte på om du hadde tenkt igjennom jusen på dette og om jeg hadde noe å lære om straffeloven.

Jeg skulle veldig gjerne kunnet noen paragrafer,det gjør jeg desverre ikke. Men jeg skulle nok funnet noen om det hadde skjedd med noen av mine barn.

Selv om første tanke hos de fleste (meg selv inkludert) sikkert vil være å grisebanke dama, så er det ikke det lureste å gjøre. Eneste en oppnår da er å bli anmeldt selv.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:28   #56
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Håper noen kan forandre overskriften. Jeg orker ikke lese om sånt.

Fra spøk til alvor. Jeeesses. Er det mulig!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:50   #57
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Man glemmer ikke barn, uansett om man er dagmamma eller mamma!...

Joda, det er mulig.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

I følge http://nyheter.vg.no/nyheter/artikkel.php?artid=163325 (VG) ble ikke barnet glemt igjen, men satt igjen for å vente mens dagmammaen hentet andre barn hun skulle passe på.....

Og det er vel saken, ungen ble satt igjen med viten og vilje. Utrolig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:57   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Håper noen kan forandre overskriften. Jeg orker ikke lese om sånt.

Var ikke det litt unødvendig? Det er litt mer enn en nyanseforskjell på denne situasjonen og den du linket til.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:13   #59
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skrekk og gru...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:16   #60
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Herregud ... Ikke tvil om at hun er fullstendig uegnet som dagmamma. Ingen med vettet i behold gjør noe sånt!

Nei, ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ikke er jeg jurist, og ikke fikk jeg noen voldsfantasier heller. Men jeg hadde gitt henne en kraftig munnfull og avskjed på grått papir. MINST. Det går virkelig ikke an å være så uansvarlig. Dette kunne endt virkelig ille for den lille gutten!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.