Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvem lærte deg å lage mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvem lærte dere å lage mat?
Lærte det hjemme av foreldre/ besteforeldre 111 56,35%
Lærte det på heimkunnskapen 54 27,41%
Lærte det i voksen alder ved å lese meg opp og se på kokkeshow på TV 98 49,75%
Kan ikke lage mat 31 15,74%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-07, 10:15   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem lærte deg å lage mat?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Her på FP tror jeg medlemmene er langt over gjennomsnittet dyktige til å lage mat!

Da lurer jeg på hvordan dere lærte å lage mat!

Jeg er nokså selvlært, tror jeg. Moren min er flink å lage mat, men jeg var aldri interessert i å lære. Jeg er blitt bedre og bedre etter at jeg flyttet hjemmefra og sammen med mannen min. Jeg liker å lese bøker om mat, og jeg er ikke redd for å eksperimentere. Jeg lærer stadig mer. Jeg kan takke internett for masse av det jeg kan. Enkelte av mine venninner har også lært meg en del.
Det blir jo stadig mer fokus på mat i samfunnet, og det gjenspeiler seg jo både på tv og i aviser, for eksempel. Og jeg digger det!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:24   #2
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lært aller mest av bestemoren min (farmor), og en god del av mamma.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:40   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte de grunnleggende tingene av moren min - bake brød og kaker, og lage hverdagsmiddager. Og så lærte jeg antagelig også av henne å sette pris på å lese kokebøker og se på matlagingsprogrammer på TV, og har lært mye av den vanen senere. (Å lete etter oppskrifter var noe av det første jeg brukte Internett til, for eksempel.) Det meste jeg kan har jeg nok lært meg selv, gjennom lesing og prøving, men jeg ville antagelig ikke lært det uten at det grunnleggende var på plass. (Jeg hadde forresten også flere gode heimkunnskapslærere, men jeg kunne nok stort sett de tingene vi lærte der fra før.)

Gammel 08-10-07, 10:47   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg krysset av på de tre første. Har lært mye av min mor - det aller viktigste er nok å lage saus. På heimkunnskapen lærte jeg mye jeg ikke husker, men ting som å lage puddinger og fromasjer og slikt husker jeg godt. Og så har jeg lært meg det mer eksotiske på egen hånd.

Gammel 08-10-07, 10:52   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma kan ikke lage mat.

Derimot var bestemoren min en skikkelig god kokke, og jeg har så og si vokst opp hos henne. Hun har lært meg mye om matlaging, men det spennende tingene har jeg måttet lære meg selv fra kokebøker. Men det var hun som vekket interessen.

Gammel 08-10-07, 10:57   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller meste har jeg lært meg i voksen alder, noe av besteforeldrene, men det meste har jeg lært fra kokebøker, matprogrammer, matdiskusjoner her og tidligere på NM og noe fra venner. Moren min kunne ikke fordra å lage mat og det var jo merkbart på kvaliteten og engasjementet. Det var ikke noe å hente der.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:13   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærte litt av farmor + foreldre, men det meste har jeg egentlig lært selv vha. passiv diffusjon fra kokebøker.

Gammel 08-10-07, 11:26   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mangler mange alternativer ser det ut som. Jeg lærte det selv.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:33   #9
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Lærte litt hjemme, men mesteparten er selvlært. Brukte å si at jeg ikke kunne lage mat. Men det hadde nok mer med interesse. Nå synes jeg det er morsomt, og har visstnok blitt ganske god også!

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 12:12   #10
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Lærte egetlig det meste ved å prøve og feil.

Gammel 08-10-07, 12:12   #11
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Mamma har lært meg det meste jeg kan.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 12:50   #12
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Mammaen min og bestemoren min lærte meg mye om matlaging.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 12:52   #13
Kine
_Kine på nybaktmamma

Kine sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Akershus
Kine er litt kulKine er litt kul
Standard

lærte vel masse på skolen (heimkunnskap)
Lært av mamma og pappa når jeg var mindre, spurte & maste

Og så klart feila en god del på kjøkkenet + bøker

Gammel 08-10-07, 12:54   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kjære lærte veldig fort at skulle han ha mat utover hva som kommer ferdig lagd i frysedisken, måtte han lage det sjøl...

Gammel 08-10-07, 14:48   #15
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Standard

Jeg lærte forresten ikke noe annet enn ugagn når jeg hadde heimkunnskap. Vi hadde ei lærerinne ifra Karasjok, som min mor hadde på skolen når hun gikk der, og hun var relativt spesiell. Så jeg, som endte på bord 1 sammen med verstingen i klassen + en skoleflink "lærerunge", jeg gjorde vel mest mulig som jeg ikke burde gjøre. :skrape:

Så jeg lærte ikke noe matlaging eller å bli glad i matlaging. Sikkert derfor det har tatt meg nesten 20 år å finne ut at det er artig.

Gammel 08-10-07, 14:55   #16
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Standard

Jeg synes det å lage hverdagsmat er utrolig kjedelig jeg. Så middagene fra mandag til fredag er gørr... Og jeg kan fint spise brød eller weetabix jeg til middag, trenger slettes ikke varmmat hver dag. Men må jo prøve å gi sønnen min litt ok matvaner.

Men i helgene synes jeg det er gøy å lage mat. For da har man jo litt bedre tid.

Gammel 08-10-07, 15:17   #17
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Det er min farmor som har lært meg det meste.

Gammel 08-10-07, 15:40   #18
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke lage mat, men det lille jeg har lært stammer primært fra foreldre/besteforeldre og skolekjøkkenet.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 15:47   #19
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lærte både på heimkunnskapen og av mamma. Men jeg er også selvlært på enormt mye innen matlaging, da jeg er glad i å lage mat og å eksperimentere med nye retter og spennende ingredienser.

Gammel 20-08-10, 23:01   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

iallefall ikke på heimkunnskapen. Tror det er delt likt mellom mamma, kokebøker/mattv og prøving og feiling.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.