|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Hvem lærte dere å lage mat? | |||
| Lærte det hjemme av foreldre/ besteforeldre |
|
111 | 56,35% |
| Lærte det på heimkunnskapen |
|
54 | 27,41% |
| Lærte det i voksen alder ved å lese meg opp og se på kokkeshow på TV |
|
98 | 49,75% |
| Kan ikke lage mat |
|
31 | 15,74% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg har lært aller mest av bestemoren min (farmor), og en god del av mamma. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte de grunnleggende tingene av moren min - bake brød og kaker, og lage hverdagsmiddager. Og så lærte jeg antagelig også av henne å sette pris på å lese kokebøker og se på matlagingsprogrammer på TV, og har lært mye av den vanen senere. (Å lete etter oppskrifter var noe av det første jeg brukte Internett til, for eksempel.) Det meste jeg kan har jeg nok lært meg selv, gjennom lesing og prøving, men jeg ville antagelig ikke lært det uten at det grunnleggende var på plass. (Jeg hadde forresten også flere gode heimkunnskapslærere, men jeg kunne nok stort sett de tingene vi lærte der fra før.)
|
|
|
#4 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg krysset av på de tre første. Har lært mye av min mor - det aller viktigste er nok å lage saus. På heimkunnskapen lærte jeg mye jeg ikke husker, men ting som å lage puddinger og fromasjer og slikt husker jeg godt. Og så har jeg lært meg det mer eksotiske på egen hånd.
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Mamma kan ikke lage mat.
|
|
|
|
#6 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Det aller meste har jeg lært meg i voksen alder, noe av besteforeldrene, men det meste har jeg lært fra kokebøker, matprogrammer, matdiskusjoner her og tidligere på NM og noe fra venner. Moren min kunne ikke fordra å lage mat og det var jo merkbart på kvaliteten og engasjementet. Det var ikke noe å hente der.
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Lærte litt av farmor + foreldre, men det meste har jeg egentlig lært selv vha. passiv diffusjon fra kokebøker.
|
|
|
#9 |
|
Energisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Lærte litt hjemme, men mesteparten er selvlært. Brukte å si at jeg ikke kunne lage mat. Men det hadde nok mer med interesse. Nå synes jeg det er morsomt, og har visstnok blitt ganske god også! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Mamma har lært meg det meste jeg kan. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Mammaen min og bestemoren min lærte meg mye om matlaging. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
_Kine på nybaktmamma
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Akershus
![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?lærte vel masse på skolen (heimkunnskap)
|
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Min kjære lærte veldig fort at skulle han ha mat utover hva som kommer ferdig lagd i frysedisken, måtte han lage det sjøl...
|
|
|
#15 |
|
Energisk
![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte forresten ikke noe annet enn ugagn når jeg hadde heimkunnskap. Vi hadde ei lærerinne ifra Karasjok, som min mor hadde på skolen når hun gikk der, og hun var relativt spesiell. Så jeg, som endte på bord 1 sammen med verstingen i klassen + en skoleflink "lærerunge", jeg gjorde vel mest mulig som jeg ikke burde gjøre. :skrape: |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Energisk
![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg synes det å lage hverdagsmat er utrolig kjedelig jeg. Så middagene fra mandag til fredag er gørr... Og jeg kan fint spise brød eller weetabix jeg til middag, trenger slettes ikke varmmat hver dag. Men må jo prøve å gi sønnen min litt ok matvaner. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Det er min farmor som har lært meg det meste.
|
|
|
#19 |
|
A friend with benefits
|
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?Jeg lærte både på heimkunnskapen og av mamma. Men jeg er også selvlært på enormt mye innen matlaging, da jeg er glad i å lage mat og å eksperimentere med nye retter og spennende ingredienser.
|
|
|
#20 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Hvem lærte deg å lage mat?iallefall ikke på heimkunnskapen. Tror det er delt likt mellom mamma, kokebøker/mattv og prøving og feiling.
|
![]() |
|
|