Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvem lærte deg å lage mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvem lærte dere å lage mat?
Lærte det hjemme av foreldre/ besteforeldre 111 56,35%
Lærte det på heimkunnskapen 54 27,41%
Lærte det i voksen alder ved å lese meg opp og se på kokkeshow på TV 98 49,75%
Kan ikke lage mat 31 15,74%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-07, 12:50   #41
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Sv: Hvem lærte deg å lage mat?

Mammaen min og bestemoren min lærte meg mye om matlaging.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 12:52   #42
Kine
_Kine på nybaktmamma

Kine sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Akershus
Kine er litt kulKine er litt kul
Standard

lærte vel masse på skolen (heimkunnskap)
Lært av mamma og pappa når jeg var mindre, spurte & maste

Og så klart feila en god del på kjøkkenet + bøker

Gammel 08-10-07, 12:54   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kjære lærte veldig fort at skulle han ha mat utover hva som kommer ferdig lagd i frysedisken, måtte han lage det sjøl...

Gammel 08-10-07, 14:48   #44
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Jeg lærte forresten ikke noe annet enn ugagn når jeg hadde heimkunnskap. Vi hadde ei lærerinne ifra Karasjok, som min mor hadde på skolen når hun gikk der, og hun var relativt spesiell. Så jeg, som endte på bord 1 sammen med verstingen i klassen + en skoleflink "lærerunge", jeg gjorde vel mest mulig som jeg ikke burde gjøre. :skrape:

Så jeg lærte ikke noe matlaging eller å bli glad i matlaging. Sikkert derfor det har tatt meg nesten 20 år å finne ut at det er artig.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 14:53   #45
goldnugget
fornøyd

Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mamma lærte meg å bake så det er jeg skikkelig god på, men i middags-retter er jeg så utrolig kjedelig!! Alltid det samme - de rettene jeg kan!

Glad forat mannen tar seg av middagen når vi skal ha noe ekstra og besøk! Har lært noen tips av han så litt bedre er jeg nå enn før!

Gammel 08-10-07, 14:55   #46
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Jeg synes det å lage hverdagsmat er utrolig kjedelig jeg. Så middagene fra mandag til fredag er gørr... Og jeg kan fint spise brød eller weetabix jeg til middag, trenger slettes ikke varmmat hver dag. Men må jo prøve å gi sønnen min litt ok matvaner.

Men i helgene synes jeg det er gøy å lage mat. For da har man jo litt bedre tid.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 15:17   #47
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Det er min farmor som har lært meg det meste.

Gammel 08-10-07, 15:40   #48
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke lage mat, men det lille jeg har lært stammer primært fra foreldre/besteforeldre og skolekjøkkenet.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 15:47   #49
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lærte både på heimkunnskapen og av mamma. Men jeg er også selvlært på enormt mye innen matlaging, da jeg er glad i å lage mat og å eksperimentere med nye retter og spennende ingredienser.

Gammel 08-10-07, 16:55   #50
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kombinasjon av heimkunnskapsundervisning, kokebøker, nettsteder om mat og inspirasjon fra mattråder på FP og NM.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 17:55   #51
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvem lærte deg å lage mat?

Min mormor, hun har lært meg det meste jeg kan, bodde mye hos henne som liten. Og slik har jeg fått det inn med morsmelken at alt skulle være laget fra bunnen av, økologiske, ferske råvarer, sunn mat osv.
Hun er helt rå på slikt, og alt hun lager blir godt, så jeg er glad jeg har hatt henne å lære av i oppveksten.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 19:13   #52
Left
Passiv

Standard

Det har jeg nok lært av en dyktig mor, og en enda dyktigere mormor. Jeg er god på tradisjonell norsk mat, og det kommer seg stadig på litt mer "speisa" mat også :glise:

Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 19:39   #53
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg var ikke så interessert i å lage mat tidligere men spiste for å "overleve".
Mannen var imponerende flink for han hadde vært alene i mange år og skulle også lage mat til datteren så da måtte det være litt skikkelig mat....
Da jeg traff de fikk jeg liksom ånden over meg og studerte kokebøker og rev ut alt av oppskrifter som så gode ut og som hadde normale ingredienser.
Spurte mamma mye over tlf og fikk mange gode tips..

Når storebror kom ble det enda mer ordentlig middag og så har det ballet på seg. Er ingen superkokk men alle spiser da det som kommer på bordet og vi prøver litt forskjellig. Er heller ikke redd for å lage istand middag til våre nærmeste som etterhvert blir innpå 20 stk.

Gammel 08-10-07, 19:39   #54
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har vel fått med meg endel fra mamma og litt fra svigermor - samt endel prøving og feiling.

Men det som virkelig satte fart på meg var når Madam Mim hadde så mange tråder om mat og middager - ble skikkelig inspirert og har lært en hel masse av henne! Hurra for Mim!

Gammel 08-10-07, 19:41   #55
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Standars basis mat lærte jeg hjemme, slik som steik, fårikål, kjøttkaker og brunsaus. I tillegg elsker jeg kokebøker og matprogrammer på tv.

God mat er godt

Gammel 08-10-07, 19:43   #56
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med prøving og feiling, barnelærdom, heimkunnskapen, kjærester, venninner, storebror, tillært gjennom bok og sånn - litt over alt altså.

Jeg er helt gjennomsnittlig til å lage mat, men har ord på meg til å være flink på noe iallefall...

Gammel 08-10-07, 20:03   #57
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Savner alternativet: Lærte det meste av mannen.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:15   #58
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Måtte lage middag hjemme fra jeg var 10-11 år.

Typisk beskjed fra mor når jeg kom hjem fra skolen:
Ligger kokt høne i kjøleskapet, lag hønsefrikassé, oppskrift s 25 i Haugesunds husmorskoles kokebok.

Gammel 08-10-07, 20:35   #59
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lært av pappa og litt av mamma og litt fra heimkunnskapen, tenker jeg. I voksen alder har jeg fått inspirasjon fra kokkeprogrammer og bøker.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 20:41   #60
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble veldig glad igår, da min 17-årige sønn sa at han gjerne ville bli flink til å lage mat. Han var mye med og bakte og lagde mat da han var liten, og har også laget litt middager og forskjellig fra barne-kokebøker oppigjennom. Han setter stor pris på god mat, er opptatt av å spise sunt og ordentlig, og det er veldig godt å høre at han gjerne vil lære. Så vi skal ta litt "kurs" framover. En ting han ville ha forklart igår var marinader.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:29.