Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Overvekt kontra undervekt ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-07, 11:54   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvekt kontra undervekt ...

Jeg kjenner jeg blir mer og mer arg på folks kommentarer om andres kropper og matinntak. Jeg har alltid vært slank (i et par perioder på kanten til for tynn) frem til jeg fikk barn. Likevel har jeg alltid fått kommentarer på matinntak og kroppsform fra mine foreldre og andre i familien. Det være seg hvis jeg spiste for lite eller hvis jeg en sjelden gang kjøpte meg noe godteri. I sistnevnte tilfelle fikk jeg beskjed om å passe linjene. Min mor har *alltid* slanket seg og snakket om vekt. Hele tiden. Hun gjør det fremdeles. Jeg gikk på pulverkur som femtenåring, etter oppfordring fra henne. Hallo?! Jeg hadde ikke ett gram overflødig fett på kroppen!

Jeg skal ha meg frabedt at noen kommenterer mine barns kropp eller matinntak så de hører det. Jeg må stadig irettesette besteforeldre på begge sider, for de kommenterer det stort sett hver eneste gang vi treffes. ("Ååååå, så flink du er til å spise!" eller "Nå må du spise opp alt!" eller "så proposjonerte og fine de er i kroppen!" til oss i deres nærvær.) Sånt skal de skånes for! De skal ikke ha noe kroppspress.

Gammel 14-10-07, 12:29   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt normale mennesker med alkohol innabords. Voksne mennesker som drikker blir som barn. Det er helt sykt. Nå har jeg riktignok fått flest kommentarer fra såkalte oppegående edru folk, men det er vel fordi jeg så og si aldri har gått ut på byen som overvektig. Kan tenke meg kommentarene hadde haglet da ja. Fulle folk er motbydelig ærlige til tider.

Gammel 14-10-07, 12:33   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fulle folk er motbydelig ærlige til tider.

Og ungdommer. I gjenger.

Gammel 14-10-07, 12:36   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Nja, jeg synes helt vanlige "normale" folk kan være like motbydelige. De sier det bare ikke rett ut. Sier du nei takk til et kakestykke, så får man automatisk kommentaren. Åja, du slanker deg!. Svarer du nei på det spørsmålet så ser det ut som om folk har ramlet ned fra månen. Det slår dem ikke at jeg som feit kan si nei takk til kake fordi kaken ikke frister meg

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 12:43   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Nja, jeg synes helt vanlige "normale" folk kan være like motbydelige. De sier det bare ikke rett ut. Sier du nei takk til et kakestykke, så får man automatisk kommentaren. Åja, du slanker deg!. Svarer du nei på det spørsmålet så ser det ut som om folk har ramlet ned fra månen. Det slår dem ikke at jeg som feit kan si nei takk til kake fordi kaken ikke frister meg

Så du mener at et spørsmål om slanking er like ille som å bli fortalt at man er så stygg at man like gjerne burde ta livet av seg?

Gammel 14-10-07, 12:45   #6
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så du mener at et spørsmål om slanking er like ille som å bli fortalt at man er så stygg at man like gjerne burde ta livet av seg?

Nei nei nei, var ikke sånn jeg mente det. Men, jeg personlig opplever mye oftere kommentarer og underforliggende fordømming fra folk rundt meg. Det er ikke ofte jeg har fått slike direkte kommentarer som dere skriver om. Klønete formulert av meg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 12:34   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja de er verst. Jeg gikk omtrent og ba til gud (satt på spissen) hver gang jeg gikk forbi en ungdomsgjeng tidligere.

Gammel 14-10-07, 15:42   #8
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når "normalen" for fotomodeller er å veie 50 kg og være 1.80 høy, er det vanskelig å forestille seg at det er en undervekt som er plagsom for andre. Det er nok lettere å komme med kommentarer til undervektige, nettopp fordi man ikke tror det er et problem. Man tror kanskje rett og slett tror de sliter for å holde seg så tynne (det hører man jo at modellene gjør). Jeg tror at grunnen til at det er mer akseptert å kommentere undervekt, er at det er mer akseptert å være undervektig. Overvekt blir sett på som et problem, og da er man mer forsiktig.

Uansett er det en uting å kommentere folks kropp og utseende på en negativ måte!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 22:18   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jo, Libra, jeg skjønner godt hva du mener.

Som jeg sa i forrige innlegg, så tenkte jeg mer enkelthendelser, og hvordan det arter seg for begge parter, men når jeg nå tenker helhet, så ser jeg så absolutt ditt poeng.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 22:26   #10
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Folk kan være motbydelig ekle om det gjelder å mobbe tykke, tynne, røykere, lav, høy eller hva som helst annet. Ofte så blir nok tykke mennesker mye mer "skånet" enn det tynne mennesker blir. Når det gjelder fete mennesker, så snakker folk til andre om det, når det gjelder tynne mennesker, så får de ofte høre det mer direkte(og det ofte av tykke mennesker!).
Det skal ikke være lett, og folk blir jo "mobbet" for alt mulig. Det er ikke bare, bare å holde seg innenfor den såkalte normalen. For hva pokker er normalt:klørmegihodet:

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 22:28   #11
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt søkt å trekke inn røyking her, perper.

Gammel 14-10-07, 22:51   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Litt søkt å trekke inn røyking her, perper.

Tja, kanskje ikke, for det er visst helt greit å komme med utsagn som: Jeg hater røykere. Røykere er ekle. Røykere er idioter.

Gammel 14-10-07, 22:54   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Tja, kanskje ikke, for det er visst helt greit å komme med utsagn som: Jeg hater røykere. Røykere er ekle. Røykere er idioter.

Jeg hater røyk, men ikke nødvendigvis røykere. Jeg kjenner røykere som er verdens fineste mennesker. Og ett som jeg ikke liker i det hele tatt. Svigermor, selvsagt. Men hun er en ekstrem røyker også, da.

Gammel 14-10-07, 23:01   #14
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke bra å kommentere andres utseende åkke som - overvekt/undervekt eller hva det måtte være av avvik fra "normalen". Jeg fatter ikke at folk får seg til å gjøre det.

Jeg har inntrykk av at det er mere akseptert å være undervektig enn overvektig. Jeg lurer på om Esme og Muadmannen har grunnet på samme måte om undervektige barn har foreldre som rører seg mye/lite som de har gjort i forhold til overvektige barn? (Jmfr tråden "Trist observasjon..")

Gammel 15-10-07, 20:05   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Jeg lurer på om Esme og Muadmannen har grunnet på samme måte om undervektige barn har foreldre som rører seg mye/lite som de har gjort i forhold til overvektige barn? (Jmfr tråden "Trist observasjon..")

Jeg merket meg det samme, men tenkte at det ikke var så mye poeng i å kommentere det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 21:00   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bra å kommentere andres utseende åkke som - overvekt/undervekt eller hva det måtte være av avvik fra "normalen". Jeg fatter ikke at folk får seg til å gjøre det.

Jeg har inntrykk av at det er mere akseptert å være undervektig enn overvektig. Jeg lurer på om Esme og Muadmannen har grunnet på samme måte om undervektige barn har foreldre som rører seg mye/lite som de har gjort i forhold til overvektige barn? (Jmfr tråden "Trist observasjon..")

Jeg har samme inntrykk at det er mye mer akseptert å være undervektig enn overvektig i samfunnet, og det gjelder også barn. Dette selv om det er antakelig er sunnere for et barn å være lubben enn å være undervektig.

Når det gjelder de barna som jeg har grunnet på så var det utfra hvem jeg får til henvisning når det gjelder plager som smerter i knær og ankler. Det er jo stort sett overvektige barn som sliter med dette, så det er de som kommer med denne problemstillingen, selv om jeg har en god del barn ellers med andre problemstillinger. Med denne problemstillingen er det jo overvekten som er problemet, leddene til barnet er overbelastet og da må man få bygget opp mer muskler, dvs få barnet til å bruke kroppen mer. Turer i ulendt terreng er det aller beste, men det krever ofte at foreldrene bidrar.

Det var også en kommentar på dette med kosthold, siden det var snakk om snopspising. Jeg tror ikke at overvektige barn spiser så mye mer usunt enn andre, eller spiser så veldig mye mer snop. Jeg tror grunnen er at de ofte er mindre aktive.

Det finnes alltid unntak, alltid finnes det lubne barn i aktive familier, men det er ikke noe problem, for da har de jo helsegevinsten i å bevege seg, det er jo det som er det viktige, og jeg var en sånn unge selv. Noen barn er tynne for de er urokråker og aktiviserer seg selv uavhengig av familien. Noen barn er makelige, og er født inn i en makelig familie, og i de tilfellene dette gir dem plager og man ønsker å aktivisere dem så er det vanskelig å få det til, og deprimerende ofte er ikke foreldrene interessert i å bidra.

Kommentaren min var ikke ment sånn anklagende "har du et overvektig barn, så er du lat", om det var det du lurte på.

Gammel 15-10-07, 09:42   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Er det?

Gammel 14-10-07, 23:52   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært undervektig, og fikk stadig skikkelig kjipe kommentarer på det. (Nå var jeg aldri sykelig tynn, men det var det tydeligvis mange som mente allikevel.) Selv om "modellooken" er radmager, er fortsatt diskusjonsfora og IRLdiskusjoner fulle av kommentarer fra menn og gutter, som jo er de man brydde seg om hva mente på den tiden jeg var veeeldig tynn, som gikk på at det var finest med litt "kjøtt på bena", former og så videre.

Så har jeg prøvd å veie ganske mye mer enn idealet, og fikk morsomt nok hauger med kommentarer om at nå så jeg "endelig" frisk ut, svigers og deres foreldre igjen var jo overlykkelige. Allikevel var det et eller annet i hodet mitt som sa at jeg ikke så bra ut, selv om omverdenen generelt (de som ytret seg ihvertfall) sa at jeg gjorde det.

Det blir aldri bra, gjør det vel?

Ang. kommentarer om andres utseende, er det vanskelig. Når jeg kjenner overvektige som virkelig har VILLET gå ned i vekt, som har jobbet hardt for det, ser jeg ikke noe galt i å si at de har vært flinke, at de ser flotte ut. Å anbefale noen å slanke seg, derimot? Å si at noen ikke ser bra ut fordi de ikke lever opp til et medieskapt skjønnhetsideal? Lavmål.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 23:55   #19
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ang. kommentarer om andres utseende, er det vanskelig. Når jeg kjenner overvektige som virkelig har VILLET gå ned i vekt, som har jobbet hardt for det, ser jeg ikke noe galt i å si at de har vært flinke, at de ser flotte ut. Å anbefale noen å slanke seg, derimot? Å si at noen ikke ser bra ut fordi de ikke lever opp til et medieskapt skjønnhetsideal? Lavmål.

Det blir noe annet mener jeg enn å kommentere vekta/utseendet i negativ betydning - som var det jeg mente da jeg skrev om å uttale seg om andres utseende. Jeg kommenterer jo positivt når noen har klippet seg også.

Gammel 15-10-07, 10:06   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det blir noe annet mener jeg enn å kommentere vekta/utseendet i negativ betydning - som var det jeg mente da jeg skrev om å uttale seg om andres utseende. Jeg kommenterer jo positivt når noen har klippet seg også.

Jeg er ikke så glad i at gud og hverman skal komentere hvor flink jeg er. Så å si alle som er store og slanker seg får komentarer, men de færreste går bort og sier til en som er tynn og legger på seg at de har vært flinke og legge på seg. Man komenterer kanskje på at de ser godt ut, men ikke på at de legger på seg.

Å legge på seg er noe som ansees som umiddelbart.

At feite folk skånes mer enn tynne synes jeg er en fasinerende påstand. VI lever i forskjellige verdener for min skyld.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.