Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 16:03   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og alt dette snakket om å ikke ville ha det stående lenger enn til andre juledag, da.

Ikkje sant? Og allergi er absolutt berre ein ny versjon av vondt i hovudet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 18:11   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Lillejulaften.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 19:53   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Juletre før 20 desember knegger jeg litt av. Farmor pynter nok sitt til uka, plasttre.

Jeg pynter bittelille juleaften og hiver det ut 1.nyttårsdag.

* pinnekjøtt har vi spist to ganger denne uka *

Gammel 12-12-07, 15:33   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg bruker plastikk av naturvennlige hensyn og jeg blir ikke lei julen verken i adventstida eller romjula.

Jeg kan skjønne at folk har plastikktre, men ikke "naturvennlig"-argumentet. Hvordan kan et plastikktre, med sin produksjon bli mer naturvennlig enn et naturlig tre? Et naturlig tre som komposterer seg selv helt naturlig?

Vi setter opp treet en eller annen gang mellom 20. og 23. tenker jeg, litt ettersom hvor vi skal feire jul.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 16:13   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg kan skjønne at folk har plastikktre, men ikke "naturvennlig"-argumentet. Hvordan kan et plastikktre, med sin produksjon bli mer naturvennlig enn et naturlig tre? Et naturlig tre som komposterer seg selv helt naturlig?

Vi setter opp treet en eller annen gang mellom 20. og 23. tenker jeg, litt ettersom hvor vi skal feire jul.

Akkurat det smiler jeg også litt av. Det er jo et poeng når en kjøper trær fra utlandet osv, men plasttrærne fraktes jo også. Gjennbruk er jo et poeng, men uansett så vil jo plantede ungtrær faktisk gi et positivt miljøbidrag.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 16:16   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Gjennbruk er jo et poeng, men uansett så vil jo plantede ungtrær faktisk gi et positivt miljøbidrag.

Gjenbruk er absolutt et poeng, men ikke når det kommer til trær.

Dere må forresten sjekke Juletrær fra skauen, verdens morsomste juetreselgere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:50   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter treet midt i desember, for jeg HATER å ha julepynt oppe etter 2. juledag (pleier å la det stå til 1. januar, motvillig). Så for å kunne nyte det lengst mulig vil jeg ikke vente til lille julaften, det blir latterlig få dager å ha tre, stakkars vesla (og stakkars meg). Skal ta opp treet om halvannen uke, ca. Vi gleder oss!!

Hva andre mener driter jeg i, selvsagt. De som pynter treet lille julaften har det som regel stående til januar, det har ikke vi.

Gammel 05-12-07, 15:59   #8
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva andre mener driter jeg i, selvsagt. De som pynter treet lille julaften har det som regel stående til januar, det har ikke vi.

Enig, men vi pynter det lillejulaften og vårt står _ikke_ til januar.

Jeg gjemmer meg bak argumentet med allergi, men jeg dritt lei julepynt allerede i romjula.

Gammel 05-12-07, 16:02   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi beholder vårt til 13. dag jul.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 01:44   #10
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er vant til at treet pyntes om kvelden lillejulaften. Det var sånn vi hadde det hjemme hos mine foreldre.
Nå etter at jeg ble voksen og har fått egen familie, pleier vi å pynte det på ettermiddagen på lillejulaften, rett og slett fordi svigerfar har bursdag den dagen, og om kvelden er vi alltid i bursdag hos han.

I år blir nok treet pyntet den 21. her hos oss, da vi reiser vekk den 22. Det blir nok veldig rart, men vil tro at ungene syns det er stas med pyntet juletre hjemme hos oss også før vi reiser på ferie.

Jeg vurderer likevel å begynne med å pynte treet 22. desember heretter, fordi det ofte blir sånn stress å pynte det mellom middag, og bursdagsbesøk på lillejulaften.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 01:56   #11
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg blir litt når folk pynter juletreet tidlig i desember
(les: før det er en uke til julaften). Selv er jeg ikke spesielt overbegeistret
for juletre (trær skal da vitterlig være på rot - ute!!), men det blir liksom
ikke helt jul uten heller. (Barna ville dessuten bli kjempelei seg om vi kuttet det ut.)
Jeg syns 22.-23. des er grei pynte-tre-dato.

Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 16:01   #12
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg klarer ikkje å slutte å le...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 16:06   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt før lillejulaften ser skikkelig teit ut.

For da pynter jeg treet, så det burde alle andre også gjøre. Det handler om tradisjon, ikke sant.

Tidligere hadde vi en nabo som pynta masse - og med masse så mener jeg virkelig rikelig både ute og inne. All pynten ble værende minst til påske, og av og til helt til 17 mai. Så fikk påskepynt eller eventuelt 17 mai-pynt (!) stå til godt over sommeren. Det så veldig rart ut med julenisse og blå-rød-grønn-lysslynge på terassen i april.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 16:10   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Alt før lillejulaften ser skikkelig teit ut.

For da pynter jeg treet, så det burde alle andre også gjøre. Det handler om tradisjon, ikke sant.

Tradisjoner handler vel egentlig om hva man er vant til hjemmefra, for det står vel ingen steder at juletreet SKAL pyntes lille julaften? Gjør det?

Gammel 05-12-07, 16:13   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tradisjoner handler vel egentlig om hva man er vant til hjemmefra, for det står vel ingen steder at juletreet SKAL pyntes lille julaften? Gjør det?

Du som er så opptatt av jul burde da kunne reglene for juletrepynting.

Gammel 05-12-07, 16:17   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Du som er så opptatt av jul burde da kunne reglene for juletrepynting.

Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 16:20   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidligere hadde vi en nabo som pynta masse - og med masse så mener jeg virkelig rikelig både ute og inne.

Unnskyld. Det er Alfa sin skyld.

Det er førjulstiden som er jul for meg, ikke bare de 2-3 dagene etterpå (etter 2. desember er jeg jo drittlei).

Ja, det skjønner jeg godt.

Gammel 05-12-07, 16:14   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Er det regler? Hvor står de?
Forøvrig er jeg ingen regelrytter, jeg gjør det jeg synes er koselig og det familien min er vant til. Jeg gidder ikke ha julepynt oppe til langt ut i januar motvillig bare fordi "alle andre gjør det", da koser jeg meg heller med den tiden JEG synes er best, nemlig tiden fra 1-26 desember.

Gammel 05-12-07, 16:15   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Er det regler? Hvor står de?

Får du finne ut selv.

Gammel 05-12-07, 16:20   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg tuller, altså Iset. Hvis du ikke skjønte det. Du er jo superbevisst på hva som passer deg og din familie, og har skapt din egen tradisjon. Det er da ingenting i veien for at du har jul fra 1. desember til 2. juledag.

Vi jobber fullt helt frem til lillejulaften, og jeg liker å nyte julen når den er kommet. Derfor pynter jeg ikke før lillejulaften, og nyter juletre og alt som hører med i hele romjulen når vi har fri og roer oss ned. Lillejulaften på kvelden er den fineste i hele året og har alltid vært det. Da kan vi sette oss ned og se frem til fridager og juleferie i et hus som er rent og ferdig pyntet. Første helgen i januar ryker alt ut, siden jeg ikke orker å ha alt hverdagsrot oppi julepynten. Juletre og julepynt hører sammen med fri og ro og familiehygge. For meg.

Ja, og er vi riktig heldig så blir det "trepynting" også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.