Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

En sjuskepoll

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Flervalgspoll, kryss av to alternativ
Jeg bryr meg ikke om husarbeid, derfor ser det ikke ut hjemme hos meg 16 7,21%
Jeg prøver å holde litt orden på huset, men det blir liksom aldri helt ordentlig 109 49,10%
Jeg rydder og vasker en gang hver/annenhver uke, men det blir bomba igjen tvert 67 30,18%
Jeg rydder overflatene ofte, men vaskinga tas ikke så ofte 54 24,32%
Jeg er kandidat til programmet "How clean is your house" og får snart barnevernet på døra 9 4,05%
Jeg bryr meg ikke om husarbeid, men min bedre halvdel gjør, og derfor ser det ikke så ille ut hos oss likevel 16 7,21%
Kjøkkenet er verst 35 15,77%
Soverommet er verst 85 38,29%
Badet er verst 32 14,41%
Gangen er verst 43 19,37%
Stua er verst 34 15,32%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-07, 20:48   #41
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskepoll

* Jeg prøver å holde litt orden på huset, men det blir liksom aldri helt ordentlig

* Gangen er verst

Jeg hater husarbeid og er, som resten av familien, en rotekopp. Da er det jamen ikke lett å holde det så noenlunde i orden Det som har hjulpet utrolig, er å få vaskehjelp. Å få hele huset ordentlig vasket annenhver uke, bidrar til at vi klarer å holde det sånn noenlunde i mellomtiden.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:11   #42
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg rydder og vasker en gang hver/annenhver uke, men det blir bomba igjen tvert

Rydder hver dag men gangen og stua ser bomba ut hele tiden.
mest for at de er så små og så mye å ha på liten plass.

Håper det blir bedre når soverommet vårt er ferdig så slipper å ha ting lagret over alt.

Og så ser stue bordet bomba ut hele tiden. Bærbaren står opppå den hele tiden..
pakkes bare bort om vi vet vi får besøk hehe

Gammel 22-12-07, 21:20   #43
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg føler at jeg går rundt og vasker og rydder hele tiden jeg da. Men likevel ser det bombe ut her til tider.

Akurrat nå ser soverommet vårt helt bomba ut.

Eksakt samme svar passer for meg.

Gammel 22-12-07, 21:29   #44
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Er du sjuskete av fri vilje? Lever du sånn at du heller gjør andre ting enn å styre i huset hele tiden, eller prøver du panisk å holde orden på huset uten å helt få det til? Og hvordan arter det seg, sjuskelivet? Er du en overflaterydder, og vasker sjelden, eller tar du skippertak innimellom sånn at det faktisk er ganske rent under alt rotet?

Og kongespørsmålet: Hvilket hverdagsrom er verst? (Boder etc. unntatt)

Altså.. Egentlig kunne jeg tenkt meg å ha støv på hjernen, men jeg er for lat til å få det ut i praksis. Dermed blir det litt både-og; tidvis ivrer jeg veldig på å ha det strøkent, mens jeg andre ganger fint kan overse både hybelkaniner og rot. Her hjemme er det stort sett alltid relativt rent, men med tre små barn og to katter er rotet og støvet aldri langt unna. Jeg er en "plukker" - tar alltid med meg noe som ligger og slenger opp eller ned trappa eller fra et rom til et annet for å legge det på dets rette plass, og drar over med støvsugeren når det er for ille. Vaskingen derimot, den skjer noe sjeldnere.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 21:30   #45
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Det er forøvrig gangen vår som som regel ser verst ut. Der flyter det alltid med sko og ytterklær.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 01:00   #46
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Forsøker å holde stue og kjøkken ok, siden det plutselig kommer uanmeldt besøk, men soverommet og vaskerommet er en katastrofe Jeg har langt i fra støv på hjernen, men kjenner at jeg blir mer og mer stresset av rot jo eldre jeg blir. Da jeg var yngre var jeg et rothode av dimensjoner.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 01:06   #47
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen sjuske, ser jeg.

Jeg (eller vi...) støvsuger daglig og vasker gulv + overflater på bad, stue, kjellerstue og kjøkken minst 2 ganger pr. uke.

Det er litt rot her og der, mest etter ungene. Og så er det litt mye klær på soveromsgulvet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 02:47   #48
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hah, slaraffen det der var INGENTING, hehehehe

Nei altså, jeg liker å ha det ryddig rundt meg, men slik som jeg har vært den siste tiden og helst vil sove, sove og sove og en gubbe som ikke ser rot eller tar i en vaskeklut så blir det som det blir.

Det er unntakstillstand her nå og det vet venner og familie heldigvis..

Men at vi er ryddige av oss, det er vi ikke..

Håper energien kommer tilbake når jeg er ferdig utredet..
Gleder meg..

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 10:01   #49
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Er du sjuskete av fri vilje? Lever du sånn at du heller gjør andre ting enn å styre i huset hele tiden, eller prøver du panisk å holde orden på huset uten å helt få det til? Og hvordan arter det seg, sjuskelivet? Er du en overflaterydder, og vasker sjelden, eller tar du skippertak innimellom sånn at det faktisk er ganske rent under alt rotet?

Kan jo svare på spörsmålet også. : pollspammer:

Jeg er egentlig sjuskete av fri vilje, med noen modifikasjoner.
Altså, jeg skulle önske det var mer orden og mindre hårballer i huset vårt. Men det er jeg selv som prioriterer å bruke ettermiddagene på prating og kos, både för og etter barn er lagt. Jeg har nok egentlig tid til å vaske og rydde mye mer, og jeg får det ganske fint til når jeg pröver, men jeg prioriterer det ikke så höyt.
Det jeg skulle önske jeg kunne somlet meg til, var å få laget noen bedre systemer, gi ting faste plasser og rydde litt grundigere en gang for alle: få pakket bort og kvittet meg med en del ting. Da hadde det nok värt lettere å få til hverdagsshining også.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 15:39   #50
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Her er noen av mine "stalltips" for den som vil være med i sjuskeklubben:

• Oppbevar mest mulig på kjøkkenbenken. Her kan nevnes tomflasker, vinflasker, rengjort hermetikk, glass og plastembalasje som ennå ikke har funnet veien til neste stopp (les: pose som skal videre til kildesorteringsdunken), presskanner, kaffekanner, rengjøringsmidler, brødboks, rengjorte kasseroller, skjærefjøl, kaffekvern, krydder, morter, kniv, pasta, medisiner, påskeegg, penner, post-it-lappper og mer.
  • Kildesorteringssystem som følgende: En pose til restavfall står under vasken, poser til plastembalase, papir og glass og metall står på kjøkkengulvet.
  • Rengjør stekeovnen først når både stue og kjøkken røyklegges under matlagingen.
  • Ikke vann planter, men la noen visne kvaster pynte opp i heimen.
  • La gangen flyte av sko og tomembalasje. Dette bør ikke flyttes på ved rengjøring i heimen.
  • La skittentøysdunken ha en høy topp til enhver tid. Våte håndklær kan ligge i en haug på badegulvet.
  • Konvolutter, billag fra aviser ol. bør ligge i en haug i gangen.
  • Ha husdyr, gjerne en katt som ikke vil være ute på vinterstid. Da røyter de ekstra mye, så det blir mye katt.
  • Ikke tørk støv særlig ofte, det legger seg bare nytt med en gang likevel.

Visste jeg det ikke. Jeg er ei sjuske. Jeg VIL gjerne ha det strøkent og rent hele tiden. Mannen og. Men vi får det ikke helt til. Er litt for late! Men vi prøver da. Hardt.

Gammel 02-01-08, 11:42   #51
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg prøver å holde litt orden på huset, men det blir liksom aldri helt ordentlig
Jeg rydder overflatene ofte, men vaskinga tas ikke så ofte
Dette var mine svar.
Har egentlig litt støv på hjernen og vil ha litt tellekanter og sånt, men har ikke hatt overskudd til det på noen år. (merkelig, ikke sant?)
Men nå begynner gamle formen å komme tilbake, og da blir det nok mer vasking og rydding.
Rommet som raskest blir rotete her er nok kjøkkenet.
Det er lite, gammelt og upraktisk, og måltider med 6 mennesker i huset setter sine spor.
Selv med oppvaskmaskin sliter jeg med å gidde å holde det strøkent der, gitt.

Gammel 02-01-08, 12:20   #52
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Skal være skikkelig avslørende, og vise hva som dukket opp da jeg vasket under sofaen i dag. To dager siden sist jeg vasket der...

I det du sier det bare har ligget der i to dager så syntes ikke jeg det er så sjuskete jeg da.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 12:23   #53
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er soverommet verst. Leiligheten ser sjelden HELT jævlig ut da jeg får en del besøk, men den er heller aldri helt bra.

Jeg prøver da og VIL ha det pent og rent... men nei. Det ligger ikke i meg.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 12:25   #54
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg prøver å holde litt orden på huset, men det blir liksom aldri helt ordentlig

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 21:39   #55
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

• Oppbevar mest mulig på kjøkkenbenken. Her kan nevnes tomflasker, vinflasker, rengjort hermetikk, glass og plastembalasje som ennå ikke har funnet veien til neste stopp (les: pose som skal videre til kildesorteringsdunken), presskanner, kaffekanner, rengjøringsmidler, brødboks, rengjorte kasseroller, skjærefjøl, kaffekvern, krydder, morter, kniv, pasta, medisiner, påskeegg, penner, post-it-lappper og mer.
  • Kildesorteringssystem som følgende: En pose til restavfall står under vasken, poser til plastembalase, papir og glass og metall står på kjøkkengulvet.
  • Rengjør stekeovnen først når både stue og kjøkken røyklegges under matlagingen.
  • La gangen flyte av sko og tomembalasje. Dette bør ikke flyttes på ved rengjøring i heimen.
  • La skittentøysdunken ha en høy topp til enhver tid. Våte håndklær kan ligge i en haug på badegulvet.
  • Ha husdyr, gjerne en katt som ikke vil være ute på vinterstid. Da røyter de ekstra mye, så det blir mye katt.

Jeg er med! Dette var virkelig treffende.
Forøvrig er det gangen og soverommet som er det mest utsatte hjemme hos oss. Stuen holder seg merkverdig ryddig.
Jeg vasker relativt ofte, så det er reint. Men det ser aldri ryddig ut likevel?

Gammel 07-01-08, 21:42   #56
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner et alternativ for de av oss som skulle ønske at det så langt bedre ut enn det gjør, men som aldeles ikke prioriterer tiden til husarbeid.
FP er jo mye viktigere!

Gammel 08-01-08, 09:54   #57
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes jeg rydder hele tiden og anklager resten av familien for å være rotete. Vi har investert i vaskedame og hver uke har vi (les:jeg) panisk opprydding slik at hun enkelt og greit kan få gjort jobben sin. Jeg blir like sur hver gang. På vaskedagene synes jeg at vi er i nærheten av å "være i mål", men det går over med en gang familien ramler inn døren.

Gammel 09-02-08, 00:15   #58
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøver vaske og holde rent, men klarer ikke.
Vasker jevnlig så er rent under rotet. HATER hybelkaniner og er flink til å støvsuge.

Kjøkkenet er nok verst. Har to benker, den ene er oppsamlingsplass. Men er ikke matrester og sånt der da. Sånn sett er jeg nøye.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 00:21   #59
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er nok ikke en ekte sjuske. Det som gjør at jeg har sett på meg selv som litt sjuskete, er det faktum at det ikke vaskes særlig ofte her. Men det er stort sett alltid ryddig, og støvsugeren blir dyttet rundt innimellom. Og badene er stort sett alltid bra.
Men soverommet - se, det er et kapittel for seg. Her havner alle Ikea-posene med rent tøy, og de blir gjerne stående både en og to uker før klærne finner veien inn i skapene.

Som Electronica har også vi en del leker i stua. Det meste går inn i et par skap vi har til det formål, men på dagtid flyter det jo rundt.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 09:28   #60
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du och jag, Arken, du och jag.

Rene klær som må brettes og legges på plass er min bane... Vi hadde tosetersofaen full av klær jeg skulle brette nå i helgen. Men mamma måtte hente Ungen i barnehagen på torsdag, for både mannen og jeg satt begge fast i møter. Da jeg kom hjem var alle klærne brettet. En ting mindre å gjøre i dag. Helgen er vår rydde-/vasketid. Jeg trøster meg med at jeg skal bli flinkere når jeg har permisjon. :struts:

Emneord
sjuske

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.