|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet? | |||
| Nei, aldri |
|
33 | 33,00% |
| Ikke nevneverdig |
|
28 | 28,00% |
| Før, men ikke nå lenger |
|
24 | 24,00% |
| Ja, rett som det er |
|
15 | 15,00% |
| Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Det er veldig trist, for det er et viktig yrke. En god sjefssekretær styrer hele bedriften og fortjener det dobbelte av hva sjefen tjener.
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg gjentar meg selv. Jeg har stor respekt for gode sekretærer og en sekretær gjør også mye annet enn å kopiere papirer, bestille drosjer og lage kaffe. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
intro
|
Nei, FP er øyensynlig befolket av sjefer og andre høytstående.
|
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?På min nåværende arbeidsplass - aldri. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Jeg regner med at det har litt med hvilken yrkesbakgrunn man har og litt med hvor "flink" man er til å gjennomskue forskjellsbehandling og hersketeknikker for hva det er, og dessuten hvor dyktig man er til å hev(d)e seg over dem. Det er jo ikke så merkelig om en (kvinnelig) førskolepedagog aldri har opplevd å få sin kompetanse trukket i tvil på bakgrunn av kjønn, for eksempel. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg dilter etter Teofelia i dag. Det du sier har jeg også opplevd.
|
|
|
#8 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Ikke pga kjønn, men pga en usedvanlig herskesyk sjef. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Ja, det tror jeg er et viktig poeng! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Og så har det litt med hvor man jobber også. Jeg har vridd hjernen min flere ganger over dette - dette er jo ikke første gang spørsmålet kommer - og jeg kan ikke huske å ha opplevd noe negativt/uheldig på grunnlag av kjønn i jobben min. Et par av mine (litt eldre) kvinnelige kolleger er av typen som "alltid" tar ansvar for at det er rene kaffekopper eller at det blir kjøpt inn blomster; jeg er ikke sånn og blir heller aldri bedt om å gjøre det. Jeg har aldri blitt kalt "lille venn" (det ville falt på sin egen urimelighet
|
|
|
#11 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?"Ikke nevneverdig"
|
|
|
|
#12 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg ble tatt på puppen av en som hadde vært no slibrig i tillegg, jeg løste saken på en usedvanlig lite diplomatisk måte, jeg snudde meg rundt og dro til han alt jeg kunne.
|
|
|
#13 |
|
Smugleser
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Orker ikke å forsøke å dra skillet mellom hersketeknikker og trakassering grunding, men det er klart at jeg har hatt mange opplevelser i forbindelse med arbeidslivet fordi jeg er kvinne, og som jeg nok ikke vil hatt som mann.
|
|
|
#14 |
|
Peppy!
|
Jeg har den samme attesten. Verdiløs. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?I en av mine første jobber opplevde jeg helt klart at en godt voksen mann åpenlyst mente at jeg burde fungere som hans sekretær og selv om jeg ikke kan bevise det så er jeg overbevist om at en mann på min alder og i min stilling, ikke ville blitt bedt om de samme tingene. Der og da syntes jeg at dette var en veldig vanskelig situasjon på grunn av måten ting ble krevd av meg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Åh, det er sant. Jeg har opptil flere ganger fått skrevet inn "koke kaffe og gjøre i stand møterom" i stillingsbeskrivelsen min, selv om det ikke var relevant for resten av jobben i det hele tatt. Det tok en stund før jeg tok et oppgjør med det.
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg har definitivt mistet jobber fordi jeg var over 25, gift og selvsagt verpesyk. Den offisielle tilbakemeldingen har vært at "de ønsket en mann for å utjevne" (det var flest kvinner på teamet), en annen gang var det at de ville ha en mer erfaren (de ansatte en sylfersk 23 år gammel gutt).
|
|
|
#18 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg må forresten fortelle en kommentar til, som en venninne av meg i samme bransje fikk på sitt første intervju med headhunter. På vei ut døren lirer han av seg:
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Hve er det du jobber med? (Jeg trodde til og med at visste det, men der tok jeg nok feil.)
|
![]() |
|
|