Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Communiòn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-08, 14:03   #41
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vel overstått!

Det høres ut som en fin seremoni i grunnen.

Jo takk.

Og jeg må innrømme at den var finere enn de typisk norske konfirmasjonsseremoniene.

Gammel 05-05-08, 14:10   #42
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Communiòn

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Den første kommunion betyr den første nattverd. Det er undervisning fram mot det å motta nattverden for første gang.

En til uvitende her.
Får de ikke nattverd første gang ved kommunion? Er det ikke det det står?
Også etterpå står det undervisning for å motta nattverd første gang?
:forvirret:

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 14:21   #43
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det høres ut som om alt gikk bra. Jeg tenker selv mot mine barns første nattverd. Det blir om 4-5 år for sønnen min.

For de som lurte er dette en veldig viktig seremoni. Undervisningen leder frem til den første nattverd, som gir man rett til å delta på messen på samme måte som alle andre. Mine foreldre forklarte ikke dette for meg, så da jeg som 9-åring begynte på katolsk skole, gikk jeg og mottok nattverd lenge før nønnene skjønte at jeg ikke var "berettiget". Da ble det ramaskrik.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 14:21   #44
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Jeg hadde noen bruksanvisning som min man motte leser før vår bryllup og guttene sine dåp, skal se vis jeg finner de..
men her er litt: http://www.stpaul.no/kirken/messinnh.htm

en ting jeg vet er at det er ikke det samme over helle verden. Jeg fikk vin i min confirmacion sammen med brød.

Men vis dinne datterer skal vokse up som katoliker, jeg sinnes er viktig at dinne spørsmål er svar.

jeg klærte ikke å formulere spørsmål på norsk, pero en español es mucho mas facil para mi

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 14:28   #45
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Men altså, husker når jeg var liten og bodde i Spania. Så var jeg med en spansk venninne en gang på en sånn her commuión messe. Tror det var en av hennes fetter eller kusine som hadde sin primera comunión. Alle i kirken fikk dette brødet. Til og med lille meg som ikke var katolsk en gang. Og det smaker rett og slett papir husker jeg.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 14:34   #46
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

hehe.. ja det er ikke ekte brød... hehehe.. meninge er ikke å bli matt i magen men en tu espiritu!

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:51   #47
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Vicky 79: Min eldste ble døpt katolsk fordi vi skulle bli boende der nede. Det skjedde ikke, hun flyttet oppover med meg, og har egentlig ikke hatt noe forhold til religion før hun begynte med katekesen i fjor. Nå er hun stolt av å være katolikk, men ikke spesielt religiøs... Jeg spør henne, og andre katolikker, når jeg lurer på noe, men sånn veldig informert er jeg dog ikke. Jo, jeg burde nok satt meg mer inn i det, men så lenge jeg ikke er religiøs selv, føler jeg ikke akkurat for å løpe ned dørene i kirken.

Aminta: Communiòn er da de mottar sin første nattverd. De går til undervisning ca 1 år i forveien, skrifter, og mottar så denne på den store dagen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.