|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserJeg fikk utrolig lite hjelp med leksene. Trengte det vel ikke heller.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserHva ER dette med kontroll, forresten? Hvorfor MÅ foreldrene vite akkurat hva barna lærer?
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser
Fordi de er veldig, veldig nysgjerrige.
|
|
|
#4 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En stor forskjell nå er at det ikke lenger er barna som blir stilt ansvarlig, men foreldrene. Og lærerne når det er andre veien. Ikke bestandig, men i større grad og oftere.
Når mange møter på en skole som holder foreldrene ansvarlig for ting barna stort sett burde kunne ha vært ansvarlige for selv, så er det kanskje litt av forklaringen på at foreldrene i en del tilfeller tar over for mye også? Det er jo ikke barna som blir innkalt på rektors kontor like mye i dag. Det er foreldrene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bare sær
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserJeg involverte egentlig aldri foreldrene mine noe særlig i leksearbeidet mitt. Jeg ville aldri drømme om å be foreldrene mine skrive stiler for meg - det er bare totalt utenkelig... |
|
|
|
#7 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserJeg var motvllig hjelpemottager i matematikk. Min far er matematiker, og kunne si sånne ting som at "dette var artig, du," eller "Denne kan løses på flere måter, har du sett ...". Hvorpå nolo gikk i vranglås og sa at, nei, ingenting med matte er artig, og bare hjelp meg uten å gjøre noe fiksfakserier.
|
|
|
|
#8 |
|
Naiv og Super
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#9 |
|
Nå da?
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserNei, å gjøre leksene ville nok aldri falt inn mine foreldre. Det har ikke falt inn meg engang. Masse støtte var det allikevel.
|
|
|
#10 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserJeg dulter på Scarlett og Tinetoff. Leksene gjorde jeg selv, og jeg ville aldri latt foreldrene mine gjøre dem, ei heller stolt på at de gjorde dem bra nok.
|
|
|
#11 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserHehe, nei, mine foreldre gjorde ikke leksene mine. Jeg fikk hjelp når jeg sto fast ja, men det i form av veileding, så jeg selv skulle finne løsningen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Live and let live
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserJeg fikk ikke hjelp med leksene, og det kunne vel aldri falt meg inn å få foreldrene mine til å gjøre dem for meg heller.
|
|
|
#13 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserHjemmeeksamener synes jeg kan taes på skolen slik at alle stiller likt.
|
|
|
#14 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserDet hører kanskje med til historien at jeg var særdeles skoleflink, men også litt lat. At min mor skrev ett par nynorskstiler for meg i løpet av tre år var ikke annet enn ett bevis på hvilken bortskjemt drittunge jeg også var. Det var ikke slik at jeg ikke klarte skrive minst like gode stiler selv. Jeg var bare bortskjemt |
|
|
|
|
|
#15 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Mamma var veldig flink til å hjelpe til og til å motivere. Jeg var første klassetrinn som hadde NY MATEMATIKK, og mamma gikk kurs for å lære seg de nye regnemetodene(hun er spesielt god i regning).
Pappan min har 7 år på folkeskolen, og har tatt høyere utdanning siden, men han har alltid kunnet hjelpe til i norsk, språk, historie og samfunnsfag.
|
|
|
#16 |
|
Juba Juba
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her kjenner jeg meg godt igjen.
|
|
|
#17 |
|
fri
|
Kunne ikke være mer enig. Jeg er for heldagsskole og at de jobber med leksene selvstendig på skolen. Jeg synes det er for ille å skulle sette seg ned med 6-åringer sånn rundt 5-6 tida etter middag når vi kommer hjem fra SFO. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserSignerer LaBanga av hele mitt hjerte! Jeg har ikke skolebarn enda, men gruer meg allerede til høsten 2009 når eldstemann skal begynne. Og en del av de uttalelsene fra lærere som er siterte i Dagbladet skremmer meg faktisk veldig! Jeg hadde vel et håp (selv om jeg ikke helt turte å tru det) at skolen hadde utviklet seg i riktig retning siden jeg begynte for 30 år siden, men nå tviler jeg altså igjen... De uttalelsene leser jeg som om at en del lærere vil ha bort hjemmelekser fordi noen får mer hjelp enn andre og det er urettferdig! Altså, er vi fortsatt der at de som er "skoleflinke" og lærer fort skal holdes nede, for at de som sliter ikke skal føle seg urettferdig behandlet? Jeg kjenner at jeg ikke akkurat ser lysere på skoletiden for ungene mine etter dette... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Jeg fikk hjelp når jeg ba om det. De kikket over stiler, og hørte meg før prøver og sånt. Hadde jeg vært en mindre leksevillig person, hadde nok mamma og pappa brukt mer energi på å passe på at det ble gjort. Men jeg likte skole og lekser. Og som enkelte andre ville jeg gjøre det selv for å være sikker på at det ble sånn som JEG ville ha det.
|
|
|
#20 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekserJeg fikk hjelp om jeg ønsket, men de gjorde aldri leksene for meg. Det var jo jeg som skulle lære noe. |
|
|
|
![]() |
|
|