Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-08, 13:30   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Stakkars de som finner på å spørre om jeg kan bake til noe som helst.
Her er det mannen som gjør sånt. Ikke bare fordi han er flinkest, men fordi han liker det best.

Jeg kan nesten ikke huske sist jeg laget middag.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:09   #2
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det missa skriver over om å innrette seg med tanke på pensjon osv. er veldig viktig. Det man ser ved brudd og dødsfall er at kvinner ofte kommer svært dårlig ut fordi de har jobbet deltid eller vært hjemmeværende. Dersom familien velger å la mannen være hovedforsørger vil jeg absolutt anbefale å tenke gjennom det med økonominen grundig.

Dette er veldig viktig. Egen pensjonssparing til den som er hjemmeværende, for eksempel.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 21-02-08, 13:58   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fatter ikke at man kan hisse seg opp over at folk innretter livene sine sånn som de selv vil ha det. Bill.mrk. Drog

Dessuten går vel tilværelsen i bølger? Vi har begge vekslet på å tjene mest. Jeg har finansiert ham mens han har søkt jobb, han har finansiert meg mens jeg var i perm. Har han lyst å jobbe vil jeg støtter ham 110% på det, og kan da gjerne jobbe fullt om det trengs.

Det viktigste luksusgodet man kan ha er fleksibilitet, tror jeg.

Og så må man selvsagt ha satt seg inn i de konsekvenser livs-innretningen har på lang sikt, ift pensjonspoeng o.l. Men litt rådgivning og planlegging synes jeg at man bør forutsette at folk klarer å skaffe seg, og så får man leve som man vil deretter.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 16:02   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg fatter ikke at man kan hisse seg opp over at folk innretter livene sine sånn som de selv vil ha det. Bill.mrk. Drog

Dessuten går vel tilværelsen i bølger? Vi har begge vekslet på å tjene mest. Jeg har finansiert ham mens han har søkt jobb, han har finansiert meg mens jeg var i perm. Har han lyst å jobbe vil jeg støtter ham 110% på det, og kan da gjerne jobbe fullt om det trengs.

Og så må man selvsagt ha satt seg inn i de konsekvenser livs-innretningen har på lang sikt, ift pensjonspoeng o.l. Men litt rådgivning og planlegging synes jeg at man bør forutsette at folk klarer å skaffe seg, og så får man leve som man vil deretter.

Synes Miss Norway sier mye bra her.

Sist redigert av Aminta : 27-02-08 kl 13:48.
Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 18:39   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Amen.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:12   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det JEG synes er mest skummelt, er antallet samboere med barn som lever uten noen form for kontrakter og testamente. DA kan man snakke om å komme skjevt ut ved dødsfall eller brudd.

Gammel 21-02-08, 14:33   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville kanskje ikke stolt blindt på statistikk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:37   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste det som at 7 av 10 kvinner mener at mannen bør tjene mest.

Sitat:

Og andelen kvinner som mener at menn skal være hovedforsørger er enda større. For 7 av 10 kvinner svarer at mannen bør være den som har størst ansvar for å få inn mest penger til husholdningen.

Dette kan jo like gjerne henge igjen da de aller fleste menn tjener mer enn kvinner.

Gammel 21-02-08, 14:39   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg leste det som at 7 av 10 kvinner mener at mannen bør tjene mest.
Dette kan jo like gjerne henge igjen da de aller fleste menn tjener mer enn kvinner.

Ønsker mannen selv å være den som har hovedansvaret for å få inntektene inn i familien?
- Egentlig ikke. Undersøkelsen viser at over halvparten av både kvinner og menn, har lyst til å jobbe redusert. Det de fleste ønsker seg, er en ekstra fridag i uken.
Hvorfor er det da flest kvinner som jobber deltid?
- Det handler om at de fleste kvinner tjener mindre enn mennene sine. Da blir det oftest til at kvinnen blir den som er hjemme en dag i uken for å handle til helgen, lage mat til svigermor og vaske huset.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:39   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De mener mannen bør tjene mest, ja. De burde kanskje heller ment at de selv burde tjene mer?

Gammel 21-02-08, 14:43   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

De mener mannen bør tjene mest, ja. De burde kanskje heller ment at de selv burde tjene mer?

For 7 av 10 kvinner svarer at mannen bør være den som har størst ansvar for å få inn mest penger til husholdningen.

Det kan like gjerne bety at de mener at mannen bør ha størst ansvar fordi det til nå er kvinner som har lengst permisjon og ergo ofte har mindre inntekt og mindre mulighet til å tjene mer over lengre tid. Ikke at de mener at mannen BØR tjene mer i kraft av å være mann.
Jeg synes du overtolker og videretolket denne undersøkelsen uten at det er særlig belegg for å uttale at kvinner krever at gubben jobber ræva av seg hjemme og ute samtidig som de drikker kaffe og sitter på rumpa.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:50   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Ja, jeg tror (naiv) at om lønnen i typiske kvinneyrker hadde steget så hadde flere kvinner sett seg tjent med å jobbe mer. Det er lite motiverende for en kvinne å måtte jobbe i en måned for å få samme inntekt som manne får i løpet av en uke.

Gammel 21-02-08, 15:04   #13
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror (naiv) at om lønnen i typiske kvinneyrker hadde steget så hadde flere kvinner sett seg tjent med å jobbe mer. Det er lite motiverende for en kvinne å måtte jobbe i en måned for å få samme inntekt som manne får i løpet av en uke.

En professor på NHH fortalte om en undersøkelse av lønn hos kvinner i omsorgsyrker. Det viste seg at dersom en sykepleier gikk opp i lønn så gikk hun automatisk tilsvarende ned i stilling. Rett og slett. Det var problemer med å få tak i nok arbeidsressurser, og det første forslaget som kom på bordet var jo nettopp det å øke lønnen til de ansatte. Men det viste seg da altså å være meningsløst, ettersom kvinnene kun hadde et minimumskrav til inntekt for å klare seg økonomisk, og alt utover det ble ofret til fordel for fri for å ta seg mer av barn og hjem.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 15:31   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

En professor på NHH fortalte om en undersøkelse av lønn hos kvinner i omsorgsyrker. Det viste seg at dersom en sykepleier gikk opp i lønn så gikk hun automatisk tilsvarende ned i stilling. Rett og slett. Det var problemer med å få tak i nok arbeidsressurser, og det første forslaget som kom på bordet var jo nettopp det å øke lønnen til de ansatte. Men det viste seg da altså å være meningsløst, ettersom kvinnene kun hadde et minimumskrav til inntekt for å klare seg økonomisk, og alt utover det ble ofret til fordel for fri for å ta seg mer av barn og hjem.

Jeg har også hørt dette, og i mange tilfeller tror jeg nok at det stemme, men for de som er aleneforsørgere og de som enda ikke har funnet en mann som kan forsørge seg, er det jo tragisk at denne argumentasjonen er rådende for lønnsfastsettelsen i omsorgsyrker.

Og jeg tror forresten ikke at det er den jevne omsorgsarbeiderem som dette gjelder, men de damene som er ca 55+ og som jobber for å få kommet seg litt ut av hjemmet. Det er jo ikke så lenge til disse går av med pensjon.Jeg håper og tror, eller tror og håper at generasjonene etter disse oppfører seg annerledes. Sykepleiere har nektet å gå til streik, da de ikke jobber for lønna.

Gammel 21-02-08, 14:43   #15
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Kvinner vil at mannen skal tjene mest

7 av 10 kvinner forventer at mannen er hovedforsørger i forholdet. Samtidig drømmer halvparten av alle menn om å jobbe deltid. Det viser en fersk undersøkelse om økonomi i parforhold.

Ble ordet forvente brukt i spørreundersøkelsen? Hva betyr egentlig ordet forvente? Ifølge bokmålsordboka kan det bety både "å regne med" og "å håpe". Så hva var det i så fall disse kvinnene svarte på? At de regnet med eller håpet at mannen skulle tjene mest? Å regne med at han tjener mest er vel en erkjennelse av dagens lønnssituasjon, og dermed er det kanskje ikke så sjokkerende at mange svarte dette? Dersom 7 av 10 håper at mannen tjener mest, er det ikke så bra. Men hva hvis dette svaret også bunner i kvinnens lønnsnivå, og at det kan tolkes som at kvinnene håper at mannen ikke skal tjene like dårlig som dem for deres felles inntekts skyld? Statistikk kan tolkes dit man vil.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 15:34   #16
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)

Sykepleierer har vel ofte ikke reell streikerett. Med fare for liv og helse, som kjapt kommer inn.

Jeg lurer litt på om det er noe av grunnen til at lærerne har dratt fra oss lønnsmessig.

Gammel 21-02-08, 15:38   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Sykepleierer har vel ofte ikke reell streikerett. Med fare for liv og helse, som kjapt kommer inn.

Jeg lurer litt på om det er noe av grunnen til at lærerne har dratt fra oss lønnsmessig.

Jeg har jobbet med sykepleiere som ikke har sett nytten av lønnskamp, da de jobber for å komme seg ut, og mannen deres har så bra inntekt, at det blir sett på som litt flaut å streike. Disse har ihvertfall ikke hjulpet på for lønnsdannelsen til sykepleierene.

Med liberal bruk av dispensasjoner og kreativ "streiking" burde det være mulig å føre en lønnskamp som ga resultater også for sykepleiere.

Gammel 21-02-08, 15:58   #18
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg har jobbet med sykepleiere som ikke har sett nytten av lønnskamp, da de jobber for å komme seg ut, og mannen deres har så bra inntekt, at det blir sett på som litt flaut å streike. Disse har ihvertfall ikke hjulpet på for lønnsdannelsen til sykepleierene.

Med liberal bruk av dispensasjoner og kreativ "streiking" burde det være mulig å føre en lønnskamp som ga resultater også for sykepleiere.

Ok. Joda. Jeg kjenner også til helsearbeidere som f.eks. ikke helt skjønner mitt syn på penger. At jeg ikke kan ta meg råd til noe en måned etc. fordi de selv har lønn som nærmest er for lommepenger å regne. Så det finnes så absolutt.

Men jeg tror at lærerne har vunnet mye på at ingens liv og helse står i fare om de streiker over tid slik at man merker konsekvenser (f.eks. rundt eksamenstider). Så fort sykepleierstreik ser ut til å få konsekvenser, så blir de jo som regel beordret ut i jobb.

Gammel 21-02-08, 16:03   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Ok. Joda. Jeg kjenner også til helsearbeidere som f.eks. ikke helt skjønner mitt syn på penger. At jeg ikke kan ta meg råd til noe en måned etc. fordi de selv har lønn som nærmest er for lommepenger å regne. Så det finnes så absolutt.

Men jeg tror at lærerne har vunnet mye på at ingens liv og helse står i fare om de streiker over tid slik at man merker konsekvenser (f.eks. rundt eksamenstider). Så fort sykepleierstreik ser ut til å få konsekvenser, så blir de jo som regel beordret ut i jobb.

Det er derfor man kanskje burde vært litt mer kreativ når det kommer til streiking. Jeg tror det var Einar Førde som i sin tid skrev om noen bussjåfører i Belgia som streiket på den måten at de nektet å ta betaling for busspassasjerene, de kjørte som vanlig, slik at passasjerene kom seg frem, men eieren gikk med tap.
Sånn som det er nå er det jo gunstig for sykehuseiere at noen streiker, det hjelper jo på budsjettet.

Gammel 21-02-08, 16:43   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel også litt av bakgrunnen for sammenslåingen av Norsk Kommuneforbund og Helse og Sosialforbundet. Nå kan man ta ut kontoransatte i administrasjonen i kommunen, i streik for helsearbeiderne, og unngå tvungen lønnsnemd.

(Det har vel og vært oppe som et av argumentene for et forbundsløst LO; tenk den dagen oljearbeiderne går ut i streik for at helsearbeidere skal få høyere lønn! Da snakker vi solidaritet og samhold! Det kan for øvrig skje under vårens lønnsoppgjør - i kampen om AFP.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:46.