Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pappan gikk!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-08, 12:20   #41
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pappan gikk!

Hvordan i alle dager klarer dere å tenke at "verden er god" og at farlige mennesker ikke kan utgjøre en trusel mot små barn på egenhånd?
Det klarer ihvertfall ikke jeg. Og at verden er god er vel rimelig motbevist?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 12:28   #42
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke at verden er god. Jeg tenker derimot at jeg kan ikke gå rundt å se fanden på flat mark hele tiden. Selvfølgelig finnes det farlige/syke mennesker der ute, men jeg kan ikke gå og kikke meg over skulderen hele tiden av den grunn.

Da sønnen min forsvant fra barnepassen på treningssenteret, for det ufattelig mange grusomme tanker gjennom hodet mitt, men tanken på at han kunne møte noen slemme mennesker var det jeg var minst redd for. At han kunne ha falt ned trapper, åpnet dører til farlige rom, blitt sittende fast, låst seg inne, gått ut og blitt påkjørt av bil eller tog, ramlet i elva osv. DET var det jeg tenkte på. Jeg ser på dette som en mye større fare enn potensielt farlige mennesker.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 12:45   #43
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Da sønnen min forsvant fra barnepassen på treningssenteret, for det ufattelig mange grusomme tanker gjennom hodet mitt, men tanken på at han kunne møte noen slemme mennesker var det jeg var minst redd for. At han kunne ha falt ned trapper, åpnet dører til farlige rom, blitt sittende fast, låst seg inne, gått ut og blitt påkjørt av bil eller tog, ramlet i elva osv. DET var det jeg tenkte på. Jeg ser på dette som en mye større fare enn potensielt farlige mennesker.

Det er vel nettopp også pga av slike ting man ikke går fra førskolebarn på et kjøpesenter heller.

Jeg kan dessuten se for meg at det ikke skulle store folkemengden til og litt lengre tid vekk fra pappa en hva en hadde regnet med, før en liten tass kunne få panikk og bli veldig redd, også. Da er det fort gjort å begynne å vandre, og det er ikke noe hyggelig verken for liten eller stor.

Klart folk flest er normale. Klart det ikke er overhengende fare for at et lite barn skulle bli kidnappet på et norsk kjøpesenter.
Men at det finnes en ørliten sjanse for at noen skulle finne på å gjøre noe ugreit med barnet ditt (lommemannen var på ferde i årevis, han) samt andre potensielle farer et barn i førskolealder aldeles ikke er gammel nok til å kunne vurdere, er selvfølgelig grunn mer enn god nok til at man ikke lar små barn være ute av syne i det offentlige rom. Mine venner som har skolebarmn, lar heller ikke de minste skolebarna være uten oppsyn i byen/på et kjøpesenter. Og de er ikke hønemødre noen av dem.

Hva hadde dere sagt om barnehagen hadde latt barna være uten oppsyn i skogen/i butikken "bare et lite øyeblikk"?
Kan ikke se for meg at det ville fallt i god jord.

Bare det at et lite barn kan bli redd når det er alene, er god grunn nok til å være sammen med dem hele tiden.
Å holde et øye på de minste er igrunnen noe som helt naturlig hører hjemme i "foreldrepakka".
Å la de være alene uten oppsyn på kjøpesenter kan man godt vente med til de er større skolebarn.

Gammel 18-03-08, 12:48   #44
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvordan i alle dager klarer dere å tenke at "verden er god" og at farlige mennesker ikke kan utgjøre en trusel mot små barn på egenhånd?

Enig.

Jeg hadde nok reagert på dette. Jeg har verdens roligste fireåring, hadde likevel ikke gått fra henne så lenge.

Sist redigert av Skremmern : 18-03-08 kl 12:55.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 12:54   #45
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Pappan gikk!

på Skremmern og Maximillia.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 12:58   #46
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg klarer ikke å tenke at verden er god, men har funnet ut at hvis jeg ser farer i enhver krok, vil jeg bli gal. Jeg lar barna mine utforske, og oppdage, men innenfor temmelig strenge rammer. På den måten tror jeg de lærer å "overleve" i den store verden.

Gammel 18-03-08, 13:06   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg velger faktisk å ikke bekymre meg for farlige mennesker der ute, og lever etter min tro om at verden er god.

Det betyr ikke at Poden får være alene når og hvor han vil, men at det sjelden er tanken på andre farlige mennesker som setter begrensningen for hva han får lov til og ikke.

Er ikke dette litt naivt, Kirsebæret?

Eller betyr det at så lenge barnet er rolig og ikke løper bort kan du plassere det hvor som helst, da verden er et trygt sted å bo? Jeg ville som sagt hatt problemer med å la den rolige jenta mi vente på meg, uten at jeg frykter heiser og rulletrapper av den grunn. Barn er barn og det kan oppstå situasjoner som er helt ukjente for barnet. Jeg synes det er greit å ta litt risikoanalyse av det jeg foretar meg. Jeg kan løpe inn og betale for bensinen selv om ungene sitter i bilen, da jeg har lite til ingen tro på at bilen plutselig antenner seg selv. Men å la en treåring og en femåring være forlatt til seg selv på et kjøpesenter? Nei, det ville jeg ikke gjort. Jeg ser nemlig på det som min jobb å beskytte de fra alle farer, faren for seg selv, ja, men også faren for andre.

Gammel 18-03-08, 13:16   #48
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Høres ut som faren er ikke vant med å ha jentene rundt seg. Regner med at det ikke var allverden storsenter siden det tok kun 5-7 minutter før far kom tilbake.

Jeg har latt mine 3 småtroll stå rett på innsiden av butikken her i bygda, mens jeg var og kjøpte ett par ting til middagen. Det gikk nå helt greit. Men jeg hadde aldri gjort dette i storby, eller en plass med mange tvilsomme folk i nærheten.

Gammel 18-03-08, 13:32   #49
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er ikke dette litt naivt, Kirsebæret?
Eller betyr det at så lenge barnet er rolig og ikke løper bort kan du plassere det hvor som helst, da verden er et trygt sted å bo? .

Tja, jeg vil jo ikke si at det er naivt, da hadde jeg jo ikke tenkt slik.

Og jeg trodde jeg forklarte at det ikke betyr at barna kan plasseres hvor som helst, når som helst. Men jeg kan jo si det igjen.
Når jeg ikke forlater poden ved lekerommet på butikken så er det ikke av redsel for andre skumle mennesker. Det er rett og slett fordi jeg ikke vet om poden vil holde seg der han får beskjed om. Hadde jeg vært sikker på at gutten holdt seg der, og visste hva han skulle gjøre om han tengte hjelp til noe hadde jeg fint kunne latt ham bli igjen.
Nå vet jeg ikke hvor gammel poden blir før jeg føler meg trygg på disse tingene, men når jeg er det kommer jeg ikke til å være redd for andre mennesker.

Og ja, jeg vil påstå at det stort sett er veldig trygt å være barn og vokse opp i Norge.

Gammel 18-03-08, 13:39   #50
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener (altså om du tenker på dette spesielle tilfellet, eller om du tenker generelt). Men jeg er av typen som veldig lett lar meg lede følelsesmessig av fakta. Jeg er feks voldsomt mye mer redd for trafikk enn jeg er for "fremmende menn" - spesielt fordi det er som jeg sier, at barn som blir misbrukt som regel blir det at folk som kjenner dem (lærere, trenere, slektninger etc). Jeg finnes heller ikke redd for å fly, men bil er jeg ofte redd for.

Gammel 18-03-08, 13:48   #51
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også mer redd for trafikk enn for "fremmede menn", og jeg er mer redd i bil enn i fly. Men jeg klarer ikke overse at det fins voksne som vil skade barn, uansett hvor liten sjansen er. Derfor har jeg ikke gått fra småbarna mine alene på kjøpesenter, og kommer heller ikke til å gjøre det. Det er selvfølgelig en samlet vurdering, som innebærer faren for at de skal begynne og gå og havne ute i trafikken, at det skal være en feil person tilstede som ser at de er alene og tar dem med seg ... Sjansen er liten, men det fins da nok av pedofile overgripere også i Norge.

Selvfølgelig kan man ikke gardere seg mot alle farer for all framtid, de må ferdes ute i verden uten meg etterhvert. Men ikke når de er 3 og 5 år.

Gammel 18-03-08, 13:50   #52
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo ikke i tvil om at farlige mennesker kan utgjøre en trussel for små barn som er alene, så det er liksom ikke den biten jeg er uenig i. Farlige mennesker er jo farlige.

Men jeg tror ikke farlige mennesker er noe å bekymre seg for i det daglige. Jeg mener det er rimelig godt bevist at verden (som i den verdenen vi bor i her i Norge) er god.

Gammel 18-03-08, 13:56   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er jo ikke i tvil om at farlige mennesker kan utgjøre en trussel for små barn som er alene, så det er liksom ikke den biten jeg er uenig i. Farlige mennesker er jo farlige.

Men jeg tror ikke farlige mennesker er noe å bekymre seg for i det daglige. Jeg mener det er rimelig godt bevist at verden (som i den verdenen vi bor i her i Norge) er god.

Så med andre ord, i følge teorien din, kan de med rolige, blir-hvor-vi-forlater-de-barn faktisk ta det med ro og la de være alene på f.eks. kjøpesenter? Ja, hvis det er utelukkende seg selv, gjenstander, trafikk o.l. som utgjør den eneste faren.

Gammel 18-03-08, 14:00   #54
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det har skjedd mange grusomme ting mot barn her i gode snille Norge. Baneheia, Marianne-saken ... Og mange der barn overlever, men bærer med seg overgrep resten av livet. Jeg tar ikke sjansen på å tenke at "verden er god".

Gammel 18-03-08, 14:01   #55
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Så med andre ord, i følge teorien din, kan de med rolige, blir-hvor-vi-forlater-de-barn faktisk ta det med ro og la de være alene på f.eks. kjøpesenter? Ja, hvis det er utelukkende seg selv, gjenstander, trafikk o.l. som utgjør den eneste faren.

Ja, hvis det er tilrettelagt for at barna skal være et sted alene, så syns jeg egentlig ikke det er noe galt i å la de være der.
Jeg ville sikkert reagert på om en 2åring ble forlatt ved en TV-skjerm mens pappan gikk for å handle, men det ville nok vært fordi min 2-åring ikke hadde vært klar for det ennå, og at jeg hadde tenkt at det gjaldt for alle.

Men jeg syns ikke bare det har med om barna er rolige eller ikke å gjøre. Det har litt med selvstendighetsgraden på barnet å gjøre, og om barnet syns det er greit selv, selvsagt.

Gammel 18-03-08, 14:05   #56
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Så forskjellig kan man tenke. Det at det er en barnekrok på kjøpesenteret, med tv og leker, har aldri fått meg til å tenke tanken at jeg skal gå fra dem der alene. Jeg har nok et mye mer pessimistisk verdensbilde enn mange andre.

Gammel 18-03-08, 14:06   #57
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Det har skjedd mange grusomme ting mot barn her i gode snille Norge. Baneheia, Marianne-saken ... Og mange der barn overlever, men bærer med seg overgrep resten av livet. Jeg tar ikke sjansen på å tenke at "verden er god".

Nei, og jeg har forståelse for at slike ting gjør deg engstelig også.
Jeg vet liksom ikke helt om jeg syns den ene eller andre måten er "best" å tenke på, men jeg vet at jeg er glad for å ha en indre oppfatning om at folk generelt er gode.
Mulig jeg hadde gjort ting "riktigere" ved å ta slike forhåndsregler som du og flere peker på, men jeg er virkelig ikke redd for skummle mennesker. Og jeg tror ikke jeg har lyst til å late som heller.

Kanskje finner jeg ut etter hvert som poden vokser til at jeg er redd for fremmede, eller kanskje jeg finner ut at jeg bør late som, og ta avgjørelser deretter fordi det er best.
Men enn så lenge tror jeg på det gode i folk, på at oddsen er på vår side, og at Poden vokser opp til å tro og mene akkurat det samme.
Fremmede mennesker er ikke skumle. Fremmede mennesker er bare fremmede.

Gammel 18-03-08, 14:07   #58
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke gått fra mine barn på et kjøpesenter og vil ikke gjøre det heller, selv om det bare er for en kort stund. Men, jeg er hønemor og har barn som ikke stikker av, men vandrer, så jeg er både redd for at noen skal plukke dem med seg og at de selv skal gå seg bort.

Jeg synes ikke noe om foreldre som lar barna sine klare seg selv.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 14:08   #59
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Så forskjellig kan man tenke. Det at det er en barnekrok på kjøpesenteret, med tv og leker, har aldri fått meg til å tenke tanken at jeg skal gå fra dem der alene. Jeg har nok et mye mer pessimistisk verdensbilde enn mange andre.

Det tror jeg ikke. Du ser jo også ut i fra denne tråden at det er mange som tenker som deg. Kanskje flere som tenker som deg enn som oss andre som er litt "naive" som noen kaller det.

Gammel 18-03-08, 14:12   #60
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del er det dette jeg setter som kriterier, ja. For å si det slik. Hvis vi er i skauen får ungene mine løpe rundt og herje, og jeg holder ikke øye med dem hele tiden, selv om jeg kun går i turterreng hvor det er flust med andre folk. Pedofile kan jo også være skigåere eller joggere. Når vi er med sjøen sitter jeg derimot som en hauk og glaner på dem, og dette er fordi at der vi er kan man lett ramle i sjøen, og ingen av ungene kan svømme. (Men et kjøpesenter er etter min mening uegnet å være alene på, i lengre tid. Men det er i hovedsak ikke på grunn av pedofile.)

For å si det slik: Dere som er redd for pedofile sender vel ungene i barnehagen eller lar de gå på trening selv om alt viser at det er på slike arenaer det meste av misbruk foregår?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.