|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
![]() |
#42 |
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har et par norsk-pakistanske kollegaer som jeg omgås på jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men, som flere har vært inne på, blir jo det en definisjon som neppe egentlig dekker det som er spørsmålet slik jeg forstår det heller. Jeg har venner fra Istanbul og Brasil, men de jobber jo med IT, telefoni eller reklame de også, og på fest hjemme hos en av dem i Istanbul kom nå deltagerne – av begge kjønn – med hver sin pose øl eller vin, og musikken skilte seg ikke mye fra det vi spiller hjemme heller, så fra mitt ståsted er nok de fleste fra bygden der jeg er vokst opp mer fremmedkulturelle enn de nevnte muslimene og katolikkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jepp. Svigerfamilien min er italienere, og så har jeg venner fra bla. Kosovo og Iran.
![]() |
#45 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sånn er vår barnehage også, helt knall.
![]() |
#46 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Må bare presisere at fremmedkulturell sto på den berømte fy-lista sammen med neger. (Ord som anbefales ikke å bruke. Hvem var det som lagde den lista igjen? Var det en afrikansk ungdomsorganisasjon?) Men bevar meg fra å starte neger-diskusjonen igjen..
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Peppy!
|
Hvis vi ser bort fra uttrykket fremmedkulturell (som jeg altså er enig i at var et dårlig uttrykk) så synes jeg egentlig tyrkiske og brasilianske venner hører hjemme innunder hva jeg tenkte på. Med det mener jeg at de kanskje har vanskeligere for å få innpass i Norge enn f eks en danske. Og at de fleste nordmenn kanskje ikke kan skilte med et nettverk som innbefatter tyrkere, brasilianere, somaliere, indere eller colombianere. Det er vanskelig å forklare hva jeg mener, jeg kjenner jeg får krøll på fingrene når jeg skriver. Og det skyldes muligens at jeg ikke hadde et klart formål med innlegget mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har ingen veldig nære venner, men flere godt bekjente som jeg snakker med flere ganger pr uke. Jeg skiller ikke på nasjonalitet, men om jeg liker mennesket jeg eventuelt skal omgås.Eldste`s beste venninne kommer nok i kategorien fremmedkulturell, og jeg håper att minstens barnehage blir fargeblind! The more the merrier(med fare for skriveleif).
Jente -96, gutt -04 Sist redigert av turi : 20-03-08 kl 20:23. Årsak: Hvorfor blir avsnittene borte??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Peppy!
|
Det var African Youth, tror jeg. Altså at de har en fyordliste. Jeg fant ikke fremmedkulturell der nå, men mulig det har stått i andre artikler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?
Uten å kverulere over hvorvidt fremmedkulturell er et heldig uttrykk eller ikke reagerer jeg på spørsmålsstillingen. Det er mulig jeg fullstendig misforstår intensjonen med spørsmålet, men jeg synes det oser av politisk korrekthet på avveier. For å svare på spørsmålet, nei jeg har ingen fremmedkulturelle venner. Hvorfor ikke? Tja, si det - jeg vet ikke, men både på skole, jobb- og i bosammenheng har jeg møtt svært få fremmedkulturelle, og således blir sannsynligheten for et vennskap tilsvarende liten. Jeg har i det hele tatt svært få nære venner. Av venner jeg vil karakterisere som gode er det noen flere, men det er allikevel ikke mange. Felles for alle er at personkjemien stemmer, og dette er uavhengig av kjønn, hudfarge, vekt, seksuelle preferanser eller dialekt. Derfor synes jeg selve spørsmålsstillingen med hvorfor jeg ikke har fremmedkulturelle venner virker veldig bakvendt. |
![]() |
![]() |
#51 |
Passiv
|
Samme her. På skolen jeg går på er det utrolig mange forskjellige nasjonaliteter (ca 50), men jeg opplever at jeg er for "gammel" til at det blir naturlig å omgåes dem så mye. De er forresten i det andre bygget, i hovedsak "oljefag" og logistikk, økonomi osv, slik at vi på helsedelen ikke har så mye med dem å gjøre. |
![]() |
![]() |
#52 |
Fola Blakken
|
Dette kan jeg relatere til. Før jeg ble 'satt' hadde jeg flere venner fra ulike land.
![]() |
![]() |
#53 |
Peppy!
|
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?
Da håper jeg du har misforstått intensjonen med spørsmålet, ellers kom jeg nemlig skikkelig dårlig ut.
Jeg synes det er interessant jeg, selv om mine intensjoner blir trukket i tvil. Altså, du sier at du ikke har møtt så mange. Det er den samme følelsen jeg sitter med. Det er ønskelig med en god integrering, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med akkurat det, fordi det er ingen rundt meg. Det er ikke fordi jeg ikke er interessert. Men det har ikke blitt sånn. Så derfor syntes jeg det var legitimt å spørre hvordan det var med dere andre. Særlig interessert er jeg kanskje fordi jeg selv venter et mørkt barn, og all faglitteraturen jeg leser om dagen forteller meg at jeg må forvente at barnet mitt vil møte mange av de samme utfordringer og holdninger som "mennesker med innvandrerbakgrunn" (som er betegnelsen faglitteraturen har brukt gjennomgående, men som heller ikke er et akseptert begrep i følge denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/kul_und/article1977933.ece), med unntak av de kulturelle ulikhetene, som gjerne er kjernen i integreringsproblemene. Og derfor er jeg altså nysgjerrig. Men jeg skjønner at dette er touchy for mange, og det er vanskelig å formulere seg på en riktig måte. Jeg mener naturligvis ikke å insinuere at man ikke ønsker kontakt med mennesker med annen hudfarge, fremmed språk eller andre religioner enn en selv. Men ut fra svarene her inne så får jeg inntrykk av at de som svarer ja har kollegaer eller naboer av utenlandsk opprinnelse, mens de som svarer som meg (altså nei) bor i et område eller tilhører et arbeidssted med lite mangfold. Altså ser det ut til å være tilfeldig, og ikke at noen bevisst oppsøker flerkulturelle miljøer med slike vennskap for øyet mens andre ikke gjør det. Altså at det ikke er bevisste valg man tar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har desverre ikke det, hadde en god del da jeg bodde i Oslo. Grunnen til at jeg ikke har, er fordi det er så få av dem i vårt nærmiljø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
-
Og for å klargjøre mitt svar over; jeg kunne egentlig skrevet det samme som Nebbia. Jeg har ingen «fremmedkulturelle» venner, tyrkerne og brasilianerne som ble nevnt kunne forsåvidt kvalifisere; de fleste av dem bor riktignok i Tyskland eller USA så jeg har ikke hyppig kontakt med dem, men hadde de bodd i Oslo hadde jeg jo sikkert hatt det, men det blir helt urimelig å regne dem som «fremmedkulturelle». Det er ingenting fremmed ved kulturen deres, de er en fullverdig del av den samme post kald krig, ironisk distanserte, urbane kulturen som jeg, og svært mange andre her, er. Og om noen hevder at jeg ikke innvolverer mennesker som ikke deler mine kulturelle referanser og preferanser i mitt kontaktnett så har de naturligvis helt rett. Og jeg kan ikke se at dette er særlig relevant for «god integrering» i det hele tatt; hva er det meningen jeg skal integrere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Peppy!
|
... men om vi nå altså fjerner uttrykket fremmedkulturell og i stedet vrir spørsmålet over til å handle om venner av ikke-vestlig bakgrunn (som er SSBs måte å definere en gruppe mennesker på), er det da noe mer å svare på? Jeg catcher poenget ditt, altså. Jeg må bare fortsette å gnage på at dette er et interessant spørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Peppy!
|
Det var en definisjon i artikkelen jeg linket til overfor her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Leser
|
Dette vil jeg tro er det riktige. Som regel oppsøker man ikke spesielle miljøer for å få venner, man oppsøker spesielle miljøer fordi miljøene i seg selv er tiltrekkende - og slik tror jeg det både må og bør være. Ta feks meg, selv om verdens mest hyggelige folk drev med fluefiske tror jeg ikke jeg hadde holdt ut med det. Jeg har aldri hatt lyst til å drive med noe slikt, og fluefiske inneholder en masse elementer som gjør at jeg tror jeg hadde mislikt det sterkt. Poenget med å få venner innenfor en gruppe folk med fluefiskere hadde vært ikke-eksisterende, og dette er helt uavhengig av hvor hyggelig folkene hadde vært.
![]() |
|
|