Sv: Noe så meningsløst! (Om forsøk på helbredelse ved bønn)
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Det kommer da helt an på hvordan ens religion forstår det med hellighet Ulvefar.
Jeg er heller ikke overbevist om at man kommer noe lenger med en svært dogmatisk marxist. Det er i grunnen svært interessant å se hvordan enkelte ideologier studert i forhold til et bestemt hellighetsbegrep kan komme temmelig likt ut. Når "saken" blir GUD og dermed hellig er ikke forskjellene store. Da er det ikke lenger rom for argumenter verken for den ene eller den andre.
Helt klart. Så som jeg sa kunne ideologier osv også vært med (det hadde bare blitt et mindre snappy sitat). Og jeg er hjertens enig i at når en ideologi ikke lenger forholder seg til empiri og argumenter fungerer den i praksis som en religion, og jeg mistenker at mye av de samme psykologiske mekanismene er involvert. Så i realiteten er vel sjansen for å overbevise en inngrodd dogmatisk marxist/ liberalist i å skifte standpunkt kun marginalt større enn å overbevise en dypt troende i bli ateist. Men det kan skje, noe undertegnedes livssyn er et bevis på.
|