|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?
Det er jeg enig i. Jeg synes også det er mest "riktig" at det er din egen tilhørighet, ikke mannens eller svigerfamiliens. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Tilknyttningen bør være der ja. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
geskjeftig
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg ville ikke kommet på å kjøpe meg en bunad som jeg ikke hadde et forhold til, bare fordi jeg syntes den var fin. Da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en penkjole eller drakt. Det ville vært unaturlig for meg å få meg folkedrakt fra kjærestens fødested (han er utlending), og det ville vært enda rarere om han fikk seg bunad herfra. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Det er mange av oss som forundres over hvor mange på vestkanten i Oslo som føler tilknytning til Telemark. Beltestakken fra Øst-Telemark = Oslo 3-bunaden... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes man bør ha en viss tilhørighet til stedet...... Foreldrene mine kommer fra Telemark, og hadde jeg vært tynn kunne jeg brukt den flotte telemarksbunaden jeg har arvet etter mormor.......... (Mamma bruker den nå) Ellers har jeg veldig lyst på bunad som passer, men det er ikke aktuelt å kjøpe telemarksbunad, den er for dyr og jeg vil ha beltestakken i så fall... Så jeg har vurdert romeriksbunaden. Når har man egnetlig opparbeidet seg tilhørighet? Familien min og jeg flyttet til Romerike for 14 år siden eller noe.... Gubben sin familie kommer fra Trømsø og Vardø eller Vadsø (husker aldri...) Men de har aldri bodd der selv som voksne mennesker. Og gubben har vært der opp en gang..... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Her er kone beltet til min bunad.
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Synes ikke det spiller noen rolle, og at det for hver og en bestemme selv. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes absolutt det skal være en tilknytning. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?
Jeg kommer fra tjukkeste bunad-land, hvor du skiller deg ut hvis du ikke har bunad på 17. mai! Jeg har også bundad fra samme plassen som jeg vokste opp. Likevel så er jeg helt på linje med Monsoon her, plager meg ikke at andre velger annerledes.
|
|
|
#10 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes det er forskjell på bunader og drakter. Dvs bunader som enten er rekonstruert etter gamle tegninger/beskrivelser eller har vært i bruk hele tiden - eller nydesignede (by)drakter. Sistnevnte synes jeg bør være fritt frem for alle.
|
|
|
|
#11 |
|
Livsnyter
|
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg syntes også at man bør ha en slags tilhørighet (og det holder med inngiftet). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Man blir vel ikke akkurat arrestert, men personlig synes jeg man bør ha en tilknytning. Enten bo der eller ha foreldre eller besteforeldre fra stedet. |
|
|
|