Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-08, 00:05   #1
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Kalima, her.

Jeg syns også at det bør være en viss tilhørighet til stedet, det er helt unaturlig å velge en bare fordi den er fin syns jeg.

Det er jeg enig i. Jeg synes også det er mest "riktig" at det er din egen tilhørighet, ikke mannens eller svigerfamiliens.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 23:05   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tilknyttningen bør være der ja.

Om jeg skulle kjøpt bunad nå, så ville det stått mellom tre typer. Trønderbunaden, fordi jeg er trønder, nordlandsbunaden, fordi morslekta mi er derfra, og vestlandsbunaden, fordi farslekta mi er derfra.

Andre typer ville føltes helt feil, fordi jeg ikke har noe med andre steder å gjøre.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 11:17   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke kommet på å kjøpe meg en bunad som jeg ikke hadde et forhold til, bare fordi jeg syntes den var fin. Da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en penkjole eller drakt. Det ville vært unaturlig for meg å få meg folkedrakt fra kjærestens fødested (han er utlending), og det ville vært enda rarere om han fikk seg bunad herfra.

Mine bunader er nedarvet fra bestemødrene mine, den ene er fra stedet jeg kommer fra og bor på (= dritkjedelig å gå med på 17. mai), den andre er fra min bestemors fødested og ligner på min mors bunad. Selv om jeg ikke har noe forhold til bestemors fødested, har jeg forhold til damen som har sydd og vevd selve bunaden. Det er nok for meg.

Barna kan få velge om de vil ha norsk bunad eller folkedrakt fra farens sted.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 11:43   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange av oss som forundres over hvor mange på vestkanten i Oslo som føler tilknytning til Telemark. Beltestakken fra Øst-Telemark = Oslo 3-bunaden...

Hva "tilknytning" betyr, er jo individuelt, men i min verden velger man ikke bunad fordi "den er den fineste", men fordi man kan knytte slekten sin til bunadstedet (og da helst ikke en altfor fjern slektning) eller har bodd der en stund selv.

Jeg er forresten såpass bunadpoliti at jeg synes det passer dårlig med overdreven sparkling (les sminke) når man har bunad.

Bunadparaplyene ja...

Nå skal det sies at jeg kom hjem etter en 16-timers 17. maifeiring med ølkroker klemt fast rundt hele nederste kanten på bunadstakken. 17. mainachspiel i studietiden...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 12:03   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man bør ha en viss tilhørighet til stedet...... Foreldrene mine kommer fra Telemark, og hadde jeg vært tynn kunne jeg brukt den flotte telemarksbunaden jeg har arvet etter mormor.......... (Mamma bruker den nå) Ellers har jeg veldig lyst på bunad som passer, men det er ikke aktuelt å kjøpe telemarksbunad, den er for dyr og jeg vil ha beltestakken i så fall... Så jeg har vurdert romeriksbunaden. Når har man egnetlig opparbeidet seg tilhørighet? Familien min og jeg flyttet til Romerike for 14 år siden eller noe.... Gubben sin familie kommer fra Trømsø og Vardø eller Vadsø (husker aldri...) Men de har aldri bodd der selv som voksne mennesker. Og gubben har vært der opp en gang.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 12:18   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her er kone beltet til min bunad.

Det vanlige til min bunad er å ha eit vevd/brodert belte med sølvspenner.

Gammel 31-03-08, 17:41   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes ikke det spiller noen rolle, og at det for hver og en bestemme selv.
Rent personlig ville jeg ha samme bunad som alle de andre damene i familien, og synes det er artig å ha en tilhørighet til stedet plagget kommer fra.

De par siste årene har jeg hatt fryktelig lyst på jubileumsdrakten Eva Lie har designet for Oslos 1000 års jubileum. Men man kan vel ikke ha både den og bunad, har jeg hørt mannen påstå

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 19:07   #8
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Jeg synes absolutt det skal være en tilknytning.

Når jeg skulle få bunad, så fikk jeg valget mellom sør-trøndelag og vest-agder. Sør-trøndelag fordi farfar bodde der, og jeg har familie der. Vest-agder fordi det er her jeg bor. Jeg valgte Vest-agder fordi jeg bor her, og ikke føler jeg har noen tilknytning til trøndelag. Søstrene mine har valgt sør-trøndelag bunaden.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 19:23   #9
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det tar jeg ikke så stivt. Altså, jeg hadde ikke giddet å velge meg en bunad fra et sted jeg knapt hadde hørt om. Så fint synes jeg ikke bunad er. Men om en venninne kom og fortalte at hun ville ha lik bunad som meg, til tross for at hun ikke hadde noen tilknytning til Rogaland whatsoever, så hadde jeg syntes det var helt fint.

Jeg kommer fra tjukkeste bunad-land, hvor du skiller deg ut hvis du ikke har bunad på 17. mai! Jeg har også bundad fra samme plassen som jeg vokste opp. Likevel så er jeg helt på linje med Monsoon her, plager meg ikke at andre velger annerledes.

Og jeg kan godt finne på å gå med solbriller til bunaden på en solfylt 17.mai.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:44   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er forskjell på bunader og drakter. Dvs bunader som enten er rekonstruert etter gamle tegninger/beskrivelser eller har vært i bruk hele tiden - eller nydesignede (by)drakter. Sistnevnte synes jeg bør være fritt frem for alle.

Ellers synes jeg det bør være en viss tilknytning ja. Forfedre er selvsagt tilknytning, og arver man en bunad er det tilknytning nok. Og så synes jeg inngiftede ektefeller kan få lov etter søknad. (Jeg nektet min mann lik bunad som meg før bryllupet var vel i boks. )

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 20:08   #11
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg syntes også at man bør ha en slags tilhørighet (og det holder med inngiftet).

Min svigermor fornekter seg forøvrig ikke, jeg har det som kalles drakt (samme som deg Miss Norway), hun mente jeg burde ønske meg en ny og ordentlig bunad lik min manns siden jeg bare hadde en fantasi bunad! og dobbelt
Jeg er forøvrig veldig stolt av "drakten" min og bytter den ikke ut EVER!

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 20:44   #12
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Man blir vel ikke akkurat arrestert, men personlig synes jeg man bør ha en tilknytning. Enten bo der eller ha foreldre eller besteforeldre fra stedet.
Ja og hvis ektefellen har en bunad fra et sted og man vil ha samme. Men ikke hvis ektefellen ikke har bunad, og bare du ønsker fra det stedet.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, kultur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.