Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off igjen: Krymper bunaden din?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-09, 19:36   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off igjen: Krymper bunaden din?

Min har krympet ganske drastisk, men nå har den visst utvidet seg igjen. Jeg har et ørlite håp om å presse den på meg før konf i begynnelsen av mai.

Gammel 15-04-09, 23:58   #2
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Har sydd ut konfirmasjonsbunaden min litt ein gong for mange år sidan. Den passar veldig fint no.
Har og fått meg stakk, overraskelsesgave fra bestemoren til mannen.

Gammel 01-04-08, 14:38   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Man skal ha ekstra stoff der det er mulig i en bunad. Den som ikke legger opp til både øking og minsking når man montere bunad, har bare seg selv å takke.

Det har selvsagt bunaden min også, men nå kan jeg ikke vokse mer, for da må jeg begynne å legge ut stakken, og den har fold på fold på fold og er sydd for hånd. Det er litt av en jobb å fikse. Da får jeg heller konsentrere meg om å minske livvidden bittelitt, slik at jeg har litt å gå på.

Gammel 01-04-08, 14:43   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Den har ikke krympet så mye. Den passet fortsatt i høst og jeg har hatt den siden jeg var konfirmant for maaange år siden.

Gammel 01-04-08, 17:04   #5
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Her krymper den også. Merkeleige greier.

Gammel 09-04-08, 20:31   #6
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Lille Ru var enda mindre da hun ble konfirmert, så det sier seg selv at bunaden ikke passet etter noen år. Nå var, og er fortsatt, bunaden så full av sømmonn, at det ikke var noe problem å få den større.

Man skal ha ekstra stoff der det er mulig i en bunad. Den som ikke legger opp til både øking og minsking når man montere bunad, har bare seg selv å takke.

Min stakkars mor, som selv er på liten str. 38 i samråd med min mormor - enda mindre - tenkte det var en lur idé å "ta i litt" da de lagde bunad til skrantne, tynne, flate 14-år gamle meg. Så de lagde en 40-42 med rikelig sømmonn og jeg svømte i den. Da.
Weeellll. Den har virkelig snikkrympet! Jeg veier nesten 40 kg mer enn da (jeg var veldig tynn (TM), har gått fra B-cup til E-cup, og blitt et par cm høyere uten at det kanskje har så mye å si. Bunaden er det virkelig ikke håp for - sømmonn eller ei! Det er virkelig ikke pent å legge ut livet 20-25cm rundt brystet, eller folde ut skjørtet for å få det til å sitte pent. Kiler i siden blir ikke pent det heller synes jeg - endrer hele fasongen på livet.

Men så var det det med å selge den da (og kjøpe meg ny som noen andre har lagd), sentimental som jeg er

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 10:25   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, den krymper ikke. Dessuten har jeg nål og tråd.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 17:08   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den har ikke krympet nevneverdig siden konfirmasjonen, nei. :fornøyd: Og den har massevis av sømrom, siden en noe syrlig og litt romslig sydame mente at jeg ikke kunne regne med å ha en sånn figur om 20 år. :fornøyd igjen:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 15:33   #9
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Den har ikke krympet nevneverdig siden konfirmasjonen, nei. :fornøyd: Og den har massevis av sømrom, siden en noe syrlig og litt romslig sydame mente at jeg ikke kunne regne med å ha en sånn figur om 20 år. :fornøyd igjen:

Du och jag! :dulter:

Jeg bør legge ned min, men ikke ut.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 09:08   #10
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja den har krympet før, men nå tror jeg jammen den har vokst litt. It's alive!

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 15:30   #11
Left
Passiv

Standard

Jeg har opplevd det samme. Denne krympingen stopper ikke heller, så mistenker at det er smarte møll som er på ferde. De kan antakelig sy også, slik at de gnager litt pent på innsiden, for så å sy inn til passende mengde.
I tillegg er nok luftfuktigheten for bunadskrymp perfekt i klesskapet.

Skjønner ikkeno jeg

Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 11:39   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det har forundret meg i flere år, men det er et faktum at bunaden min snikkrymper mellom hver gang jeg bruker den. Jeg tror det er noe med forholdet temperatur-luftfuktighet i klesskapet mitt, men det rare er at den faktisk har krympet i ulike skap og på ulike geografiske steder i Norge.

Jeg kan nå meddele at bunaden min har hatt en vokseperiode og at den faktisk passer! Jeg ser fram til en 17. mai da jeg både kan puste og spise! Kanskje til og med samtidig!

Gammel 23-03-09, 11:45   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan nå meddele at bunaden min har hatt en vokseperiode og at den faktisk passer! Jeg ser fram til en 17. mai da jeg både kan puste og spise! Kanskje til og med samtidig!

Så bra.

Gammel 23-03-09, 12:13   #14
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 14:13   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årets bunadsoppdatering: Bunaden har vokst seg for stor.

Jeg har kjøpt inn hekter og må innen mandag få sydd på noen av dem slik at jeg ikke blir gående skjørteløs i 17. maitoget. Selv om det ville se ganske morsomt ut så klart.

Gammel 12-05-10, 20:07   #16
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min bunad er omtrent 25 kg for stor. Småkjipt, men gøtt lell!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 12:17   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har arvet en bunad som i utgangspunktet var altfor stor. Sydamen var åpenbart så glad for å kunne sy inn en bunad for én gangs skyld at hun tok litt hardt i. "Ungdommen nå til dags tåler ikke trange klær," sa hun, og knep inn et par cm ekstra i midjen på 31-årige Bluen. Siden den tid har jeg fått to barn, og selv om jeg veier det samme, er visst ikke kroppen helt identisk, gitt. At puppene er hovedproblemet, er jo for så vidt bare hyggelig - om enn forbigående.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 12:52   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

At puppene er hovedproblemet, er jo for så vidt bare hyggelig - om enn forbigående.

Det er forbigående ja.

Gammel 23-03-09, 12:49   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra jeg var 15 til jeg ble gravid som 24-åring holdt den seg stabil mens vokste jeg inn i den. Etter poden ble født fikk jeg den sydd ut til dåpen, og siden har den jo bare vokst. Nå har jeg levert den inn til omsying igjen.

Gammel 23-03-09, 12:59   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har fått fiksa på bunaden min flere ganger siden eh... 1992. Sist gang var i 2007, og jeg antar den skal sitte fint i år. Litt laus i front, men. Mormor er sånn bunaddame, så hun ordner alt. I år vil også storesøster for første gang ha familiebarnebunaden vår på seg. :superstolt:

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.