Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil nekte skilte foreldre å flytte (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-08, 13:33   #1
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Vil nekte skilte foreldre å flytte (VG)

Safran: Det var mitt eksempel, ikke allium sitt.

Uansett; Jeg er ikke så naiv(lenger) at jeg tror det vil bli tatt høyde for flytting mellom bydeler.

Gammel 18-04-08, 13:47   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis en sånn lov blir vedtatt så blir det bare en utvidelse av en lov som allerede eksisterer. Sånn det er idag, så kan ikke den foreldren som har hovedomsorgen flytte med barna ut av Norge uten samtykke fra den andre.

Norge er et langstrakt land og det må da bli hipp som happ om foreldrene bor hver for seg eller i utlandet hvis de bor i hver sin ende av Norge (nord og sør). Det må iallefall føles sånn for barna og for den som ikke bor sammen med barnet til daglig.

Jeg er ikke for flere lover som innskrenker foreldres rett til å bestemme selv etter samlivsbrudd. Men, jeg kan forstå at det trengs lover for de tilfellene der foreldre bruker barna for å hevne seg på den andre parten. Det gjelder både den som har hovedomsorgen og den som har samværsrett.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 13:49   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Hvis en sånn lov blir vedtatt så blir det bare en utvidelse av en lov som allerede eksisterer. Sånn det er idag, så kan ikke den foreldren som har hovedomsorgen flytte med barna ut av Norge uten samtykke fra den andre.

Norge er et langstrakt land og det må da bli hipp som happ om foreldrene bor hver for seg eller i utlandet hvis de bor i hver sin ende av Norge (nord og sør). Det må iallefall føles sånn for barna og for den som ikke bor sammen med barnet til daglig.

Ikkje sant? Der er strengt tatt lettare (og ikkje minst kostnadsmessig meir realistisk) å pendle Oslo-London enn Rjukan-Bardufoss.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 13:52   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ikkje sant? Der er strengt tatt lettare (og ikkje minst kostnadsmessig meir realistisk) å pendle Oslo-London enn Rjukan-Bardufoss.

Jo, men det er jo ikke nødvendigvis et argument for denne loven, det er jo likegodt et argument for å fjerne regelen om at man ikke kan flytte utenlands.

Gammel 18-04-08, 13:56   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo, men det er jo ikke nødvendigvis et argument for denne loven, det er jo likegodt et argument for å fjerne regelen om at man ikke kan flytte utenlands.

Sjølvsagt kan ein bruke dei fleste argument akkurat som ein vil , men poenget vert likefullt ståande. Eg synest ikkje det er rett at personen som har hovudomsorga automatisk har rett til å flytte dit han/ho vil utan å måtte ta omsyn til verken barn eller samværsforeldre. Som regel etter eit samlivsbrudd har ein to oppegåande foreldre som begge bør og skal vere ein stor del av borna sitt liv, uavhengig av kven som på papiret har hovudomsorga. Det bør vere regelen heller enn unntaket at foreldre skal samarbeide for å få det til å fungere.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 14:07   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne var jeg i utgangspunktet rivende uenig i, men når jeg tenker på det er jeg veldig enig med Alfa. Det er barnas hensyn som må veie tyngst, og det er nok også mange hovedsamværsforeldre (litt usikker på begrepene ennå, sorry) som "puller rank" på samværsforelderen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 14:25   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er særdeles opptatt av viktigheten av at barna får omsorg fra både mamma og pappa, men jeg er ikke sikker på at det er bra for et menneske å ha to hjem . Akkurat det synes jeg er et veldig vanskelig paradoks (paradoks er kanskje ikke riktig uttrykk her).

Gammel 20-04-08, 23:42   #8
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er delvis enig i en slik lovregulering, og delvis uenig.
Det finnes de med daglig omsorg som flytter langt pokker i vold for å gjøre samvær med den andre foreldrene så vanskelig som mulig.
Samtidig vil det finnes de som lager kvalm bare fordi de har muligheten till å utøve den makten ovenfor den med daglig omsorg.
Å flytte korterer avstander bør ikke være "meldepliktig", men når man skal flytte såpass langt unna at et minimum av samvær ikke er gjennomførbart bør den som har "helgesamvær" få si sitt.

Gammel 21-04-08, 11:03   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lovforslaget burde jo egentlig oppmuntre alle til å samarbeide da. Egentlig.

Jeg tenker i allefall nå at jeg ikke vil komme på kant med eksen nettopp fordi jeg ikke orker at han skal steile om jeg gjør noe JEG vil en gang.
Kanskje jeg bare er utrolig kalkulerende og slu som tenker på sikt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-08, 11:10   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, fikk med meg nå at forslaget kun gjelder hovedforsørger.. som i mitt tilfelle er meg som har 60%.
Stiller seg anderledes da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.