Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva skal du gjøre i hagen i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-08, 23:56   #1
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal du gjøre i hagen i år?

Hva vi bør gjøre, samsvarer sjelden med hva vi faktiskt gjør.

Vi har diiiiger gammel hage, og ingen av oss liker hagearbeid. Hekken blir klippet ved behov, og gresset blir klippen en gang i uken. Thats it. Men vi bør gjøre myyye mer.

Som f.eks. å beskjære epletrærne og plommetrærne. Jeg har et stort bed som en såtethuja holder på å ta over, så den bør absolutt flyttes. Ett stort rosebed bør egentlig graves opp osv osv...

Men når sola titter frem og det blir varmt i været, er det så uendelig mye bedre å sitte på verandaen og kose seg, eller å dra på stranden.

Gammel 22-04-08, 15:41   #2
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sole meg...

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 19:35   #3
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Vi får hage for første gang, da vi har kjøpt enderekkehus. Så dette året skal gå med til å bare nyte og legge planer for neste år.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 19:43   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke vi skal gjøre så veldig mye i år, annet enn vedlikehold. Vi skal kanskje lage en liten lav mur med hekkplanter oppi, ved innkjørselen. Og så skal vi begynne på å lage utekjøkken på verandaen, men det tror jeg blir et helårsprosjekt.
Jeg har ønsket meg hammock til bursdagen, og håper jeg får det, så jeg kan ligge der og slappe av og lese bok og drikke smoothies.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 19:47   #5
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Gifte meg!

Før bryllupet blir det nok ikke mer enn litt shinings og planting av blomster. Har allerede plantet en liten kjøkkenhage i potter som skal settes ut når det er frostfritt.

Etter bryllupet skal hagen graves opp rundt huset for å få drenert.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 10:32   #6
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Ikke så mye i år!
Vi gravde og drenerte for 2 år siden, og siden da har vestsiden av hagen ikke sett ut i det hele tatt. Men, nå har vi fått spadd opp og planert, og igår fikk vi blåst inn ferdig jor/gjødsel/gress-blanding over hele hagen, så nå er det bare å vente på at gresset skal tyte opp. I tillegg til gress, skal vi plante litt småtterier, og det er jo bare kos.

JO, vi skal spyle terrassen og olje den! Det må til i år.

Sist redigert av Christinamor : 23-04-08 kl 10:45.
Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 10:37   #7
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Urk merker at jeg har behov for pause i fra hagen idag.

Gammel 23-04-08, 10:56   #8
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Lista er lang, men hva vi får gjort i år, og hva som får vente til senere er uvisst.

Framsida av huset:
Vi må ihvertfall olje platten.
Håper vi får gjort noe med gårdsplassen (stein/asfalt/grus - alt avhengig av hva banken sier), og så må vi legge noe kantstein mot naboen.
Sette opp gelender på platten.
Sette opp sykkelstativ.
Montere bøyler eller noe i carporten så vi får hengt opp litt rot, sånn at kanskje bilen får plass der inne.

Baksida, som er "hagesida":
Plante hekk (mot fellesarealet).
Mure en liten mur (for å definere overgangen mot ene naboen).
Plante noen bærbusker (for å skjerme litt mot den samme naboen, men vi er gode venner så de kan få plukke bær på sin side av buskene. )
Plante noen stauder (mot den andre naboen - de bygger platt og setter opp gelender, så de sørger liksom for skjerminga sjøl).
Legge heller så vi får en liten sti fra døra og ut mot lekeplassen, samt plass til å sette noen hagemøbler ut.
Bygge trapp foran nevnte dør.
Henge opp en hengekøye i skyggen. (Viktig!)

Som dere skjønner er hagen vår ikkeeksisterende enn så lenge. Den er bare en plen uten avgrensing mot fellesareal eller naboer. Kjøkkenhage og fancy blomsterbed får vente, tror jeg. Først må vi avgrense.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 11:35   #9
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har stadig ting å gjøre ute, noe av det:

-Olje terrassen
-Male litt hist og pist på huset
-Gjøre ferdig alle "pyntebord" på garasjen
-Prøve å få blomsterbedet penere enn i fjor (7 m x 1 m) - vanskelig å få det fint i forskjellige høyder og sånn. Det er i en skråning som ikke er har alt for mye sol, så det er en utfordring.

-Plante hekk rundt terrassen på fremsiden. Ønsker gjerne tips til en fin hekkplante som passer frittvoksende, som blir maks 1,5 meter og som passer til et rødt og hvitt hus. (her er klimasone 5-6)
-Klippe vår 5 år gamle blankmispel hekk helt ned, i håp om at den tar seg opp og blir kraftigere og finere enn den er nå.
-Lage postkassestativ
-Finne en løsning til oppbevaring av ved, og lage den løsningen vi velger

I fjor la vi belegningsstein på 150 kvm, og opparbeidet ferdig all plen rundt huset, så det er ihvertfall gjort, og det ble så mye penere og renere rundt huset, så jeg gleder meg egentlig til å ta fatt på hagearbeidet i år.

Gammel 23-04-08, 16:04   #10
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I sommer skal jeg nyte at hagen er ny og at jeg må se hva som bor der. Til nå har jeg beskåret to epletrær, plukket ned en halvmorken trampoline og til helgen skal vi sette opp sandkasse og lekehus.

Gammel 23-04-08, 16:05   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

...minst mulig.....

Gammel 23-04-08, 16:19   #12
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alt for stor hage og status for i år er:

Vi/jeg har
- Raket plenen
- Beskåret epletrær
- Sådd urter og stauder som jeg har priklet i dag
- Kuttet greiner slik at vi igjen ser Oslofjorden
- Kjørt bort flere lass med greiner og div til miljøstasjonen
- Plantet en syrinbusk
- Kjøpt møbler og diverse til verandaen på loppemarked og Oasen
- Revet bort den gamle sandkassa

Vi er i gang med
- Å bygge garasje (snekkerne er nesten ferdig med selve bygget)
- Å bygge en espalier (den er så ferdig at den ser ferdig ut ).

Vi skal
- Flytte rosebuskene og beskjære dem (håper det går bra selv om det ikke er en ideell tid på året å gjøre det): Ferdig!
- Lage en platting av Herregårdsstein innenfor espalieren: Ferdig!
- Plante et Japankirsebærtre utenfor verandaen: Ferdig!
- Beplante et par små skråninger og så gress i et lite hjørne: Hjørnet ble et stort bed og det er ferdig.
- Male garasjen: Bare en vegg gjenstår og den har ikke fått panel enda.
- Montere opp ny sandkasse med barkduk og diverse

Sist redigert av Nooria : 10-05-08 kl 23:27.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 13:48   #13
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vi har alt for stor hage og status for i år er:

Vi/jeg har
- Raket plenen
- Beskåret epletrær
- Sådd urter og stauder som jeg har priklet i dag
- Kuttet greiner slik at vi igjen ser Oslofjorden
- Kjørt bort flere lass med greiner og div til miljøstasjonen
- Plantet en syrinbusk
- Kjøpt møbler og diverse til verandaen på loppemarked og Oasen
- Revet bort den gamle sandkassa

Vi er i gang med
- Å bygge garasje (snekkerne er nesten ferdig med selve bygget)
- Å bygge en espalier (den er så ferdig at den ser ferdig ut ).

Vi skal
- Flytte rosebuskene og beskjære dem (håper det går bra selv om det ikke er en ideell tid på året å gjøre det): Ferdig!
- Lage en platting av Herregårdsstein innenfor espalieren: Ferdig!
- Plante et Japankirsebærtre utenfor verandaen: Ferdig!
- Beplante et par små skråninger og så gress i et lite hjørne: Hjørnet ble et stort bed og det er ferdig.
- Male garasjen: Bare en vegg gjenstår og den har ikke fått panel enda.
- Montere opp ny sandkasse med barkduk og diverse

Jeg ser at vi har gjort mye mer enn jeg forutså i vår .

Jeg har plantet to Clematis, en syrinbusk, en pion, et pæretre, masse villvin, to rhododendron og innredet verandaen og den nye plattingen med møbler, krukker med sommerblomster, diverse nye og gamle lykter osv.

Så har jeg kalket plenen en gang og gjødslet den en gang.

Jeg kjenner det i bekkenet . Hvor vi får energien fra forstår jeg ikke... dette er helt uvanlig for oss kan man si.

Mannen holder ivrig på med å innrede garasjen (snekkerbod mm). I tillegg har han reparert plenen på flere steder (delvis sådd og delvis rullet ut ny) og lagt belegningsstein mellom plen og innkjørsel.

Gammel 23-06-08, 19:16   #14
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nooria - du vil ikke vise oss bilder fra hagen din? Dere har jo fått gjort utrolig mye!!

Gammel 24-06-08, 00:45   #15
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Nooria - du vil ikke vise oss bilder fra hagen din? Dere har jo fått gjort utrolig mye!!

Må vente til noe av det nyplantede har begynt å vokse ut .

Gammel 27-04-08, 20:01   #16
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi har revet uthuset vårt. Holder nå på å grave vekk all jord et stykke rundt der den sto. Så skal berget spyles. Etter det skal vi sette opp nytt uthus/bod som skal romme en snekkerdel, en del til gressklipper m.m og ei kosebu. Rundt boden skal vi sette opp terasse. I hjørnetav terassen skal vi ha stamp. En levegg mot naboen må også opp, samt et litt høyt gjerde mot skogen.

Ellers skal materialene fra gammelboden sages opp og brukes som ved til stampen.

Sommerblomster skal selvsagt plantes i div. krukker slik at det blir litt farger rundt oss.

Vi har mye annet som skulle væty gjort også, men tror et holder for i år.

Gammel 27-04-08, 20:23   #17
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Uff! Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne i år. Jeg har en del panel som mangler på huset som jeg definitivt burde få opp. Så er det noen takrenner som også burde vært på plass.
Men hagen ellers så har vel den ropt om nødhjelp ganske lenge nå. Det blir vel luking av skråninger og blomsterbed. Beskjæring av noen busker. Så blir det noen sesong blomster i krukker. Har også lyst til å få utvidet platten. For den er i minste laget. Kanskje en levegg/gjerde mot naboen sin eiendom.
Har masse å gjøre inne også. Utforinger av noen vinduer gjenstår og panel på noen vegger. Drømmer også om å få ordnet kjøkkenet i sommer. Men jeg er alene mamma så det spørs om jeg rekker alt.
Men planene er der. Så får man se hvor mye super mamma man blir når solen har fått varmet en stund. Begynte forresten å luke litt ugress i dag da.

Gammel 27-04-08, 21:00   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- rekkverket på terrassen skal beises et strøk til.
- snekkeren skal gjøre seg ferdig med skifting av israfter.
- hekken skal flyttes 2,5 meter( etter at vi kjøpte litt av naboens tomt i fjor)
- hele hagen skal planeres og fylles ut, noe fjell skal frem.
- så ny gressplen eller kjøpe ferdig.
- en mur skal opp mellom belegningsstein og hagen.
- grønnsakshagen skal bli til i sandkassa.
- nytt tørkestativ skal opp.
- staudebedet skal flyttes.
- legge rund stein rundt huset(inntil grunnmuren).
- lage stativ og henge opp den romantiske hagehusken som far snekret i fjor.
- bygge lekehus/hagehus.

- kose oss masse ute.

Gammel 27-04-08, 22:06   #19
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I helga har vi fått fikset masse i hagen - i det deilige vårværet kan man jo ikke være inne

Sørveggen har fått to strøk med maling og blitt riktig så fin. Jeg har flyttet en ripsbusk og en rabarbraplante og satt ned tre søyletuijaer der istedet. I tillegg har svigerfar vært her og hjulpet oss med å felle et gammelt tre. Jeg har kuttet opp alle grenene og fylt tilhengeren så det er klart for å kjøres bort.

Det er vel fare for nattefrost ennå, men jeg klarte ikke å motstå de fine margerittene på Plantasjen så nå står det to store krukker med sommerblomster på verandaen

Jeg har fått overbevist mannen om at det er en god idè å bygge ut terrassen så nå er det bare å starte planleggingen. Jeg planlegger og mannen snekrer - utmerket arbeidsdeling

Gammel 27-04-08, 23:51   #20
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Nå er vi i gang! Hekken er plantet, vi har sådd sukkererter, gulrøtter, solsikker og sommer-fluks (eller hva det heter - sånne fargerike sommerblomster). Det blir spennende å se hva som kommer opp! Neste helg satser vi på å få opp gelender på platten foran, og på å få lagt steinheller på baksida. Ihvertfall hvis det blir like fint vær som denne helga.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.