|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bytter feminister etternavn?
|
|
|
#2 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jeg er enig med Polyanna, Scarlett m.flere. Jeg er feminist, jeg byttet etternavn fordi jeg selv ville det, og jeg er fornøyd med at jeg gjorde det. Vi ønsket oss et samlende navn for vår familie, og med de to navnene vi da hadde å velge mellom var valget gjort av seg selv. *jåle*
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg feminist og god på kompromisser.
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg byttet da jeg giftet meg, og angret bittert og byttet tilbake rett før jeg separerte meg. Nå skal det, som tidligere nevnt, snø tett der nede før jeg bytter etternavn igjen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg klarte ikke å legge denne fra meg.
|
|
|
#7 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg føler meg ikke som en feminist, men som gode gamle meg og har følgelig ikke endret etternavn.
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Det har nok mest med at alle de feministene jeg kjenner (present company excepted |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg aner en underkategori her:
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#11 |
|
Tante Sofie
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er ikke feminist, men for likestilling. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg registrerer dessuten at det er mange definisjoner av ordet feminist ute og går. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg giftet meg før jeg visste at jeg var feminist, men byttet ikke etternavn likevel. HA!
|
|
|
#14 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist, og har tatt etternavnet til mannen min, med beholdt pikenavnet som mellomnavn, og bruker begge. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er for likeVERD (synes det ordet er mye bedre) og skiftet etternavn. Ikke fordi jeg syntes jeg som kvinne måtte ta mannens etternavn (det virker av og til som om alle tror dette alltid er årsaken til at kvinner skifter etternavn, så teit) men fordi jeg overhodet ikke hadde tilknytning til mitt etternavn og ville bli kvitt det asap, mens mannen hadde et sjeldent og vakkert etternavn med stor tilhørighet. Hadde det vært omvendt, hadde han tatt mitt etternavn.
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har også skiftet etternavn, og opplever som flere andre at man da fort blir oppfattet som konvensjonell, undertrykket, underordnet mannen, lite likestilt, osv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror faktisk veldig få tenker akkurat det, men endel reflekterer vel over at det så godt som alltid er kvinnen som tydeligvis syns mannen har finere navn, føler mindre tilknytning til navnet sitt, og syns det er viktigere at familien har samme navn enn å videreføre sitt eget slektsnavn. Og det er jo faktisk litt pussig, og demonstrerer at man følger i inngåtte tradisjoner, tradisjoner som har en negativ symbolverdi, samme hvor likestilt man er.
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Også et aspekt ved å ikke ta mannens etternavn.
|