Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-08, 09:34   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har nok mest med at alle de feministene jeg kjenner (present company excepted ) har beholdt sitt etternavn, så det er vel mest en vanegreie. Som sagt synes jeg ikke det er verken galt eller upassende, bare pussig (mest i betydningen uventet).

Jeg syns jo selvfølgelig det er mest likestilt at man kan velge selv, men det er noe med at det er så godt som alltid damene som gjør det. Akkurat som det er damer som velger å gå hjemme, damer som velger å stille opp halvnakne på mannebladcovre. Man opprettholder symbolske tradisjoner som jeg ikke nødvendigvis syns noe om. Selv om jeg selvfølgelig mener at alle skal få velge selv, og det ville blitt helt feil å tvinge folk til det motsatte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:44   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er feminist og byttet etternavn. Jeg klarer ikke HELT å se sammenhengen. Bare litt.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg dropper pollen og sier at jeg anerkjenner både mannens og kvinnens naturlige rett til å beholde sitt eget etternavn uten påtrykk fra tradisjoner og gamle tanter.

Og naturligvis enhvers rett til å endre det til (nærmest) det de måtte ønske av den grunn de måtte ønske. :liberalist:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Scarlett: Du er inne på noe der. Hvis noen hadde FORVENTET at jeg hadde byttet navn, eller forlangt det, så hadde jeg ikke gjort det, tror jeg. :vrang: Men å selv sitte i ro og mak og fundere ut hva JEG ville, det var noe annet.

Jeg er enig med Polyanna, Scarlett m.flere. Jeg er feminist, jeg byttet etternavn fordi jeg selv ville det, og jeg er fornøyd med at jeg gjorde det. Vi ønsket oss et samlende navn for vår familie, og med de to navnene vi da hadde å velge mellom var valget gjort av seg selv. *jåle*

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 00:19   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feminist og god på kompromisser.
Vi slo sammen etternavnene våre (med bindestrek).

(Mannen begynner nå å innse hvor glup jeg var, ettersom det er mitt etternavn som dukker opp de fleste steder. Vi har nemlig så lange navn. )

Gammel 19-05-08, 00:32   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg byttet da jeg giftet meg, og angret bittert og byttet tilbake rett før jeg separerte meg. Nå skal det, som tidligere nevnt, snø tett der nede før jeg bytter etternavn igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 00:42   #5
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er feminist og byttet etternavn.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 00:59   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte ikke å legge denne fra meg.

Jo, jeg er feminist, og valget mitt om å skifte etternavn er i aller høyeste grad et gjennomtenkt, et. Jeg har ikke valgt utifra tradisjon eller tidligere underordninger. Identiteten min er ikke knyttet opp mot ettenavnet mitt og truer på ingen måte likestillingen. Slik jeg ser det, er det ikke likstilling hvis man er lovpålagt å ta mannens etternavn, men det er heller ikke likestilling hvis man etter lov ikke kan ta mannens etternavn. Det å kunne velge fritt gjør mer for likestillingen enn noe annet, spør du meg.

Gammel 19-05-08, 01:03   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg ikke som en feminist, men som gode gamle meg og har følgelig ikke endret etternavn.

Mest fordi hans ikke ville vært veldig pent sammen med mitt fornavn. *jåle*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 01:12   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Å?

Det har nok mest med at alle de feministene jeg kjenner (present company excepted ) har beholdt sitt etternavn, så det er vel mest en vanegreie. Som sagt synes jeg ikke det er verken galt eller upassende, bare pussig (mest i betydningen uventet).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 01:22   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner en underkategori her:

"Feminist/for likestilling og valgte SELV å bytte navn, FAKTISK, og stemmer Venstre".

Gammel 19-05-08, 01:22   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo mer pussig å ha en oppfatning at alle som ikke gjør det likt som deg og vennene dine er merkelige eller pussige.

Gammel 19-05-08, 01:50   #11
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke feminist, men for likestilling.
Har skiftet etternavn. Mannen hadde dobbelt etternavn, (med bindestrek) det er sjeldent, og vi ville at alle i familien skal hete det samme. Det var lett å bestemme seg, for å si det sånn.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 10:15   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg registrerer dessuten at det er mange definisjoner av ordet feminist ute og går.

Jeg vil på ingen måte definere feminist utelukkende som en som er for likestilling.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:49   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg giftet meg før jeg visste at jeg var feminist, men byttet ikke etternavn likevel. HA!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 10:48   #14
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er feminist, og har tatt etternavnet til mannen min, med beholdt pikenavnet som mellomnavn, og bruker begge.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 10:54   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for likeVERD (synes det ordet er mye bedre) og skiftet etternavn. Ikke fordi jeg syntes jeg som kvinne måtte ta mannens etternavn (det virker av og til som om alle tror dette alltid er årsaken til at kvinner skifter etternavn, så teit) men fordi jeg overhodet ikke hadde tilknytning til mitt etternavn og ville bli kvitt det asap, mens mannen hadde et sjeldent og vakkert etternavn med stor tilhørighet. Hadde det vært omvendt, hadde han tatt mitt etternavn.

Gammel 19-05-08, 11:01   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også skiftet etternavn, og opplever som flere andre at man da fort blir oppfattet som konvensjonell, undertrykket, underordnet mannen, lite likestilt, osv.

Jeg skiftet etternavn primært av to årsaker. Det første var fordi jeg ønsket at hele familien skulle ha samme navn, og det andre var ønsket om å vise tilhørighet til min selvvalgte familie.

Jeg skjønner ikke helt den veldige tilknytningen til etternavnet, spesielt ikke i et likestillingsperspektiv. De fleste har arvet sin fars etternavn, og en god del har mors som mellomnavn. Også når vi gir våre barn navn, får de fleste fars etternavn, eventuelt mors som mellomnavn - og våre mellomnavn (våre mødres navn) forsvinner. Så det er da jeg lurer på hvorfor man er mer feminist hvis man beholder sin fars etternavn enn om man tar sin ektemanns etternavn?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 11:08   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er for likeVERD (synes det ordet er mye bedre) og skiftet etternavn. Ikke fordi jeg syntes jeg som kvinne måtte ta mannens etternavn (det virker av og til som om alle tror dette alltid er årsaken til at kvinner skifter etternavn, så teit)

Jeg tror faktisk veldig få tenker akkurat det, men endel reflekterer vel over at det så godt som alltid er kvinnen som tydeligvis syns mannen har finere navn, føler mindre tilknytning til navnet sitt, og syns det er viktigere at familien har samme navn enn å videreføre sitt eget slektsnavn. Og det er jo faktisk litt pussig, og demonstrerer at man følger i inngåtte tradisjoner, tradisjoner som har en negativ symbolverdi, samme hvor likestilt man er.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 18:45   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(...)og det andre var ønsket om å vise tilhørighet til min selvvalgte familie.

Jeg valgte mannen, ikke familien hans.

Gammel 20-05-08, 19:48   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg valgte mannen, ikke familien hans.

Også et aspekt ved å ikke ta mannens etternavn.

Gammel 20-05-08, 19:54   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Også et aspekt ved å ikke ta mannens etternavn.

Jeg valgte derimot å gifte meg inn i mannens familie, noe etternavnet forteller oss.

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:29.