Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 12:24   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eggdonasjon (gikk nå på Nrk1)

Eggdonasjon er helt greit det, på lik linje med sæddonasjon, MEN barnet må ha krav på å få vite hvem donoren er. Det syns jeg er en menneskerett....der det er mulig

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:27   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også for,
håper lille Norge skjønner hvilken diskriminering de driver med,
og endrer loven
At en familie ikke skal få barn fordi moren har "ødelagt" eggstokker eller eggledere, mens andre familier skal få hjelp der spermen fungerer dårlig, er diskriminerende.

At noen familier velger å få hjelp på begge sider og få ett "eget" barn i stedenfor å adoptere vet jeg ikke om jeg ville gjordt, men de skal vertfall ha mulighet til å velge.

Dessuten synest jeg reglene for surrugatmor også burde blitt endret (avsporing)

Gammel 08-11-06, 12:49   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jessica: Jeg synes du er temmelig hårsår. Det var overhodet ikke meningen å plukke i stykker argumentasjonen din eller å være vrang mot deg, slik du skriver i prikkekommentaren. Tvert imot mente jeg bare å gjøre saken litt klarere fordi Sitron ble så sur på deg, og jeg pleier å tro at dersom folk forstår hva diskusjonspartneren mener, så er det mindre risiko for at de flyr i synet på hverandre.

Gammel 08-11-06, 14:15   #4
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jessica: Jeg synes du er temmelig hårsår. Det var overhodet ikke meningen å plukke i stykker argumentasjonen din eller å være vrang mot deg, slik du skriver i prikkekommentaren. Tvert imot mente jeg bare å gjøre saken litt klarere fordi Sitron ble så sur på deg, og jeg pleier å tro at dersom folk forstår hva diskusjonspartneren mener, så er det mindre risiko for at de flyr i synet på hverandre.

Er ikke dette outing? Er ikke du moderator?

Jeg går ikke inn i diskusjon med deg her.

Gammel 08-11-06, 14:21   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Er ikke dette outing? Er ikke du moderator?

Det er ingen regler mot "outing" av prikker. Og jeg er moderator, ja. Det er en av grunnene til at jeg av og til går inn i diskusjoner der en eller begge parter er veldig sure, og prøver å klargjøre litt så det ikke skal bli fullt så mange misforståelser. Det virker som om du tror jeg gjør det for å krangle med deg eller noe slikt, men det gjør jeg ikke.

Jeg går ikke inn i diskusjon med deg her.

Det gjør du selvsagt som du vil med. Jeg går uansett ikke inn i noen "prikkeduell" med deg.

Gammel 08-11-06, 14:48   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg er ikke hårsår, men du har en tendens til å plukke fra hverandre argumentasjonen og sette den som argumenterer på plass. Det provoserer.

Javisst har jeg en tendens til det. Jeg synes til og med "tendens" er et ganske svakt ord i denne sammenhengen. Men jeg gjør det veldig sjelden for å kverulere. Vanligvis gjør jeg det for at det skal bli klarere hva det er noen sier - enten for at den/de andre i diskusjonen skal forstå det bedre (som her), slik at diskusjonen ikke skal utarte til en krangel, eller fordi jeg vil demonstrere at jeg synes argumentene er dårlige eller at argumentasjonen henger dårlig sammen.

Jeg kommer neppe til å slutte med å diskutere på denne måten, selv om det kan tenkes å provosere. Men dersom du mener at jeg er ufin eller ekkel, må du selvsagt gjerne si fra, så kan jeg enten unnskylde meg eller presisere hva jeg mente.

Gammel 08-11-06, 15:08   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg diskuterer, er jeg interessert i å finne ut hvilke argumenter som er gode, og hvilke som ikke holder vann. Jeg synes det er pussig at noen synes det er en uakseptabel debatteknikk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 16:14   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting, Jessica; hvordan driter jeg deg ut? Det er tross alt du som kommer med lite gjennomtenkte kommentarer. Pleier du alltid skylde på andre når du tar feil?

Gammel 09-11-06, 21:52   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for både sæd- og eggdonasjon.

Nå har jeg skjønt det slik at i Norge har man krav på å vite navn på sæddonoren, stemmer det?
Er det slik, kunne jeg like denne tanken, ut i fra at barnet burde ha en rett til å vite hvem som er sitt biologsike opphav.
Jeg håper derfor at det blir slik ved en evt. lov om eggdonasjon her i landet.

På den andre siden - og nå skal jeg tilstå jeg ikke aner noe om lovgivningen på dette feltet, så det er spekulasjoner fra min side...
Men - dersom det er "åpen" donasjon, kan vel ikke barnet komme i etterkant å ha noe krav/rettigheter overfor donor som biologisk forelder?

Jeg vet ikke om man kan ha problemer med å få folk til å donere sæd/egg dersom de har det hengende over seg at det om 18 år kanskje kan komme et menneske på døra og presentere seg som det biologiske barn...

Vanskelig emne dette - med mye etikk å ta stilling til...
Men altså - jeg er vel prinsipielt for at man skal kunne donere egg på linje med at man kan donere sæd.

Gammel 08-11-06, 12:19   #10
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er ikke motstander av donasjon, men mener at man bør så langt det er mulig ha rett til å kjenne sitt biologiske opphav. Det innebærer at jeg er motstander av anonym donasjon.

Helt enig. Der står jeg og

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.