Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor spiser dere ute i Oslo?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 23:59   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvor spiser dere ute i Oslo?

- og hva bestiller dere? De mest traffikerte stedene som får kunder uansett, jeg tenker f.eks på Aker Brygge, Gardermoen og kjøpesentre; serverer som regel nesten uspiselig mat til en altfor stor penge. Godbitene befinner seg i bydelene, og de må man vite om. Noen som blir med å dele?!

Jeg kan jo begynne!

Billig og bra (under hundringsen):

• Thai Takeawayen i samme gate som Fretex på Grunerløkka. Byens beste thaimat. Jeg liker egentlig det meste her, gjerne en grønn curry med scampi/kylling eller kokosmelksuppen. Arrangerer matkurs og selger importerte thaivarer av høy kvalitet.
  • Punjabi Tandori ovenfor T-banestoppet på Grønland. Hyppig kåret til byens beste indiske, superbillig og superbra mat, skittent og utrivelig lokale. Sur og litt ondskapsfull betjening, du må være veldig høflig når du bestiller, hvis ikke dynker mannen bak disken maten din med en rød, utålelig sterk chillisaus. Hvis du lurer på hvordan du skal oppføre for å unngå slike episoder anbefales studier av Seinfeltepisoden "Soupnazi". Men virkelig god mat altså!
  • Bittes Konditori på Sagene (i kjelleren på Lilleborgleilighetene) langs Nydalselven. De baker alt selv i lokalet, og har egen konditor som pusler sammen de lekreste kaker, konfekt og annet godt. Beste kjøp er de store skolebollene raust påført eggekrem og kokos. Prisene er latterlig lave i forhold til andre bakerier/cafeer. Skader heller ikke at cafeen er utrolig barnevennlig med stellerom og lekekrok inne. Ulempen er at det er mange andre som også har oppdaget stedet slik at man må være tidlig ute for å sikre seg skolebollene på lørdager og søndager :snakker av bitter erfaring:
  • Sushien i St.Hanshaugkrysset. Thairestauranten her begynte med sushi i våres, veldig bra kvalitet syns jeg.
  • Bislett Kebab- noen år siden jeg spiste kebab sist, men da jeg var litt oftere ute på byn en nå, var dette det beste stedet å fylle på med litt junk dagen derpå.
Medium pris og bra:
  • Dinner i Stortingsgaten. Byens beste kinarestaurant, men dette er ikke vanlig, kjedelig kinarestaurant altså! Kjøkkenet er Szechuan og kokkene her kan virkelig lage mat. Kylling Gong Bao er klassikeren her - anbefales! Advarsel! Maten her er sterk, og da mener jeg sterk. Ekstra mild er som medium sterk andre steder. Mild er for de mer viderekomne chilibrukerne. Populært sted så man bør bestille i god tid.
  • Taste of China ved siden av Torggata Bad har byens beste dim sum (en slags kinesisk versjon av tapas). Nr 24, 8 og redikkene er mine favoritter her. Runde, store bord som det er veldig hyggelig å sitte rundt mens man deler assortert dim sum med veninnegjengen. Hver dim sum koster ca 40 kr, jeg blir passe mett av 2 stk og kjempemett av 3.
  • Mat og Mer på Bjølsen, fin å kombinere med handletur på Nøstebarn som ligger rett over gaten. Litt usikker på om jeg skulle ta med denne siden jeg er litt snurt etter at de tok min favoritt fra baselpermisjonen av menyen, det var grillet landbrød med viltpate, bacon, chutney og salat. Men de har fremdeles veldig god mat av type deilige kalde og varme ting (parmaskinke, chevre, gode pølser etc) med landbrød under, hjemmelagde burgere, pasta og salater. Pluss for gode sofaer og morsom atmosfære. Hvis man har med litt store barn er det perfekt å avslutte med kokosbolle fra "Lille Kokosbollefabrikken" rett nedenfor, jeg syns ikke kokosboller er så godt, men artig for de små å se hvordan kokosbollene triller av samlebåndet og ut i kokosbolledisken.
  • Kaffistova i Pilestredet har deilig husmannskost til en riktig penge. Raspeballer med salt kjøtt, gode pølser og kefirmelk på torsdager, ellers kjøttkaker, fårikål og annen god og ærlig mat. Tradisjonsrikt sted med 100 år eller så på baken, bare synd at man får en sånn "tante Gry prøver å bli ung igjen" -følelse når man går inn i lokalet. Det burde vært brunt og slitt med respateksbord og gamle fotografier i brune rammer, i stedet ser det ut som en litt uhipp kaffebar. Uansett - maten er kjempegod. Perfekt sted å ta med gamle, vanskelige slektninger som ikke liker "utenlandsk mat".
  • Åpent Bakeri i Ullevål hageby er jo også koselig. Deilig, deilig brødmat, men jeg får litt Sovjetfølelsen etter å ha stått i en lang, lang kø som bgynner ute på gaten, for så å komme frem til en tom disk og høre "beklager nei DET er vi utsolgt for og beklager DET er vi også utsolgt for ... Sikkert best på dagtid.
  • Godt Brød- økologiske bakevarer og påsmurte blingser. Byens beste duft av nystekt brød og gode krydderier når du stikker nesen innenfor døren her.
  • Pizzastedet til Vardøen øverst på Grunerløkka er også veldig bra, det samme er Pizza Plutselig i St.Hanshaugkrysseter, men der er det bare take away.
For runde dager og ellers når man syns man har fortjent det:
  • Ylajali i Pilestredet. Høyt under taket, lysekroner og fin kunst på veggen, deilige ferdig sammensatte menyer med vinmeny til. Slipp å tenke bare nyte.
  • Restaurant Victor på Nordpolen. Som det står i avisanmeldelser av denne restauranten "Den eneste grunnen til å dra til Sandaker". 4-5 rettersmenyene anbefales, jeg spiste lunsj der en gang og det var ikke noe særlig.
  • Solsiden om sommeren. Bedre skalldyrsbuffet får man ikke.
Når jobben betaler:
  • Bagatelle, Le Canard, Statsholdergaarden etc!
Styr unna:
  • Samtlige spisesteder på Gardermoen, husk å smør niste!
  • Sushien på Deli De Luca, kald og hvem vet hvor gammel? Ikke de kule fjortisene bak disken i hvertfall. Vet dere at kakene flys over Atlanteren i frossen tilstand og selges til en kilopris på nesten tusen kroner? Deli har ok kaffe og god is, men ellers er varene best beskrevet som at de ser mye bedre ut enn de smaker.
  • Baker Samson på Egertorget. Jeg kjøpte et påsmurt rundstykke her forrige lørdag. Det var RAN! 70 kroner for et halvgammelt, seigt og ekkelt rundstykke med kald kyllingsalat med en stor kladd majones midt på. Det var såvidt jeg klarte å svelge. Baker Samson som er en gammel og tradisjonsrik bakerikjede i Oslo som dessverre ikke har fulgt med i timen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.