Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fortell meg om din oppkjøring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 08:46   #41
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Fortell meg om din oppkjøring!

Jeg hadde oppkjøring i fjor august, det var lett som ingenting! Jeg fikk ingen feil, han var så fornøyd med meg at jeg ble rent flau. Da jeg var ferdig spurte han om jeg ville si noe, om det var noe jeg følte jeg ikke hadde gjort riktig.
Tok en liten betekningstid, men så sa jeg at nei det hadde jeg ikke. Flott svarte han det har ikke jeg heller, annet en skryt!
Jeg var en en gjennomført god sjåfør, gjennomført god forståelse og gjennomført god tekniskinnsikt.
Tror dere at jeg svevde etter den eller?

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 09:06   #42
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Takk :-)
Nå for tida kommer jo de fleste pasientene til legevakten selv, så når vi en sjelden gang må ut (enten på besøk eller på utrykning), er en avhengig av egen transport. Tidligere har jeg brukt taxi, eller hoppet på ambulansen. Men jeg gleder meg til å ha mer kontroll selv.
Eneste ekstra stress er at da må jeg også finne veien på egenhånd...

GPS er tingen da altså! Jeg er kun kjent på Oslo Vest (det er jo her jeg bor) og så fort jeg skal en annen plass i Oslo bruker jeg GPSen, genialt!

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 09:15   #43
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg husker er at oppkjøringen begynte tidlig ettermiddag, så jeg havnet i rushet ved Olavsgård på vei tilbake til Lillestrøm. Så mesteparten av tiden ble brukt i sneglefart og en fot på klutchen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 09:19   #44
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg måtte parkere i garasjen på laksevåg senter. Rygge inn og kjøre ut. kan være greit å øve på om du ikke føler deg trygg.

Ellers er det greit å passe på vikeplikt. Spesielt om dere kjører på Bønes eller andre lignende steder. Enkelt feltskifte og husk på å holde farten. heller pittelitt under enn litt over. Jeg slapp unna med at han trodde jeg var nervøs. Noe jeg ikke var men jeg var helt enig. Over melkeplasen er det VELDIG viktig å kjøre sakte ned på Bergens siden. Passe på alle porter osv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 09:47   #45
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjørte opp i 93 - hadde time tidlig på morgenen og jeg var livredd for å ende opp i sentrum og rushet - for jeg syntes det var så vanskelig å bytte fil når det var kø og masse biler. Jeg var heldig og kjørte utenom byen og det gikk bra.

Etter at vi var ferdig så jeg at jeg hadde ørten småfeil (3 grader av feil) dette var mangel på å se i speilet - men jeg besto!

Gammel 28-05-08, 12:05   #46
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

tvillingmamma83 er litt kul
Standard

ja der jeg bor er det to sensorer som har kallenavnet strykejernet 1 og 2.
så da jeg kom til oppkjøring fikk jeg selvfølgelig det ene strykejernet, men det som skjedde var at jeg kjørte for seint under oppkjøringen, rett å slett i frykt for å kjøre for fort, og etter et tips fra en vennine om at det var 30 km en plass. så plasserte jeg meg ikke langt nok ut i et lyskryss ( noe jeg selvsagt mener jeg ikke kunne pga gangfelt).
Når oppkjøring nr 2 kom, fik jeg sef srykejernet 2, så jeg ga rett å slett f... i hele greiene.
jag havnet oppi et veiarbeidsområdet, kjørte med ei hand på rattet, kjørte for fort og holdt på å kræsje med en lastebil og til slutt ble jeg gratulert med lappen

Gammel 28-05-08, 14:31   #47
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde to. Den første var sist i februar 1987. Det var glatte veier og dårlige kjøreforhold. På den aller siste kjøretimen dagen før oppkjøringen fikk jeg rett og slett kjeft av kjørelæreren for å kjøre for sakte. Jeg prøvde å argumentere for at jeg kjørte etter forholdene, men fikk ikke gehør for det. Dagen etter, på oppkjøringen, dro jeg på og kjørte helt etter fartsgrensene og strøyk med glans fordi jeg hadde kjørt for fort etter forholdene. Jeg hadde en svært slukøret kjørelærer den dagen.

Oppkjøring nummer to fikk jeg på rekordtid. Kjørelæreren fikk ikke være med i bilen i det hele tatt og jeg fikk skryt fordi jeg var så flink til å tilpasse meg trafikken, kjøre defensivt og kjøre etter forholdene. Da vi skulle tilbake til sentrum, ba jeg læreren om å kjøre, så jeg kunne få sitte ved siden av. Jammen var det like før jeg brukte pedalene på passasjersida, for mannen holdt på å kjøre på rødt! Han var veldig flat og veldig flau.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 28-05-08 kl 14:38.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:44   #48
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått time 9.20, som kjørelæreren syntes var perfekt.

Det går nok fint. De har sikkert ikke endret rutene de siste 10 årene, og jeg har vært gjennom de fleste av dem:
Skal vi se:
Om du havner i sentrum, vær oppmerksom: Det er plusspoeng å få for god fletting. (Husk at buss/taxi-skiltet foran bystasjonen har et 200m skilt under seg, og gjelder således fra krysset ved lille lungegårdsvann.)
Ut mot Åsane: Nå du tar av motorveien mot Eidsvåg, om du havner der: Så må du huske å trykke på bremsen, selv om kjørelæreren har lært deg å bremse på giren. I hvert fall om du får kvinnelige nek til sensorer. Det er viktig at de bak vet at du skal bremse. At det er en avkjøringsrampe er visst ikke selvforklarende nok. Om du da kjører rundt og under motorveien, så kommer krysset ganske brått på etter undergrunnen; hold lav fart, så går det så greit så!

I Drotningsvik: Om du kommer fra sentrum og tar av mot Rema, men skal over veien og mot Bohus: Husk at du har vikeplikt for de som kommer fra Rema. :strøk på den gitt:

Over Melkeplassen er nevnt: Hold lav fart, det er ørten avkjørsler og fotgjengeroverganger.

Om du havner på Varden: Stopp-skiltet ved Shell vet du om, går jeg ut fra. Husk å stoppe helt helt opp. Ellers er det masse fartsdumper og 30/40-soner, ta det kuli, så går det greit.

Lykke til!

Gammel 28-05-08, 14:57   #49
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Å kjære vene, Lille Ru! Jeg må jo le littegranne av hele deg, selv om du sikkert led sterkt under dette da det pågikk

Tusen tusen takk for råd og hjelp!
Kjørelæreren har for øvrig lovet meg en 3-timers runde med øving på vanskelige steder som erstatning for obligatorisk "kjøring etter kart" som han ikke skjønner vitsen med.

Gammel 28-05-08, 15:01   #50
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kjære vene, Lille Ru! Jeg må jo le littegranne av hele deg, selv om du sikkert led sterkt under dette da det pågikk

Jeg klarer selv å le av det nå, så det går greit.

Første gangen jeg strøk, så burde jeg ikke en gang ha kjørt opp. Det hadde IKKE vært forsvarlig å sendt meg ut i trafikken, jeg hadde kjørt i 3 måneder og det var det.

De andre gangene derimot ... Det ble verre og verre for hver gang. Kjørelæreren var med på turene og så jo at jeg sleit, jeg var så nervøs at jeg fikk ikke en gang på vindusviskerne ene gangen. Og det er tross alt et must å kunne i Bergen.
Til slutt fikk jeg en så kosetur, kjøre litt her og litt der, med sjefs-sensoren som passasjer, og da fikk jeg lappen. Kjørelæreren gikk massivt god for at jeg kunne kjøre, og uten han, , hadde jeg neppe hatt lappen den dag i dag.
Nå har jeg hatt den i 11 år i juni, jeg har aldri hatt et uhell, aldri fått en bot, og er i det hele tatt en flink sjåffis, om jeg bare gidder å sitte meg bak rattet.

Gammel 28-05-08, 15:02   #51
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Kjøring etter kart? I Bergen?
De rekker da ikke å oppdatere kartene fort nok, så mye som de endrer kjøremønster ini byen for tiden.

Gammel 28-05-08, 15:10   #52
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Dagen for oppkjøringen var kommet og kjørelæreren min tok meg på en oppvarmingstur. Vi tok Sinsenkryssruten selvom han så kjekt sa: denne blir stort sett aldri brukt. Ha, jommen sa han smør. Når vi kom til biltilsynet fikk jeg det berømte "strykejernet". En eldre mann som ikke greide å trekke på smilebåndet. Dette var en gnistrende januardag med nysnø og solen som hang lavt. Først ned til Grünerløkka hvor jeg måtte lukeparkere i en blindevei, for å så snu. Gaten var tettpakket med biler på hver side og store brøytekanter, men det gikk som en drøm.
Og så kom beskjeden: ja da kan vi kjøre opp til Sinsenkrysset

Pga den lave solen greide jeg ikke å lese skiltene (som henger over veibanen), før det nesten var for sent. Etter det sa han bare tørt at nå kjører du tilbake til biltilsynet. Trodde løpet var kjørt siden jeg lå i feil og nærmest måtte kaste meg inn i riktig fil. Ble utrolig lei meg, for jeg hadde absolutt ikke brukt opp tiden min. Når vi kom tilbake så han på meg og sa: ja, Lykke, hvordan syns du det gikk? Før jeg rakk å svare sa han videre at han var imponert over hvor raskt jeg handlet når jeg så at filvalget ikke var riktig. Fikk ett stort + på arket og ikke en eneste prikk
Å, for en deilig dag!

Lykke til med kommende oppkjøring!

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 18:41   #53
Left
Passiv

Standard

Kjørte opp som privatist for ca 100 år siden. Første gangen strøk jeg, for fikk tildelt en lekker, gammel Golf DIESEL - den gikk jo ikke fremover i forhold til hva jeg var vant til, så jeg kjørte for SAKTE. Hadde knapt sittet i en dieselbil som passasjer tror jeg
I tillegg var sensor en ung jypling som var kjempestreng, og på ruta mi var jeg innom de fleste av Oslo`s rundkjøringer, noe som gjorde at jeg ikke ble noe mindre nervøs. Han satt også og kommenterte hele tiden. Pass opp nå, se der, gjør sånn, gjør slik.
Andre gangen gikk det som smurt.
Kjørerlæreren jeg hadde hatt på glattkjøring osv var med denne gangen, og satt i baksetet og skravlet med sensor. Han var mer opptatt av å diskutere Lillestrøms plassering på tabellen enn å følge med på hva jeg gjorde.

Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 09:13   #54
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kjøring etter kart? I Bergen?
De rekker da ikke å oppdatere kartene fort nok, så mye som de endrer kjøremønster inni byen for tiden.

For å ikke snakke om fjøsanger. Oppå eller under i dag?

Gammel 29-05-08, 10:48   #55
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjørte opp i Dalen i Telemark og sto med glans (jeg rakk å nødbremse rett før sensor hadde foten på pedalen - en idiot som tullkjørte på parkeringsplassen ved siden av veien), husket å ikke kjøre inn i veien med innkjøring forbudt og i det hele. Venninna mi som kjørte opp etter meg strøk.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:28   #56
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

For å ikke snakke om fjøsanger. Oppå eller under i dag?

Nå for tiden er det faktisk begge deler.

Gammel 30-05-08, 09:06   #57
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Derfor mannen kommer hjem 5 min fortere da kansje.

Gammel 22-06-08, 18:26   #58
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg vil gjerne fortelle om oppkjøringen til en av mine arbeidskollegaer!
Han stoppet opp litt ved ett vikepliktskilt på vei ut på E 18 (feil!)
Han stoppet for en forgjenger, damen som sto der ville ikke gå, men vinket han videre! (feil)
Han glemte å blinke en gang i løpet av turen.
Pga disse tre feilen strøyk han, jeg mener det er feil å bli strøket pga disse og tror det er fordi han er mørkhudet!
Nå må han vente i 21 dager for ny oppkjøring og han må ha to nye kjøretimer!

Hva tror dere, hadde dette skjedd om personen var hvit?

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 19:37   #59
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Jeg vil gjerne fortelle om oppkjøringen til en av mine arbeidskollegaer!
Han stoppet opp litt ved ett vikepliktskilt på vei ut på E 18 (feil!)
Han stoppet for en forgjenger, damen som sto der ville ikke gå, men vinket han videre! (feil)
Han glemte å blinke en gang i løpet av turen.
Pga disse tre feilen strøyk han, jeg mener det er feil å bli strøket pga disse og tror det er fordi han er mørkhudet!
Nå må han vente i 21 dager for ny oppkjøring og han må ha to nye kjøretimer!

Hva tror dere, hadde dette skjedd om personen var hvit?

Jeg tror ikke hudfargen har noe å si. Synes mange stryker pga. "bagateller" og uforståelige ting i dag. Feks. hvis man ligger litt for nære den gule midstripen i 1-200 m,reduserer farten for lite når man kjører gjennom en "sølepytt" ol.
Sensorene mener sannsynligvis at kandidaten ikke er flink nok til å kjøre på egen hånd og det må respekteres.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 19:41   #60
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg tror ikke hudfargen har noe å si. Synes mange stryker pga. "bagateller" og uforståelige ting i dag. Feks. hvis man ligger litt for nære den gule midstripen i 1-200 m,reduserer farten for lite når man kjører gjennom en "sølepytt" ol.

Det er akkurat sånt jeg er redd for
- og så er det grenseløst irriterende å sitte på med mannen min og se alle de tingene han gjør eller unnlater å gjøre, som jeg kan stryke på.. Litt trøst, for han overlever jo i trafikken, men likevel skremmende - at en helst bør være perfekt for å stå.

Jeg har oppkjøring på fredag, rart å tenke på at neste helg er jeg enten sjåfør, eller temmelig deppa....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.