Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøkene du elsket som barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-08, 07:41   #41
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

- Mathilda (roboten) av Philip Newth
- Jollybøkene (tror de var skrevet av Bredberg, Ingrid)
- Alle bøker tilgjengelig på norsk som omhandlet Charlie Chaplin
- Blomsterfesten av Elsa Beskow

Ellers gikk det mye i det alle andre her nevnte: Nancy Drew, Bobseybarna, Gulltopp, Far til 4, det meste av Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly, samt alle historen om (spesielt Hellen Keller, Charlie Chaplin, Mozart og Madame Curie).

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:49   #42
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Zinken Hopp: Trollkrittet

lalill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:03   #43
Pludde
Fullverdig medlem

Medlem siden: Nov 2007
Pludde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har lest mye av det samme som går igjen her som Bobseybarna, Hardyguttene, Nancy Drew, Evy Bøgenes-bøkene... Farvel Rune gjorde inntrykk husker jeg ja.
Leste nok Anne Cath Vestly-bøkene, men "husker" de ikke så godt.
Miranda - dyrlegens datter.
Leste nok mye bøker om dyr, husker ikke titler, men tror de har vært nevnt tidligere her.
Var medlem i TL-klubben og leste alt som kom derfra.

Og så husker jeg at jeg alltid ville lese Emma-bøkene da jeg gikk i barnehagen. Jeg husker spesielt godt en gang jeg og noen andre unger lagde oss lesekrok i barnehagen hvor jeg las en Emma-bok for de andre ungene - for jeg kunne boka utenat.

Pludde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 09:39   #44
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Frendeløs
Maria Gripes bøker (spesielt " skyggene over.. osv"
Fem-serien (slukte alle)
En reise til jordens indre
Roald Dahl
"Historien om" bøkene..
Evy Bøgenes

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 09:53   #45
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Med unntak av Det suser i sivet, Ringenes Herre-bøkene og Jack London oppsummerer vel egentlig dette godt hva jeg leste. De som sitter mest igjen i dag er Den hemmelige hagen, Jordsjø-bøkene og Brødrene Løvehjerte.

Jeg fryder meg forøvrig over at frøkna ser ut til å bli en lesehest som meg, og håper at herremannen også oppdager gleden ved å lese sjøl snart (han elsker å bli lest for).

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var de opplagte, selvsagt - serien om Anne fra Bjørkely, Den hemmelige hagen, Det suser i sivet, bøkene til Laura Ingalls om huset på prærien, Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio. Narnia-bøkene og Jordsjø-bøkene, og så Ringenes Herre. Og Anne-Cath. Vestly, og mye av Roald Dahl. Dessuten mye av Maria Gripe, ja, og alle Mummibøkene til Tove Jansson. Og så husker jeg en som jeg tror het Den lange vinteren, om ei jente som het Borghild og som mistet hele familien i Svartedauen og reiste rundt i Norge og traff bl.a. en liten gutt som hun tok seg av. Og så bøkene om Silas - husker noen andre dem? Dem har jeg ikke sett på mange år. Og så husker jeg flere bøker om dyr - hester var jeg aldri opptatt av, men bøkene om ulvehunden Finn leste jeg mange ganger, og Den lange reisen, om de to hundene og en katt som reiste over hele Amerika eller noe sånt for å komme hjem igjen, og en bok om katten Tom som måtte klare seg alene i skogen hele vinteren; lurer på om den også het Den lange vinteren? Og Ulvehunden av Jack London; det var en av de få bøkene til morfar som interesserte meg. Fresi Fantastika husker jeg også. Og Syv små australiere! Og jeg leste Tom Sawyer og Huckleberry Finn, og Kon-Tiki og Pelsjegerliv og mye annet som ikke egentlig var barnebøker.

Gammel 12-06-08, 09:55   #46
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Med unntak av Det suser i sivet, Ringenes Herre-bøkene og Jack London oppsummerer vel egentlig dette godt hva jeg leste. De som sitter mest igjen i dag er Den hemmelige hagen, Jordsjø-bøkene og Brødrene Løvehjerte.

Jeg fryder meg forøvrig over at frøkna ser ut til å bli en lesehest som meg, og håper at herremannen også oppdager gleden ved å lese sjøl snart (han elsker å bli lest for).

Ehm, med fare for å virke flåsete: Så du leste aldri Stompa, altså?

Gammel 12-06-08, 10:13   #47
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde en bok fra Bokklubbens barn som het "Alan og Naomi" som jeg leste om og om igjen. Den gjorde et veldig inntrykk. "Frøken Askepott" eller noe i den duren fra 50-tallet leste jeg også on og om igjen. Og serien om Puk (Også fra 50-60-tallet...) Og jeg likte godt Polyanna, Vi på Saltkråkan, Bobseybarna, Skyggeserien (som flere andre nevner). Maria Gripes bøker elsket jeg. Jo mer rart og mystisk jo bedre var det.
Jeg leste nok mye mer som barn enn jeg gjør i dag.

Gammel 12-06-08, 10:16   #48
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jeg leste nok mye mer som barn enn jeg gjør i dag.

Definitivt.
Nå har jeg liksom ikke samme tid og ro til å sette meg ned som jeg hadde da.
Jeg kan huske at vennene mine kunne synes jeg var temmelig asosial når jeg heller ville være hjemme og lese enn å leke Boksen Går sammen med dem.

Gammel 12-06-08, 10:36   #49
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg slukte Bobsy-barna. Og frøken Detektiv.
Mamma og pappa var helt fortvilet for jeg leste ut en bok på en dag.

Ellers husker jeg veldig godt "Den hemmelig hagen". Har kjøpt filmatiseringen på DVD. Lurer på om jeg liker den like godt som i dag.

Ellers begynte jeg tidlig å lese "voksen"bøker.
Som Jack London og Oscar Braathen

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 10:44   #50
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til de obligatoriske (Saxegaard, Bøgenæs, Lindgren, Bjørkely, Bobsey, Frk. Detektiv, Pollyanna, Historien om, Frendeløs, Anne Cath. Vestly osv.) så er det endel enkeltstående bøker jeg var veldig glad i og som jeg leste om og om igjen. For eksempel:

Gunnel Beckman: Piken uten navn
Virginia Sorensen: Det hendte på lønnebakken
Evi Bøgenæs: OK Hansemann!
Carl Sundby: For mors skyld
Hæge Follegg Pedersen: Med stjerner i håret
Marit Ruud: Da vi rømte hjem
Anka Borch: Huldra i byen
Eric Kästner: Lise og Lotte eller omvendt
Dorothy Sterling: Mary Jane
Vigdis Hjort: Jørgen + Anne = sant
Åse Gyrid Solli: Under helleren

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 09:40   #51
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Var myyye kjent her altså!
Jeg ble fort en racer til å lese, og jeg slukte alt jeg kom over. Mamma var hekta på Harlequinromaner, og i desperasjon pløyde jeg gjennom dem også, selv om de var langt fra favoritter. Jeg leste "Den lille vampyren"-bøkene om og om igjen, alt av Roald Dahl, Roboten Mathilda, Michael Ende bøker som Momo, den uendelige historie, Lukas Knapp osv. De biografiske bøkene som er nevnt tidligere i tråden lest jeg også, om Thomas Edison osv. Elsket sånt. Jeg leste også hele Raija-serien og Livets Døtre, da jeg begynte på ungdomsskolen utvidet jeg med Heksemesteren og deretter Sagaen om Isfolket. Jeg leste også tidlig engelske bøker, hadde bl.a. Heksene og SVK på engelsk, synes det var kjempemoro å lese dem på originalspråket allerede den gang. Men hjelpe meg, jeg leste jo så mye, hvorfor husker jeg ikke flere navn? Jeg leste Maria Gripe-bøkene, men de fenget aldri sånn voldsomt. Det kom et skip til Bjørgvin i 1349 satte store spor i meg, jeg elsket så klart Astrid Lindgren også. I 6.klasse leste jeg Ringenes Herre, og selv om jeg koste meg stort med den da, så har jeg aldri lest den med så mye interesse og glede som den gang.

Aaah, bøker, kjenner jeg blir helt varm jeg Må visst en tur på biblioteket igjen snart..

Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 09:51   #52
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg elsket/ elsker Britta og Silver-serien!
(Og jeg er fremdeles på utkikk etter "Britta og Silver får en sjanse", hint hint!!)
Serien om Ponnigjengen av Monica Alm ble også lånt om igjen og om igjen på biblioteket.
Var også mye innom Nancy Drew, mest fordi Min Helt Storesøster hadde lest dem da hun var liten.

Ellers leste jeg i filler både Ronja Røverdatter (Lindgren) og Erich Kästners "Lise og Lotte - eller omvendt".

Aurora og Ole Aleksander leste jeg igrunnen bare for å ha lest dem.

Jeg leste allerede som fireåring, så det har blitt mange timer i sofaen med bokstablene mine fra tidlig av.
Jeg husker jeg leste "Ti små negerbarn" av Agatha Christie som tolvåring, den gjorde stort inntrykk på meg.

Å ja, og så må jeg ikke glemme Den Store Hestebok-favoritten: Sølvhingsten...

Åh ... dette kunne jo jeg skrevet! Britta og Silver - jeg har hele serien (nei, du får ikke min Britta og Silver får en sjanse ). Bok nr. 3 og 4 (tror jeg det var) - ... får en sjanse og ... i konkurranse strevde jeg lenge med å få tak i. Men jeg fikk alle til slutt. Hestejente som jeg var leste jeg nettopp hestejentebøker og stort sett alle bøker med bilde av en hest på omslaget, Ponnigjengen, bøkene om Jill, de om Silas, og etterhvert (selv om jeg var bare barnet enda) trilogien om Flicka.

I tillegg husker jeg godt Veien til Agra ( :cry: ), Brødrene Løvehjerte ( dobbelt-:cry: ), Ronja Røverdatter, Maria og eselet (adventslektyre), Lotta fra Bråkmakergata, Ole Aleksander Filibombombom, Guro, Mormor og de 8 ungene, ja, jeg kunne sikkert ramset opp i evigheter om jeg bare lot langtidsminnet få litt tid på seg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 10:44   #53
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hans venn Flicka, Flickas sønn og Grønne gressganger troner på toppen.
Men jeg var egentlig altetende. Var medlem av både bokklubbens barn og Pennyklubben i en årrekke og jeg slukte alt jeg fikk tilsendt.
Anne fra Bjørkely, Frendeløs, Nancy Drew og Dimsie var andre favoritter. Kjenner det skal bli godt når jeg en gang skal få tid til å kose meg med bøker igjen

Forresten jeg var nok ikke altetende, husker jeg ikke kunne fordra Evy Bøgenæs.

Er det noen her som kan huske en bok om en jente, noen ulver og isødet. Det var også en bok jeg likte godt, men jeg husker ikke tittelen.

Gammel 20-06-08, 10:54   #54
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Er det noen her som kan huske en bok om en jente, noen ulver og isødet. Det var også en bok jeg likte godt, men jeg husker ikke tittelen.

Ja! Å, hva het den ... Ensom blant ulver eller noe sånt?

ETA: Ja, det het den. Klikk for oppslag i Deichmanske-basen: http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bi...598&tpid=17465

Gammel 20-06-08, 10:59   #55
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja! Å, hva het den ... Ensom blant ulver eller noe sånt?

ETA: Ja, det het den. Klikk for oppslag i Deichmanske-basen: http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bi...598&tpid=17465

Der var den ja, gråt lassevis av tårer til denne.

Gammel 20-06-08, 11:02   #56
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

I tillegg husker jeg godt Veien til Agra

Jeg skulle akkurat til å nevne denne. Jeg leste den mange, mange ganger og syntes den var både skummel og trist.

Ellers så likte jeg også Den hemmelige hagen. Og da jeg ble litt eldre, digget jeg bøkene til Hans-Eric Hellberg. Ja, og ikke å forglemme Somrene med Rakel. Den var STOR!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 23:33   #57
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Svarer både de jeg elsket og de som gikk inn på meg på andre måter

- Anne fra Bjørkely
- Malena og gleden
- Somrene med Rachel
- Det var ikke min skyld
- Dagbøker av Barbro Lindgren
- Tom i villmarken
- For dagene er onde
- Astrid Lindgrens bøker

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 23:37   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den store favortitten var "Den hemmelige hagen". Ellers leste jeg for de meste Fr. Detektiv og Hardyguttene.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 23:40   #59
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Flukten fra Watership (gråt som 10-åring da jeg var ferdig med den fordi jeg da ikke kunne lese den på nytt uten å vite hvordan det gikk )

Den var det jeg hadde et vagt minne om, ja. Det er der jeg har inspirasjonen til Kanin-nickene (Kaninungen skulle egentlig gå over til å hete Kløver etter at Hassel kom, men jeg har ikke helt klart det). Jeg husker ikke hvordan boka endte, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 23:41   #60
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Den store favortitten var "Den hemmelige hagen". Ellers leste jeg for de meste Fr. Detektiv og Hardyguttene.

Kan noen oppdatere meg: hva er "den hemmelige hagen"? Er det noe jeg har lest, mon tro?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.