|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!
Da ene gutten her var 3 år da vi var i syden så hadde vi med vogn hjemmefra, og den ble brukt hver kveld, han sovnet i den ved siden av oss mens vi voksne og de andre ungene satt ute om kvelden å så på underholdning. alternativet hadde vært at en voksen måtte ha blitt med han på rommet for å sove, for han hadde ikke greid å holde seg våken.
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Våre gutter er akkurat like gamle, og her er tanken på å ha med vogn på ferie helt naturlig. Vogna brukes lite i hverdagen, han går til barnehagen som er rett ved osv. Men skal vi handle en del på senteret, eller gå et stykke så tar vi definitivt med vogn. Poden begynte vel å gå nærmere et år senere enn din gutt tenker jeg, det har vel kanskje litt å si på når vognperioden avsluttes også kanskje?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er absolutt forskjell på barn og jeg har bare snakket ut i fra vår treårings situasjon. Vi brukte vogna fram til i fjor sommer. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Siste gang vi hadde med vogn til eldstemann var når han var 3.5 år. Det var mest forsdi han var sjalu på sin nyfødte lillebror som var i vogn. Vi trengte den strengt talt ikke. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Mine har nektet å sitte i vogn etter fyllte 2 - og greit er det.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg kunne funnet på å ta meg en trille til et større barn. Årsaken er at man kanskje feks skal gå ut å spise og vil være litt lenger ute. Så kanskje det er noen km å gå hjem på kvelden. Den turen blir fort et lite helvete med trøtt unge osv. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Uten å ha tenkt over saken (mine barn er ikke så store) så er min intuitive holdning at terskelen er lavere for å ta med vogn til store barn på ferie, enn å bruke det hjemme. For det første for å unngå krangling om slitne barneføtter, deretter fordi det innebærer en annen grad av kontroll på barna i store folkemengder. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Vi hadde med vogn (paraplytriller) til vår 5-åring og snart 4-åring da vi |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Det kommer nok både an på ungene og hvordan man bruker ferien også tenker jeg, noen vil innom hver eneste ruin og museum, andre vil tasse fra hotellet til bassenget. Noen har barn som blir fort slitne, andre har duracellkaniner.
|
|
|
#10 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nettopp. I år skal vi på klassisk charterferie til syden sammen svogerfamilien, vi har to på 3 og 6 år og de har ei på 5,5 år. Mannen er ryggoperert og kan ikke bære på en del uker til. Vi tar med vogn til minstemor som er lita og kort i beina og blir generelt fort sliten. Før har vi ofte dratt med enda flere fra familien og det har alltid vært noen skuldre å sitte på for de to største, men i år tar vi med vogn til minste og jeg her helt sikker på at de to største er passe slitne etter en lang dag i sola på kvelden og det blir ofte litt for sent når vi spiser ute. Jeg orker rett og slett ikke bære lenge om gangen, og jeg tenker nok at de to største kommer til å ville sitte på litt i vogna hvis den er ledig og det er langt å gå mellom hotellet og spisestedene. Jeg ser ingen grunn til at noen skal titte rart på oss. At man ser noen større unger i vogn betyr vel ikke at de alltid sitter i vogn på turer. Mannen er mest redd for å bli sett på som en skikkelig latsabb på flyplassen, siden han ikke kan bære, mens den lille kvinnen hans bærer og dytter på alt av kofferter og unger.
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg har en teori. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
|
Så du tror at aktive foreldre bruker livsstilen sin som en slags hvilepute? At barna deres får dårligere kondisjon? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Nei, jeg tror bare det at de foreldrene som skal se alt, gjøre alt, være med på alt, gå de lengste turene - de er nødt til å transportere barna sine. Når de legger ut på skiturer på 5 mil så må nødvendigvis 5-åringen få hvile seg innimellom. Men når vi går 5 kilometer så greier 5-åringen godt å gå selv. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg ser ikke hva som er så sjokkerende og rart med det, vi vet jo ikke grunnen. Jeg har vært mange steder, men jeg kan ikke si at barn på 5-6 år i vogn er et vanlig syn.
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Merkelig teori.
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Men nå snakket vi ikke om handleturer og rene transportetapper, vel? Vi snakket om ferie, fritid og rekreasjon. Altså det å velge å bruke fritiden sin på svært lange fotturer, for eksempel. Dette enten det er i syden eller på fjellet. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Absolute Beginner
|
Slik jeg leste Bina mente hun at de som går 5 mil hver helg bruker vogn til ungene lengre enn de som nøyer seg med turer på 2-3 km. Altså at supersporty foreldre har større behov for joggevogn, pulk, sykkelvogn etc enn slike som meg som sliter med å holde følge med femåringen på skitur. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Du trenger ikke banne til meg.
~Maybe it's time to heal~ Sist redigert av Kirsebær : 19-06-08 kl 01:47. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Beklager, det var et forsøk på å være morsom som ble feil. |
|
|
|
#20 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg tror ingen er uenige i at barn har godt av å bevege seg (mer), og at barn generelt har dårligere motorikk nå enn før altså. Det er ikke det jeg prøver å få fram at jeg mener heller.
|
![]() |
|
|