![]() |
#41 |
Passiv
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?
Det er et økende antall biler med automatgir som selges, og at det er mange som ikke vant til å kjøre automatgir er en faktor man regner med har betydning, ja.
Dette varierer jo en del fra bil til bil. Hvis bilen i utgangspunktet har sterk nok motor, er det kun forskjellen i girkasse som utgjør prisforskjellen. Da er den typisk 5-10 000 kroner. For mange mellomklassebiler er det mest brukte motorvalget gjerne 1,8-2,0 L med drøyt 100 HK. Dette anses ikke som nok for automatgir, og automatgir tilbys derfor gjerne i neste motorstørrelse ~2,2 L med 130-150 HK. Da medfølger ofte også en del tilleggsutstyr, men et prishopp på 50 000 mellom disse motoralternativene er vanlig. |
![]() |
![]() |
#42 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Ja det er faktisk sant. dyrere forsikring på automat og. Mener jeg?!?
![]() |
#43 |
Passiv
|
Kanskje noe underestimert fra min side. Jeg burde uansett skrevet fra [insert oppjustert anslag]. Mercedes' billigste automatkasse er 20 000 dyrere enn manuell. Avanserte automatkasser blir fort både 40-50 000 dyrere, ja.
Jeg skrev drøyt 100 HK. 170 HK i en 2,0 L, vil jeg karakterisere som sportslig+. |
![]() |
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Vi har byttet bil fra automat til manuell, og det er litt kjipt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Type R ;)
Hvor: Nord
Joda sant nok. Men jeg vil ikke si at 170 er sportslig... eller
![]() |
#46 |
heimføing
|
Hillholder? Sjenialt
Jeg har tre kjøreprogrammer, og for tida går det mest i "power". Forbikjøring null problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Står på egne ben
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Det er utrolig deilig med automat, og har bare kjørt det i mange år nå. Har ikke problemer med å plutselig sette meg inn i en bil med manuelt gir allikevel, men blir kjapt oppgitt bare jeg skal gjennom byen med ørten lyskryss og rundkjøringer. Det er ikke noe problem å gå over til automat, men venner seg fort til deg. Tenk deg at venstrebeinet er "limt" fast og du ikke skal røre det når du kjører i starten. På vinterstid så hender det jeg bruker venstrebeinet på bremsen og høyrebeinet på gassen om en f.eks. står fast eller skal ta "bakkestart" på glatt føre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Har bakt søte kaker
|
![]() |
#49 |
Optimist
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Ville definitivt valgt automatgir dersom dere har mye bykjøring. Tilvenningsfasen i forhold til manuell gir er over på "no time". |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Jeg har alltid kjørt manuell, og lærte automatgir på 2 minutt. En drøm å kjøre med. Det blir det på neste bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Elektrisk manuell |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Jeg har manuelt gir i min privatbil, og på jobben kjører jeg Automatgir. Kunne tenkt meg automat i min bil også.
![]() |
#53 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Ja, trøkk han i bånn, man må ta godt i. Jeg har automatikk, og elsker det. Og jeg kjører en tung Hondacrv, men det går bra å kjøre forbi med den |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?En vurdering i henhold til at det er dyrt å fikse automat blir hvorvidt man kjøper ny* eller brukt og hvor lenge man har tenkt å ha bilen. Videre finnes det forsikringer der det i basis ikke koster noe ekstra å ha med en "drivlinjeforsikring" der man forsikrer seg mot svært høye kostnader knyttet til motor og girkasse. Slike forsikringer gjelder gjerne kun opp til en viss kilometerstand og alder på bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Kanskje jeg vurderer å få meg automat når jeg skal ha ny bil igjen en gang. Men jeg LIKER å gire, føler at jeg har mer kontroll på bilen da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
nygift
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Jeg liker manuell best, men kan være deilig med automat avogtil, bortsett fra de gangene jeg har trøkka inn kløtchen
![]() |
#57 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Jeg ELSKER automatgir, og kan egentlig ikke tenke meg noe annet nå. Det er ikke stor overgang, etter fem minutter er du inne i det. Det er verre når du plutselig skal kjøre girbil igjen. :harenmorsomhistorie:
![]() |
#58 |
Glad
|
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Kommer aldri til å gå tilbake til manuell gir. Pris og bensinforbruk spiller ingen rolle
![]() |
#59 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Akershus
![]() |
![]() Sv: Automatgir eller manuell?Jeg har bare hatt biler med manuell gir. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|