|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg er overrasket over at dere argumenterer mot noe som jeg anser som helt opplagt. Jeg har muligens uttrykt meg for dårlig, så jeg skal prøve å presisere.
|
|
|
#2 |
|
Helt konge
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg tenkte først og fremst på de (mange?) som ikke har tatt de rundene med seg selv om sin oppdragelse og sine barn. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juulhim: Kvalitetssikring. Man vet ikke at det er bra, med mindre det er vurdert vel?
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg mener at når man har mulighet til å tilegne seg kunnskap, også teoretisk, om et så essensielt tema som barneoppdragelse, da bør man gjøre det, nettopp fordi ting man kanskje synes er opplagt er ting som ikke er like opplagt for alle andre. Det behøver ikke å bety at man tar feil, men at det er lurt å være bevisst på hvorfor man mener som man gjør. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Hm. Mener du at man ikke bør publisere slikt fordi noen kan føle seg trampet på tærne? Jeg tror - tvert imot - at det er en viktig påminnelse og kan virke som inspirasjon for foreldre og andre som jobber med barn.
JA.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulalfaCharlie: Jo, men mener du at man ikke kan oppdra barna sine på en bra måte uten teoretisk bakgrunn? Det var det jeg mente, og det er det jeg stusser på at det virker som om folk reagerer på.
|
|
|
#8 |
|
|
Nei, men jeg tror det er viktig å få impulser fra andre på hvordan man gjør ting, og nettopp er det er vel kanskje også mer vanlig i disse landene du nevner med høy andel analfabeter. Oppdragelse av barn er mer et gruppearbeid enn et enmannsprosjekt. Dog, jeg tror at det uansett er lurt å oppsøke kunnskap om man har mulighet til det. Jeg kjenner til familier som baserer oppdragelsen og ernæringen på "sunt folkevett", bare at det som var sunt for 50 år siden kanskje ikke er så veldig sunt nå lenger, som f. eks. sukkersaft på tåteflaske og manglende sikkerhetstiltak. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
trøtt
|
It takes a village to raise a child.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg leser JJ artikkel i A-magasinet hver uke. Denne uka følte vi oss ekstra truffet, for snuppa får mye skjenn.
|
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Nei, det er ikke helt det jeg mener. Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå hva jeg mener, fordi jeg greier ikke å formulere det på en OK måte.
Det jeg mener er at en teoretisk innsikt i en væremåte er ikke nødvendigvis oversettbar til praksis. Det du skriver her, om å tenke over hva en gjør og hvorfor, mener jeg ikke skal være nødvendig om feedbacken fra barna (eller andre i andre sammenhenger) er positiv. Et banalt eksempel: Hvis man gir barna tran, og barna villig vekk tar tranen, så mener jeg at man ikke har noe behov for å sjekke ut om man gjør det "riktig".
|
|
|
#13 |
|
Live and let live
|
Ja, jeg skjønner hva du mener, og er til dels enig, men det nytter ikke å følge dette dersom ungen ikke er happy. Man må se ungen og vurdere ungen i tillegg til at man gjør det man alltid har gjort. Jeg mener en viss refleksjonsprosess er nødvendig likevel.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulDet er med barneoppdragelse som med alt annet, rom for forbedringer. Å investere tid, tanker og teori i barneoppdragelsen, kan bare føre gode ting med seg. Man kan nemlig trene en apekatt til å gjøre "det riktige" i en gitt situasjon, men med stor sannsynlighet mangler apekatten den helt store forståelsen for hvorfor han gjør det. For det er som regel rom for forbedringer, selv med velfungerende "metoder", for skulle situasjonen forandre seg, noe den ofte gjør med barn, kan det være greit å gå litt i dypden og grave litt i teorikunnskapen man har spart opp i bakhodet.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 28-07-08 kl 16:42. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig i dette. Tror de fleste foreldre mener de bruker sunn fornuft, uten at alle av den grunn har den beste eller for den sags skyld god tilnærmning til hvordan man forholder seg til barna. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pauset
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg tror vi trenger slike "vekkere" som Jesper Juul gir oss. Mangt er opplagt og er noe vi vet, men vi "går oss fort bort" i "jungelen". |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg vil referere til Georg Herbert Mead (1863-1931), som var en amerikansk psykolog. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulOg det er jo det Jesper Juul sier.
|
![]() |
| Emneord |
| jesper juul |
|
|