Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-08, 11:50   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Jeg er overrasket over at dere argumenterer mot noe som jeg anser som helt opplagt. Jeg har muligens uttrykt meg for dårlig, så jeg skal prøve å presisere.

Jeg har ikke noe i mot at folk leser, diskuterer eller tilegner seg kunnskap om barneoppdragelse på noen som helst måte, jeg gjør det til og med selv. Men jeg mener at det er godt mulig å oppdra unger på en bra måte uten at man har teoretiske kunnskaper om emnet. Hvordan tror dere barn blir oppdratt i store deler av verden? Mener dere at i et land med høy andel av analfabeter er barneoppdragelsen dømt til å feile? Jeg sier ikke at det automatisk blir en bra barneoppdragelse uten teoretisk kunnskap, men jeg sier det er ikke slik at det er umulig heller.

Gammel 28-07-08, 00:53   #2
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte først og fremst på de (mange?) som ikke har tatt de rundene med seg selv om sin oppdragelse og sine barn.

Jeg håper jeg aldri blir ferdig med å reflektere over ting, de fleste tema har flere perspektiver enn de jeg har tenkt over.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 00:58   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him: Kvalitetssikring. Man vet ikke at det er bra, med mindre det er vurdert vel?

Gammel 28-07-08, 01:06   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

him: Kvalitetssikring. Man vet ikke at det er bra, med mindre det er vurdert vel?

Samt at noe som kan være helt riktig i én periode kanskje ikke er bra i det hele tatt i en annen.
Kanskje er det de tingene man "alltid har gjort" man virklelig bør reflektere over. Omstendigheter og mennesker endrer seg.

Gammel 28-07-08, 11:57   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at når man har mulighet til å tilegne seg kunnskap, også teoretisk, om et så essensielt tema som barneoppdragelse, da bør man gjøre det, nettopp fordi ting man kanskje synes er opplagt er ting som ikke er like opplagt for alle andre. Det behøver ikke å bety at man tar feil, men at det er lurt å være bevisst på hvorfor man mener som man gjør.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 12:07   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Mon tro om presset og følelsen av å ikke være god nok som forelder hadde vært MYE mindre om det ikke var for at denne typen artikler til stadighet publisereres og kastes rett i fleisen på oss.

Hm. Mener du at man ikke bør publisere slikt fordi noen kan føle seg trampet på tærne? Jeg tror - tvert imot - at det er en viktig påminnelse og kan virke som inspirasjon for foreldre og andre som jobber med barn.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

En annen ting som slår meg når jeg tenker over disse tingene her og nå er at alle de som arbeider med barn og unge også bør bli mer bevisst. Det er mange barn som opplever pedagoger i barnehage og skole som kanskje ikke kjefter og smeller mot barna, men som kan være litt vel krasse i sin måte å snakke til barna på.

JA.

Gammel 28-07-08, 12:09   #7
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

alfaCharlie: Jo, men mener du at man ikke kan oppdra barna sine på en bra måte uten teoretisk bakgrunn? Det var det jeg mente, og det er det jeg stusser på at det virker som om folk reagerer på.

Gammel 28-07-08, 12:14   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

alfaCharlie: Jo, men mener du at man ikke kan oppdra barna sine på en bra måte uten teoretisk bakgrunn? Det var det jeg mente, og det er det jeg stusser på at det virker som om folk reagerer på.

Nei, men jeg tror det er viktig å få impulser fra andre på hvordan man gjør ting, og nettopp er det er vel kanskje også mer vanlig i disse landene du nevner med høy andel analfabeter. Oppdragelse av barn er mer et gruppearbeid enn et enmannsprosjekt. Dog, jeg tror at det uansett er lurt å oppsøke kunnskap om man har mulighet til det. Jeg kjenner til familier som baserer oppdragelsen og ernæringen på "sunt folkevett", bare at det som var sunt for 50 år siden kanskje ikke er så veldig sunt nå lenger, som f. eks. sukkersaft på tåteflaske og manglende sikkerhetstiltak.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 12:32   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, men jeg tror det er viktig å få impulser fra andre på hvordan man gjør ting, og nettopp er det er vel kanskje også mer vanlig i disse landene du nevner med høy andel analfabeter. Oppdragelse av barn er mer et gruppearbeid enn et enmannsprosjekt. Dog, jeg tror at det uansett er lurt å oppsøke kunnskap om man har mulighet til det. Jeg kjenner til familier som baserer oppdragelsen og ernæringen på "sunt folkevett", bare at det som var sunt for 50 år siden kanskje ikke er så veldig sunt nå lenger, som f. eks. sukkersaft på tåteflaske og manglende sikkerhetstiltak.

It takes a village to raise a child.

(... og jeg husker ikke hvor uttrykke stammer fra.)

---

tilføyelse: Det var visst den godeste fru Clinton som sa det i en tale og det er et afrikansk uttrykk.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 17:36   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg mener at når man har mulighet til å tilegne seg kunnskap, også teoretisk, om et så essensielt tema som barneoppdragelse, da bør man gjøre det, nettopp fordi ting man kanskje synes er opplagt er ting som ikke er like opplagt for alle andre. Det behøver ikke å bety at man tar feil, men at det er lurt å være bevisst på hvorfor man mener som man gjør.

Gammel 28-07-08, 13:31   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser JJ artikkel i A-magasinet hver uke. Denne uka følte vi oss ekstra truffet, for snuppa får mye skjenn.

Men jeg synes liksom at JJ får det til å høres så enkelt ut, det vi synes er så vanskelig. For hva i all verden gjør du når snuppa på 3,5 år SETTER seg oppå magen til lillebror (9 mnd). Ikke for første gang, men heller gang nr 143 eller noe. Vi har forsøkt å fortelle på fornuftig vis at dette er vondt/farlig for lillebror. Dette gjør vi med streng stemme, men vi kjefter ikke. Men gang nr 143 så klikker jeg i vinkel. JJ sier jo at det er lov til å bli sint også. Barneoppdragelse er virkelig ikke enkelt.

Jeg ser på artiklene som et innspill til refleksjon for vår del, og det er vel det de er ment som. Så kan man ha det i bakhodet.

Gammel 28-07-08, 13:44   #12
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg tror det du tenker på er foreldrenes evne til å være anerkjennende og ta barnet på alvor. ???

Nei, det er ikke helt det jeg mener. Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå hva jeg mener, fordi jeg greier ikke å formulere det på en OK måte.

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Men, denne innebyggete væremåten kan være bra, og den kan være dum, og da synes jeg det er greit å tenke over hva en gjør og hvorfor, for uten at man sjekker, så vet man jo ikke.

Det jeg mener er at en teoretisk innsikt i en væremåte er ikke nødvendigvis oversettbar til praksis. Det du skriver her, om å tenke over hva en gjør og hvorfor, mener jeg ikke skal være nødvendig om feedbacken fra barna (eller andre i andre sammenhenger) er positiv. Et banalt eksempel: Hvis man gir barna tran, og barna villig vekk tar tranen, så mener jeg at man ikke har noe behov for å sjekke ut om man gjør det "riktig".

Jeg er klar over at eksemplet er banalt, og at alle folk vil ha feil. Men jeg mener at jo "bedre oppdragelse" (jeg ser at dette ikke er et dekkende ord) man selv har fått, jo større andel av ens egen oppdragelsesmåte vil være automatisk integrert.

Gammel 28-07-08, 14:07   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men jeg mener at jo "bedre oppdragelse" (jeg ser at dette ikke er et dekkende ord) man selv har fått, jo større andel av ens egen oppdragelsesmåte vil være automatisk integrert.

Ja, jeg skjønner hva du mener, og er til dels enig, men det nytter ikke å følge dette dersom ungen ikke er happy. Man må se ungen og vurdere ungen i tillegg til at man gjør det man alltid har gjort. Jeg mener en viss refleksjonsprosess er nødvendig likevel.

Gammel 28-07-08, 16:37   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er med barneoppdragelse som med alt annet, rom for forbedringer. Å investere tid, tanker og teori i barneoppdragelsen, kan bare føre gode ting med seg. Man kan nemlig trene en apekatt til å gjøre "det riktige" i en gitt situasjon, men med stor sannsynlighet mangler apekatten den helt store forståelsen for hvorfor han gjør det. For det er som regel rom for forbedringer, selv med velfungerende "metoder", for skulle situasjonen forandre seg, noe den ofte gjør med barn, kan det være greit å gå litt i dypden og grave litt i teorikunnskapen man har spart opp i bakhodet.

JJ er veldig tilhenger av tanken bak det man foretar seg som forelder, og mener man umulig kan gjøre det riktige uten å vite hvordan barna tenker og føler. Sunn fornuft eller ikke, jeg tviler på at denne kunnskapen er medfødt, for selv om en ting fungerer i praksis, er det ikke sikkert det fungerer fordet. Hvert fall ikke for barnet. Til det trenger man forståelse og respekt for barnet og dens grenser, og det får man ofte servert av "ekspertene" på området. Jeg har lest bortimot alle bøkene til JJ, og "Ditt kompetente barn" er såklart den beste, til tross for at den led av dårlig oversetting. Jeg har forbedret "metoder" som allerede fungerte og fått forståelsen for en del ting som ikke fungerte så bra.

Sist redigert av Skremmern : 28-07-08 kl 16:42.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 16:56   #15
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er med barneoppdragelse som med alt annet, rom for forbedringer. Å investere tid, tanker og teori i barneoppdragelsen, kan bare føre gode ting med seg. Man kan nemlig trene en apekatt til å gjøre "det riktige" i en gitt situasjon, men med stor sannsynlighet mangler apekatten den helt store forståelsen for hvorfor han gjør det. For det er som regel rom for forbedringer, selv med velfungerende "metoder", for skulle situasjonen forandre seg, noe den ofte gjør med barn, kan det være greit å gå litt i dypden og grave litt i teorikunnskapen man har spart opp i bakhodet.

JJ er veldig tilhenger av tanken bak det man foretar seg som forelder, og mener man umulig kan gjøre det riktige uten å vite hvordan barna tenker og føler. Sunn fornuft eller ikke, jeg tviler på at denne kunnskapen er medfødt, for selv om en ting fungerer i praksis, er det ikke sikkert det fungerer fordet. Hvert fall ikke for barnet. Til det trenger man forståelse og respekt for barnet og dens grenser, og det får man ofte servert av "ekspertene" på området. Jeg har lest bortimot alle bøkene til JJ, og "Ditt kompetente barn" er såklart den beste, til tross for at den led av dårlig oversetting. Jeg har forbedret "metoder" som allerede fungerte og fått forståelsen for en del ting som ikke fungerte så bra.

Veldig enig i dette. Tror de fleste foreldre mener de bruker sunn fornuft, uten at alle av den grunn har den beste eller for den sags skyld god tilnærmning til hvordan man forholder seg til barna.

JJ sine bøker og artikler bygger jo veldig på barns menneskeverd, og voksnes evne til empati og forståelse av barn, og hvordan man ved hjelp av dette kan støtte et barn i dets utvikling av seg selv som person og utvikling av god selvfølelelse. Samtidig peker han mye på å være "seg selv" som forelder, være ekte, og aksepten av at vi ikke selv er perfekte, eller trenger å være det. Denne grunnleggende forståelsen har betydd mye for min holdning til barn iallefall.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 21:19   #16
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror vi trenger slike "vekkere" som Jesper Juul gir oss. Mangt er opplagt og er noe vi vet, men vi "går oss fort bort" i "jungelen".

Samtidig så har Fruktflua et poeng. Jeg ser stadig pedagogdiskusjoner på tv. Ofte starter det med at det er viktig at foreldrene har selvtillit og tør være tydelige voksne. Man må styrke foreldrene i at de kan oppdra sine barn. Så går diskusjonen igang og ender opp med masse meninger om hvordan man skal oppdra osv., og jeg har kjent selv på at kanskje jeg ikke er så god en mor. Jeg klarer liksom aldri å bli den gode mor/foreldre de referer til.......

I skolen ser vi at en del foreldre overlater oppdragelsen til pedagogene. Enkelte foreldre har gitt opp og mener at skolen må ordne opp. Barnehageansatte jeg kjenner sier at de ser det samme i barnehagene. Det er litt skummelt, egentlig veldig skummelt. Det er tross alt foreldrene som er oppdragerne, og barnehage/skole er i andre rekke. Selvom i pedagogikken nevnes foreldre/barnehage som primæroppdragerne.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 22:32   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil referere til Georg Herbert Mead (1863-1931), som var en amerikansk psykolog.

Han mente at individets oppfatning av seg selv ble til i samhandling med andre. Vi "speiler" oss i de reaksjonene vi får fra de nærmeste pårørende. Etterhvert vil mennesker i barnehage, skole (venner, lærere o.a), jobb, partner, svigerfamilie osv. på virke individets selvbilde.

Det er vel det Jesper Juul har i tankene i denne artikkelen.

Det som er godt nytt er at vi er i en sosialiseringsprosess hele livet. Så om vi har foreldre eller andre nære som ikke gir oss et godt selvbilde så kan vi likevel få hjelp gjennom gode kollegaer, venner, kjærester osv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 23:58   #18
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Og det er jo det Jesper Juul sier.

Gammel 29-07-08, 00:08   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nekter prate pent til Hannah når hun ikke prater pent til meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 00:18   #20
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
jesper juul

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.