Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har deres barnehage kristen formålsparagraf?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har barnehagen deres kristen formålsparagraf?
Ja, og det synes jeg er flott. 25 28,74%
Ja, men vi ville helst den ikke hadde det. 16 18,39%
Nei, men jeg ville helst denne hadde det. 6 6,90%
Nei, og det synes jeg er flott. 21 24,14%
Vet ikke. 7 8,05%
Jeg gir blanke. 12 13,79%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-06, 23:29   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har deres barnehage kristen formålsparagraf?

Jeg krysset av for vet ikke, men når jeg tenker meg om så har de vel det. Dfokuserer i hvertfall på kristne høytider, og det syns jeg er fint. Snart tar vi frem julekrybben her i heimen også. Gleder meg

Gammel 20-11-06, 09:55   #2
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnehagen til jentene har kristen formålsparagraf, men ikke utvidet sådan.
Det samme gjelder den jeg har jobb i (perm nå).

Gammel 20-11-06, 10:11   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

MIne barn har gått og går i en kommunal barnehage.
Og det er ikke stor vekt på det kristne der.

Bordbønnene er ikke kristne som oftest, ikke at det hadde gjrot meg noe om de var det.
Lucia feiring hadde de ikke før, men det ble innført fordi foreldre maste om det, barnehagen ville opprinnelig ikke fordi dette ikke er en tradisjon her i Norge (med unntak av barnehager omtrent) De har valgt å legge Luciafeiringen til foreldrefrokosten i desember. Foreldrefrokosten har de alltid hatt.

Barna er en tur i kirken hver år, men de gikke i allefall før ofte til kirken.
Da satt alle barne på kirketrappa og spiste matpakka si og så lekte de på kirkegården.
Merkedager for andre religioner blir også tatt opp.

Fn- dagen feires også hvert år. Den har ikke noe med kristendom å gjøre.
Nå er dagen viet til foreldrekaffe, hvor man bestemmer prisene selv på kaker og kaffe + kunstverk barna har laget.
Pengene går til fjernadoptivbarnet barnehagen har.
Ei jente som heter Florentina. I år kom det inn 5500,- på foreldrekaffen.

Sporet litt av jeg gitt.

Gammel 20-11-06, 11:46   #4
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Lillebroren til bestevenninna mi gikk i en kristen barnehage da han var liten. Det var en barnehage drevet av en av menighetene i byen, og han fikk skikkelig traumer etterpå.. Det er sikkert et ekstremt tilfelle men ungene ble fortalt at julenissen var anti-krist og de ansatte kunne plutselig begynne å tale i tunger.. Stakkar liten, han ble jo hysterisk på julaften når julenissen kom.

En venninne hadde planer om å starte en barnehage for noen år siden, og hun ble anbefalt å ha en kristen formålsparagraf fordi hun fikk ekstra støtte med det.. Vet ikke jeg om de reglene finnes ennå, men da burde det jo finnes støtteordninger for andre typer formål også, som humant-kunst-friluft osv...

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 12:00   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt og har (frem til sommeren) barn i en barnehagen drevet av en menighet. De har utvidet kristen formålsparagraf.

I utgangspunktet valgte vi den barnehagen fordi vi der kunne få to 100% plasser på dagen, men vi er utrolig fornøyde.
Vi var meget skeptiske når barna begynte (vi er ikke personlig kristne), men har bare gode ord om personalet og barnehagen generelt.

I den vanskelige situasjonen V+V har vært i det siste året, så har det vært godt for dem å ha en tro på at det finnes noe godt som ikke blir styrt av oss mennesker.

Gammel 20-11-06, 15:34   #6
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Snuppa er foreløpig for liten til barnehage, men jeg ville prøvd å få henne inn i en barnehage med unntak for den kristne formålsparagrafen.

Jeg arbeidet tidligere in en barnehage som i vedtektene skrev at den var livsynsnøytral noe jeg selv syntes var veldig greit.

Da jeg gikk på lærerskolen, ble jeg i 2. klasse utplassert i en indremisjonsbarnehage og det syntes jeg var helt fryktelig! Maken til trangsynt og fordømmende personale skal en lete lenge etter! Sannsynligvis var det spesielt for denne ene barnehagen, men jeg ville gjort mye for å slippe å ha barnet mitt der.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:22   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, barnehagen har kristen formålsparagraf, og jeg synes det er helt greit. Særlig det ikke praktiskeres på andre måter enn at de lærer om hvorfor vi feirer påske og jul. Vi foreldrene har bedt om at de også skal lære om høytider i de andre store religionene, og det syntes barnehagen var en strålende ide.

Snuppas første barnehage hadde muslimsk formålsparagraf, og hun hadde det strålende der også.

Gammel 29-05-08, 17:31   #8
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei. Det er en privat barnehage og ingen kristen formålsparagraf. Jeg er helt nøytral i forhold til det. Greit at den ikke har det, men også helt greit om den hadde hatt det.

Gammel 29-05-08, 17:31   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke, men jeg antar det? De lærer vanlige julesanger, og har tilbud om barneudstjeneste i adventen. Ellers tror jeg ikke det er spesielt "bibelrelatert".

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 17:59   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde alle barnehager i utgangspunktet har kristen formålsparagraf, men at noen har utvida kristen formålsparagraf. Men jeg tar sikkert feil.

Gammel 29-05-08, 18:53   #11
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg trodde alle barnehager i utgangspunktet har kristen formålsparagraf, men at noen har utvida kristen formålsparagraf. Men jeg tar sikkert feil.

Hm, kanskje du har rett i det?

Gammel 29-05-08, 19:10   #12
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen private barnehager har ikke det - f.eks har studentbarnehagene i SiO ikke kristen formålsparagraf.

Gammel 01-06-08, 21:35   #13
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Alle barnehager har formålsparagrafen, men private barnehager kan bli fritatt, eller de kan søke utvidet...slik jeg har forstått det.

Gammel 29-05-08, 19:50   #14
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Regner med at den kommunale barnehagen vår har det, men det praktiseres lite eller ingenting. De synger før maten, men uten kristent innhold. De lærer både om jul og id, men selve innholdet i feiringen er ikke inngående. Så lenge det holder seg sånn er det greit.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 22:07   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanlig kristen formålsparagref synes jeg er greit. Noen barnehager har også utvidet kristen formålsparagraf. Det hadde vel gått det også, men det er helt greit at vår ikke har det...

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 08:24   #16
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Som kommunal barnehage har pluttens det, men de legger heldigvis ikke så mye vekt på det. Når barn jevnlig presenteres for historier om Jesus, Noa osv. blir det fort en del av deres virkelighetsforståelse at disse historiene er sanne, ettersom de sjelden presenteres som eventyr. Så, ja, det er i praksis forkynnelse selv om det er vakre sanger og "all the gory bits" er sensurert bort fra de utvalgte bibelfortellingne.

Selv om jeg er oppvokst i et kristent hjem av den trivelige sorten, har mange gode minner fra speiderbevegelsen og var i et evangelisk miljø i tenårene mener jeg at barn ikke skal forkynnes for. Lære om rett og galt, om verden, naturen og hva mennesker tror, mener og gjør, ja. At bibelen forteller hva som er synd og dyd; Nei!

Men jeg innser at det er et tapt, eller i beste fall pågående, slag sålenge religiøse foreldre forståelig nok vil at barna skal tro på det samme som dem, for da er det å starte mens de er små den mest effektive måten å forsikre seg om det på.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 19:01   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg innbiller meg at man ikke har lov å forkynne, selv om man har kristen formålsparagraf. Det er vel kun med utvidet formålsparagraf man har lov til det? Jeg er ikke førskolelærer så jeg vet egentlig ikke hva som er lov og ikke lov,men jeg trodde det var slik.

Jeg tror du har rett. Men jeg vet heller ikke ...

Gammel 18-11-06, 19:38   #18
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innbiller meg at man ikke har lov å forkynne, selv om man har kristen formålsparagraf. Det er vel kun med utvidet formålsparagraf man har lov til det? Jeg er ikke førskolelærer så jeg vet egentlig ikke hva som er lov og ikke lov,men jeg trodde det var slik.

Du har helt rett.
I barnehager som bare har kristen formålsparagraf, så er noe av poenget at man skal kunne snakke om hvorfor man feirer jul og påske, men man skal ikke ha noen forkynnelse. Man skal kunne snakke om statsreligionen, men alt skal skje i nært samarbeid med hjemmet (som det så vakkert heter seg i lovverket), og dette medfører at man gjerne tar opp på foreldremøtet, hva og hvor mye foreldrene vil vi skal gå inn på av ulike elementer knyttet til høytidene. Jeg velger også bevisst å ikke synge julesanger med tydelig kristent budskap, eller snakke om Jesus på korset. Jeg velger heller å snakke om forskjellene på religionene. Blandt annet så vil jeg, og flere av mine kolleger, velge å fortelle barna at mange mennesker tror forskjellige ting, og dette er helt ok - vi liker at folk får tro forskjellig.

Sitron: Forkynnelse sier du? Lurer på hva slags barnehager du er vant til, dersom du tror dette er normalen i barnehager med kristen formålsparagraf.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 23:33   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan vi ikke få høre resten av sangen Kirsebær. Det er litt intetsigende med bare et vers.

Den fortsetter noe sånn som dette:

Men tenk jeg skal ikke dø fordi
Jesus døde i stedet.
All min dødsangst er nå forbi,
den er byttet med glede.

Gammel 19-11-06, 00:14   #20
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en venn som har gitt sitt liv
for at Jeg skal får leve.

Det finnes intet alternativ,
det nytter ikke å streve.
Fordi jeg lever så milevidt
ifra Guds vilje med livet mitt,
fikk jeg dommen, slik lød den:
Du skal dømmes til døden!

Denne dommen er absolutt,
og jeg kan ikke anke.
Men når jeg innser at alt er slutt,
har Gud en frelsende tanke:
Til jorden sender han Jesus som
tar på seg både min skyld og dom,
og når han drepes uskyldig,
blir min dødsdom ugyldig.

Tenk, jeg skal ikke dø fordi
Jesus døde istedet!
All min dødsangst er nå forbi,
den er byttet med glede.
Ja, Jesus hjelp meg å klart forstå
at det livet jeg lever nå,
det er ditt liv alene,
det er deg jeg skal tjene!

Sangen er da ikke så dyster og forferdelig når man har hele teksten foran seg, synes jeg. Forresten tror jeg Cornelis Vreeswijk hadde en sang på samme melodien. Vakker, og helt uten religiøse undertoner.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.