Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette vanlig i 1. klasse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 22:54   #41
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette vanlig i 1. klasse?

Jeg har sendt en ny mail til læreren, hvor jeg bla. krever en skikkelig pedagogisk begrunnelse for dette graderingssystemet. Jeg kommer også til å ta det opp med Fau representant i klassen.

Gammel 09-09-08, 23:08   #42
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jaja. Der gikk alle mine fine illusjoner om at "så dum går det da ikke an å være". Note to self: Folk er dumme.

Gammel 10-09-08, 01:11   #43
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Er lærer selv, men dette hadde jeg reagert kraftig på, spesielt det at foreldrene ikke er informert. Synes det høres helt merkelig ut, aldri hørt om lignende praksis.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 19:11   #44
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Skal man bruke belønning som positiv forsterking (kan tenke meg at dette er et lite gjennomtenkt og ganske misslykket forsøk på positiv forsterking), er det alfa og omega at belønningen er oppnåelig - altså at barnet har de forutsetninger som kreves for å utføre oppgaven tilfredsstillende. Det kan jeg aldri tenke meg at alle i en førsteklasse har, der er det ymse både med konsentrasjon, språklig bevissthet, begrepsapparat og finmotorikk. De har jo ikke lært seg å gå på skole enda!

I andreklassen min nå, belønner jeg ryddige garderobehyller med klistremerker. Alle har de evner som kreves for å holde det ryddig i hylla si. Dvs at klistremerkene er like oppnåelige for alle. Det er også eksplisitt uttalt ovenfor unger og foreldre, om hva vi krever for at barnet skal få klistremerke (ingen klær/sko ut over gulvet, ikke noe søppel på hylla). Dette kunne jeg imidlertid ikke ha gjort i 1. klasse. Da hadde ikke alle hatt forutsetninger for å klare oppgaven.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 19:14   #45
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

På vår skole har ikke første klasse lekse, og eldre elever har fått stempel i hytt og gevær.

Jeg bør vel kanskje signere denne.

Gammel 10-09-08, 19:19   #46
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det høres helt villt ut. Det er jo som å gi karakterer uten å si hva karakteren betyr, og hvorfor man gir karakteren.

Gammel 10-09-08, 20:42   #47
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Pamina. Nå er jeg skeptisk til karakterer i ungdomsskolen også, men det å gi gradert tilbakemelding på den måten i første klasse hører ingen steds hjemme! Og så kommer jo da mangelen på kommunikasjon med hjemmet i tillegg, da. Makan!

Gammel 10-09-08, 20:42   #48
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Har fått nok et svar fra læreren etter min siste mail. Hun beklager at foreldrene ikke var informert om graderings-systemet, og at hun ikke har skrevet kommentarer under klistremerkene, slik hun egentlig hadde tenkt.

Hun har forøvrig oversendt saken til ledelsen, og de skal diskutere dette på trinnet, og komme til en felles praksis for 1. klasse. I mellomtiden tilbyr hun at jenta mi slipper graderte klistremerker, (kun nøytralt klistremerke med kommentar under) til det blir avgjort, siden vi er såpass negative til opplegget.

Jeg synes hele greia burde legges på is for alle til beslutningen er tatt, men ser ikke ut til at hun vil det, men hun ta det ihvertfall videre, og det er bra.

Har snakket med flere foreldre i denne klassen, og noen har merket seg at det er et system, og andre ikke. Alle savner informasjon. Jeg håper de får det raskt, og at flere gir tilbakemeldinger. Det er tydelig at ikke alle barna har fortalt om systemet hjemme. Kan godt være at noen ikke forteller at de har fått mindre bra klistremerke, og bærer det inni seg.

Gammel 10-09-08, 20:43   #49
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir skikkelig opprørt over dette og trist på de nybakte skolebarnas vegne her!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:46   #50
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Men noen pedagogisk begrunnelse fikk du ikke? ppgitt:

Gammel 10-09-08, 20:52   #51
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Men noen pedagogisk begrunnelse fikk du ikke? ppgitt:

"Tanken om gradert tilbakemelding er jo at eleven skal vite hva han\hun kan gjøre bedre til neste gang, for å øke læringseffekten. Det har lenge vært en trend at barn på småskolen kun får stort klistremerke\smilefjes for alt elevene gjør. Det har bla ført til at de ikke har visst hva de kunne gjøre bedre."

Dette er begrunnelsen jeg fikk.

Gammel 10-09-08, 20:59   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

"Tanken om gradert tilbakemelding er jo at eleven skal vite hva han\hun kan gjøre bedre til neste gang, for å øke læringseffekten. Det har lenge vært en trend at barn på småskolen kun får stort klistremerke\smilefjes for alt elevene gjør. Det har bla ført til at de ikke har visst hva de kunne gjøre bedre."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 21:01   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, da ble jo alt så mye klarere! To størrelser på klistremerkene, og barna forstår hva de skal gjøre bedre. Ærlig talt, går det an?

Gammel 10-09-08, 21:06   #54
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Himmel og hav!!

Jeg tar opp elevens utviklingspotensiale i månedlige utviklingssamtaler og på foreldresamtaler, samt i uformelle samtaler med elevene. De vet da hva de bør jobbe med selv om de ikke får graderte klistremerker!

Gammel 10-09-08, 21:24   #55
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er begrunnelsen jeg fikk.

Går det an! Dette kan egentlig sammenlignes med at jeg setter en karakter på en prøve/stil uten noen annen kommentar - og det har vi fått klar beskjed om at vi ikke har lov til lenger i følge Opplæringsloven. Enhver formelle vurdering skal ledsages av en skriftlig eller muntlig begrunnelse som skal kunne bidra til å vise eleven hva h*n må jobbe videre med. En lærer som ikke gjør dette, gjør ikke jobben sin.

Gammel 10-09-08, 23:21   #56
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Snakk om å ta fra barn læregleden fra starten av.
La nå ungene få lov til å føle på det å mestre skolen og lekser og alle gledene med skolen, før man gjør at de mister piffen fra første uke på skolen.

Å starte på skolen er ganske så stort, og alt er nytt og både spennende og skummelt.
Lekser er morsomt og de gjør sitt beste, men når de så fort får beskjed om at sitt beste ikke er godt nok, ja da kan man lure på hvor lenge lekser er morsomt.

Gammel 11-09-08, 08:31   #57
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes dette blir veldig unyanserte tilbakemeldinger til så små barn, hvordan skal de tolke klistremerkene i forhold til å bli bedre?

Det samme tenkte jeg.

Jaha?!?! De går i første klasse, for christs sake. Til og med jeg som har pedagogiske evner på bavianstadiet, skjønner jo at dette er helt bak mål. Hvordan i huleste mener de at ulike størrelser på klistremerkene skal kunne lære dem noen ting som helst?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 11-09-08 kl 08:50.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 08:35   #58
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

på Divine.
Spesielt fordi barna selv åpenbart ikke har skjønt hva det betyr, og foreldrene har jo ingen mulighet til å følge opp. Dette er jo helt bak mål!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 08:49   #59
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er for dumt. Jeg håper virkelig dette er noe hun har funnet på helt selv og at hun får en korreks når det tas videre i systemet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 09:47   #60
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo helt hårreisende, og det er flott at du presser så på for en ordentlig avklaring. Denne læreren kan umulig være den skarpeste kniven i skuffen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.