|
Se resultatene: Yoghurt i barnehagen? | |||
Ja til yoghurt i barnehagen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
108 | 83,08% |
Nei til yoghurt i barnehagen |
16 | 12,31% |
Vet ikke, men vil se resultatet |
6 | 4,62% |
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
By the Sea
|
![]() Sv: Youghurt i barnehagen?
Fullstendig enig.
![]() |
#42 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Youghurt i barnehagen?Her får de en yoghurt nesten hver dag, av og til hjemme og av og til på skolen/i barnehagen. Eldste tåler ikke gluten så yoghurt er et velkomment alternativ i matpakka. Så lenge man er klar over at yoghurtene bidrar med endel sukker og tar det med i totalregnskapet så har ikke jeg et stort problem med det. Vi serverer alltid yoghurten med havregryn, og det blir jo et greit tilskudd av næring ut av det, spesielt til to litt småspiste barn! Men i barnehagen vår sukker de ansatte litt over at noen barn har med seg to yoghurter, og kun det, som matpakke. Hver dag. Er enig i at det høres både mye og ensformig ut.
Samme her! Vi fikk også høre veldig mye om andre som hadde nugatti på nistematen i en periode. Svarte som deg at forskjellige familier har forskjellige regler, og at hos oss kom de aldri til å få sjokopålegg i nista. Det ble godtatt, det, uten store problemer. Samme når de i skolemelk-ordningen hadde valg mellom kakaomelk og lettmelk. Selvsagt syntes 1. klassingen vår at det hørtes fristende ut med sjokolademelk hver dag, og han visste om noen som skulle få det. Men det ble overraskende fort godtatt at det ikke var et alternativ for han. Ungene kan nok misunne andre som stadig spiser søt og "godt", men de aksepterer at ulike familier gjør ting ulikt. (Og uten at jeg sier det til guttene mine nå, så vet jeg at når de blir eldre så vil de nok se at det kanskje ikke er de med nugattien og sjokomelken som var de heldige) Lenge leve moralen, he he! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Helt greit med yoghurt i barnehagen
![]() |
#46 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Youghurt i barnehagen?Pjokken her har med seg fruktyoghurt eller biola hver dag. Det har jeg ikke hatt mange søvnløse netter over, for å si det sånn.
![]() |
#47 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Youghurt i barnehagen?Ruska mi får meg seg yoghurt til frokost så og si hver dag, det er også det eneste hun orker kl 7.30 når hun er både trøtt og sulten. Hun får med et beger økologisk bringebæryoghurt og en neve havrefras. Senere på dagen er det ikke "lov" med yoghurt i barnehagen vår. Før fikk ungene et yoghurtmåltid kl 14, det fungerte heller dårlig og ble kuttet ut til fordel for små kanapeer som ungene selv lager av ulike typer kjøtt/fisk/egg og grønnsaker.
![]() |
#48 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?8-åringen spiser innimellom yoghurt med musli til frokost. Hun er ikke noe frokost-menneske, så noen ganger er det det eneste hun får ned. I tillegg kan hun velge yoghurt som "dessert" etter skolemåltidet på skolen to ganger i uka. Har ikke oversikt over hvorvidt hun spiser det så ofte som hun har mulighet. 5-åringen har med seg en yoghurt til ettermiddagsmåltidet i barnehagen et par ganger i uka, og så hender det at middagen kommer så tett opptil kveldsmaten at han får en yoghurt til kvelds. Ser ikke problemet med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?
Det spiser vi hjemme, lager ofte vår egen yoghurt. Har feks. i revet eple, vanilje (sånn vaniljestang-frø fra helsekosten, i pulverform) og kanel, eller tinte, rørte bær osv. Kjempegodt, og vesla elsker å få lage sin egen yoghurt.
![]() |
#51 |
frakoblet
|
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?
Helt enig!
![]() |
#52 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Jeg synes det er helt greit med yoghurt i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Eg synest det er ok at dei får ein gong i blandt i barnehagen, men eg ville aldri i verda hatt det med som frukostmat. Å starte dagen med mykje sukker og lite fiber synest eg ikkje noko om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?I barnehagen til ungene får de yoghurt hver dag. De får det sammen med oppskåret frukt til ettermiddagsmåltidet kl 14.
![]() |
![]() |
#55 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Storesøster spiser jogurt om ikke daglig, så flere ganger i uka. Men hun spiser den naturell, søtet med f.eks. frosne blåbær eller bananbiter, også havregryn i tillegg. Joda, hun vet om søte typer jogurt, og vi har det også avogtil, men for det meste så foretrekker hun den naturell. Noen ganger spør jeg henne om hun vil ha den søtet med noe, men da svarer hun som regel nei. Gjett om jeg skulle ønske jeg hadde det slik da!
![]() |
#56 |
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?I poden sin avdeling har det også blitt vanlig med en yoghurt til frukten som ettermiddagsmåltid.. Syns det er helt greit, han får minimalt av sukker ellers, så en yoghurt skremmer ikke oss
![]() |
#57 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Begge mine spiser yoghurt til frokost hver dag, som regel vil de kun ha frukt til ettermiddagsmåltidet, men innimellom får de med seg en yoghurt. Jeg ser heller ikke på yoghurt som den store sukkersynderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Om man spiser yoghurt (ikke naturell) hver dag må det da bli ganske mye sukker i løpet av en uke, eller en mnd? Om det er for mye eller ei kommer jo an på resten av kostholdet, men jeg ser for meg at yoghurten for de fleste bare kommer på topp av juice/kaker/lørdagsgodt. (Jeg vet at her inne er det veldig mange som har oversikt over kostholdet sitt, men FP er jo ikke heelt gjennomsnittelig der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Poden får yoghurt i barnehagen 3-4 ganger per uke. Han drikker ikke melk, så jeg synes det er greit at han får yoghurt eller biola i stedet. Jeg velger alltid de yoghurttypene som har minst sukker.
![]() |
#60 |
Javel
|
![]() Sv: Yoghurt i barnehagen?Helt greitt med youghurt i barnehagen. Men selv skulle jeg ønske jeg slapp å sende det med minsten hver dag. Vi begynte nemlig med dette da han begynte i barnehagen. På grunn av hans syndrom og litt vansker med å tygge så sendte vi med yoghurt som han kunne ha når de andre fikk frukt. Nå spiser han frukt og tygger bra, men jeg orker bare ikke ta kampen med å fjerne youghurten fra matpakken (det er jo høydepunktet, og det er ikke så lett med ham og forandringer).
![]() |
|
|