Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det heter trønder, nordmøring, bergenser ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-08, 10:24   #41
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det heter trønder, nordmøring, bergenser ...

Det bunner ut i at man ikke kan høre hvor du kommer fra, men hvem du tilhører/ identifiserer deg med. En akademiker kan feks snakke uttalt a-endiger i Oslo, og det er et bevisst valg. En fra Grodrud kan si hytten, om noe mer uvanlig.
Jeg kan ikke utfra språket si om han er fra Grodrud eller Røa. Jeg kan anta noe, men det blir gjetning. Det man kan gjette utfra sosiolekten kan kanskje være politisk ståsted, samfunnstilhørighet eller identitet?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 10:25   #42
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier osloboer, de fleste som bor i oslo er uansett innflytta distriktshipstere, så det passer fint med en betegnelse som ikke sier noe om etnisitet.

Hvis man mot formodning finner noen som faktisk er fra Oslo, kan man jo spesifiere opphav ytterligere, som f.eks. Groruddøl.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 10:31   #43
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg sier østlending, og spesifiserer heller hvor jeg tror/vet vedkommende kommer fra.

Og at østlandsk, eller hva man skal kalle det, er en dialekt, er jeg helt enig i, men jeg har også oppfatning av at mange som selv er fra Østlandet, spesielt Oslo/Akershus, mener at de ikke snakker dialekt.

Gammel 24-09-08, 14:48   #44
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Østlandsk er da en dialekt utifra geografisk tilhørighet, dog med variasjoner, slik man har blant bergensere og trøndere.
Jeg som er fra Oslo øst, og Søster, vi er nok flere enn du tror som ikke er innflyttere, prater sosiolekt med a-endelser etc. Man prater sosiolekter innenfor Oslo, men Oslosk sett over det hele er ikke en sosiolekt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.