Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tragisk utfall på en tragisk sak

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-08, 12:35   #41
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tragisk utfall på en tragisk sak

Har det ikke vært en psykiatrisk evaluering som går på om han har vært strafferettslig tilregnelig, altså det går på om han visste at det var feil det han gjorde eller ei? Hadde han vært psykotisk og trodd at datteren var et monster som han måtte drepe for å overleve selv, hadde han vel ikke havnet i fengsel, men blitt innlagt i en psykiatrisk institusjon.

At man er dypt deprimert er ingen unnskyldning for å ta livet av datteren sin altså, det er en egoisme i det blant en del, for at de skal få kicket til å tørre å ta sitt eget liv. Akkurat som at det ikke er en unnskyldning at man blir forbannet.

Gammel 29-09-08, 12:49   #42
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tragisk er det vel samme hvor mye eller lite sympati man har med mannen. Man kan synes at noen har gjort noe fullstendig uforståelig og utilgivelig, men likevel synes det er tragisk at de er i den situasjonen de er i, eller at de tydeligvis ikke så noen annen utvei enn å ta livet av seg. Og man trenger ikke å forstå eller unnskylde for å synes synd på.

Gammel 29-09-08, 12:58   #43
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Har det ikke vært en psykiatrisk evaluering som går på om han har vært strafferettslig tilregnelig, altså det går på om han visste at det var feil det han gjorde eller ei? Hadde han vært psykotisk og trodd at datteren var et monster som han måtte drepe for å overleve selv, hadde han vel ikke havnet i fengsel, men blitt innlagt i en psykiatrisk institusjon.

At man er dypt deprimert er ingen unnskyldning for å ta livet av datteren sin altså, det er en egoisme i det blant en del, for at de skal få kicket til å tørre å ta sitt eget liv. Akkurat som at det ikke er en unnskyldning at man blir forbannet.

Det er riktig, to rettspsykiatere har utredet han og fant han tilregnelig, samtidig mente politiet at han hadde planlagt drapet dager i forveien.

Dette har jeg fra pressen, så det er selvsagt ikke noen rettskraftig dom.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 13:27   #44
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Må signere Skremmern jeg. Kan ikke få meg til å sympatisere med noen som har gjort en så utilgivelig handling.
Jeg kunne nok heller ikke arbeidet innen psykiatri.

Gammel 29-09-08, 13:32   #45
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Tragisk er det vel samme hvor mye eller lite sympati man har med mannen. Man kan synes at noen har gjort noe fullstendig uforståelig og utilgivelig, men likevel synes det er tragisk at de er i den situasjonen de er i, eller at de tydeligvis ikke så noen annen utvei enn å ta livet av seg. Og man trenger ikke å forstå eller unnskylde for å synes synd på.

Jeg signerer denne jeg.

Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 13:59   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir helt merkelig å nærmest konkurrere i forhold til om det var mest tragisk/viktig at han ikke fikk behandling, eller at han drepte datteren med slegge.

Det er ikke unaturlig at man diskuterer psykiatrien i Norge etter en slik sak, siden tilbudet etter min mening er på et lavmål. Samtidig er man vel litt vel frampå dersom man knytter psykiatriens store mangler bombastisk til hver tragisk enkeltsak som skjer. Det går utrolig mange alvorlig psykisk syke mennesker rundt om kring (i know), og dessverre er ikke psykologer og hjelpeapparat synsk og kan sortere hvem som kan komme til å drepe og hvem som ikke kan gjøre det. Ikke kan man sperre alle inne med tvang heller. Jeg tror også det er ugreit å knytte psykisk sykdom direkte til drap dersom man ikke har inngående kunnskaper om en sak. I noen tilfeller kan sikkert en person som har slitt psykisk faktisk drepe i ren ondskap, altså at det ikke er der psykiske problemer som er utløsende årsak. Uten at jeg spekulerer rundt denne konkrete saken altså.

Er ellers enig med MokkMokk.

Gammel 29-09-08, 15:07   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes saken er tragisk, det at han tok livet av datteren. Jeg synes også det er tragisk at moren sloss for foreldreretten uten å bli hørt, og det er tragisk at mannen ikke fikk hjelp i forkant. At han tok selvmord i fengsel er ikke videre tragisk, synes jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 15:07   #48
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For meg er det ikke noe men etter grusom og utilgivelig. Jeg lar det være opp til de som håndterer mannen å vurdere hvilke beslutninger og tiltak som er nødvendige, og av den grunn føler jeg absolutt ikke noe sorg over utfallet. Mannen skal i fengsel og sier vel hva som helst for å unngå soning. Jeg tar ikke det media skriver for god fisk, og hvert fall ikke overskrifter som "tryglet om å bli innlagt på psykiatrisk."

Jeg er enig med Skremmern. Kan ikke si jeg er hverken trist eller lei meg for at han valgte å ta sitt eget liv. Det eneste tragiske og triste i denne historien, er den skjebnen barnet hans fikk. Stakkars barn. DET er trist og tragisk det!

Gammel 29-09-08, 15:07   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes saken er tragisk, det at han tok livet av datteren. Jeg synes også det er tragisk at moren sloss for foreldreretten uten å bli hørt, og det er tragisk at mannen ikke fikk hjelp i forkant. At han tok selvmord i fengsel er ikke videre tragisk, synes jeg.

Nei, det skjønte jeg.

Gammel 29-09-08, 15:08   #50
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 15:10   #51
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er enig med Skremmern. Kan ikke si jeg er hverken trist eller lei meg for at han valgte å ta sitt eget liv.

Jeg blir sjelden personlig trist eller lei meg over at folk jeg overhodet ikke kjenner dør, men det hender likevel jeg synes det er tragisk. Jeg synes ikke "dette er tragisk" er synonymt med "dette er jeg lei meg over".

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det eneste tragiske og triste i denne historien, er den skjebnen barnet hans fikk. Stakkars barn. DET er trist og tragisk det!

Det er klart det er forferdelig trist og tragisk. Jeg tror ingen mener noe annet om akkurat den delen av saken.

Gammel 29-09-08, 15:12   #52
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Må signere Skremmern jeg. Kan ikke få meg til å sympatisere med noen som har gjort en så utilgivelig handling.
Jeg kunne nok heller ikke arbeidet innen psykiatri.

Jeg sympatiserer ikke, men jeg syntes det er feil å dømme også.
Vi aner ikke hva som har foregått her egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 15:17   #53
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Dette er et groteskt eksempel på hvor farlig det er å ikke ta psykisk sykdom på alvor. Jeg skammer meg over å være skattebetaler i et land som ikke evner å tilby så alvorlig syke mennesker hjelp. At ei uskyldig lita jente måtte bli offer gjør meg kvalm og veldig forbanna.

Det vitner om dårlig kunnskap å juble over at han nå er funnet død. Psykisk sykdom kan ramme alle og det er viktig å skille person og sykdom, synes jeg.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 15:21   #54
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En tragisk sak for alle de involverte.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 20:05   #55
nikki

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Dette er et groteskt eksempel på hvor farlig det er å ikke ta psykisk sykdom på alvor. Jeg skammer meg over å være skattebetaler i et land som ikke evner å tilby så alvorlig syke mennesker hjelp. At ei uskyldig lita jente måtte bli offer gjør meg kvalm og veldig forbanna.

Det vitner om dårlig kunnskap å juble over at han nå er funnet død. Psykisk sykdom kan ramme alle og det er viktig å skille person og sykdom, synes jeg.

Helt enig.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 20:07   #56
nikki

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Det eneste jeg følte da jeg leste artikkelen, var forståelse for at han ikke maktet å leve videre med det han har gjort. Utover det blir det bare spekulasjoner, all den tid vi ikke kjenner til alle sider av saken, ei heller hans mentale tilstand i gjerningsøyeblikket eller i tiden før.

Det eneste jeg finner tragisk her, er at ei lita jente ble slått ihjel med en slegge av sin egen far.

Jeg tenkte det samme da jeg leste det.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 11:11   #57
Manitoba
Passiv

Standard

Hele denne saken er en stor tragedie. Han gjorde en grusom og utilgivelig handling som det er vanskelig, nærmest umulig, å forstå. Men vi kjenner ikke hans historie, verken sykdomshistorie eller fortid. Handlingen han gjorde var forferdelig, men det gjorde ham ikke til et menneske uten verdi av den grunn.

Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 23:01   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er synd for de etterlatte at de nå ikke får en domfellelse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.