Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skille stat og kirke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 20:28   #41
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skille stat og kirke?

Hattifnatten: kloke ord

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 23:33   #42
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg tror kanskje at mange vil måtte slite litt for å finnen "plassen" sin om stat og kirke blir skilt.. men kanskje det er sunt?

Ja, jeg tror at det er sunt. Jeg mener at man må "lete litt" for å finne sin plass, anstrenge seg og så får man finne ut av hvor man står.
Nå er det jo som flere påpeker at majoriteten av de som er tilknyttet statskirken er det av bekvemmelighet. De er innskrevet der, døpt og konfirmert og kanskje gift der. Men utover det betyr ikke kirken eller kristendom noe for dem. De ghør bare ikke noe med det, som ved å melde seg ut. Og kirken får støtte av staten i forhold til antall medlemmer..... Så det er jo best for kirken at man blir stående registrert.

Når man snakker om at kirkene vil forfalle - ja, antagelig. Fordi medlemmene ikke er interessert i å betale for vedlikehold av egen lomme. Nå går det vel av skattepengene våre, og de ser man ikke noe til likevel. Det er dessverre sikkert også et fåtall som bruker kirken aktivt, og i tillegg er villige til å betale for bruken i form av kroner og øre.

Og for dere som lurer , nei jeg er ikke medlem. Jeg er ikke gift i kirken og ungene mine er ikke døpt der. Jeg har tatt et valg,meldt meg ut og jeg er for skille mellom stat og kirke.

Gammel 23-11-06, 01:47   #43
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Ikke noe å diskutere vel.. skill stat og kirke nu!

Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 09:20   #44
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt klart for å skille stat og kirke. Det er på tide. Hatifnatten skriver mye bra.

Gammel 23-11-06, 09:42   #45
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan vet du dette?

Jeg hører dette stadig vekk fra folk som ikke er medlemmer av kirken. Jeg synes det er ganske drøyt å påstå noe slikt på vegne av en stor medlemsmasse som man ikke kjenner begrunnelsene til.

Hva mener du forresten med bekvemmelighet?

Det høres litt nedlatende ut.

Ikke for å svare for Misty, men de fleste jeg kjenner som er medlem (uten at det behøver å være et representativt utvalg av medlemmene) er det fordi de ble døpt som små, og ikke har tatt seg bryet med å melde seg ut, siden det ikke direkte plager dem å være medlem. Selv om de ikke er aktive medlemmer, eller troende for den saks skyld. Vet ikke om jeg vil kalle det bekvemmelighet akkurat, men heller latskap og sløvhet.

Men som sagt, jeg tør ikke påstå at dette gjelder majoriteten av medlemmene, bare majoriteten av de medlemmene som jeg kjenner.

Gammel 23-11-06, 10:06   #46
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Derfor vil det være interessant å se hvordan medlemsmassen vil reagere på medlemsavgift. Det vil nok avskalle de som absolutt ikke mener noe med medlemskapet sitt.

Ikke dumt! Kanskje det er løsningen for kirken... Selv tror jeg det ville vært bedre for kirken å ha en medlemsmasse som faktisk har et forhold til kirken.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 16:02   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vår kirke er ny og ble bygget ved en gammel gravplass. Jeg simpelthen elsker kirken vår og nyter å besøke den.

Jeg er veldig enig i det Hattifnatten sier, men er spent på hvordan et skille vil utarte seg med hensyn til ikke aktive, men høytidsbrukende medlemmer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 22:36   #48
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Hvordan vet du dette?

Jeg hører dette stadig vekk fra folk som ikke er medlemmer av kirken. Jeg synes det er ganske drøyt å påstå noe slikt på vegne av en stor medlemsmasse som man ikke kjenner begrunnelsene til.

Hva mener du forresten med bekvemmelighet?

Det høres litt nedlatende ut.

Det var ikke min mening å være nedlatende, og kanksje majoriteten var å ta i. Men de fleste jeg kjenner, og de fleste som diskuterer dette på diverse fora, gir uttrykk for samme oppfatning - de står i statskirken fordi de ble døpt der og har giftet seg der. De står der selv om de ikke har noe forhold til DNK , fordi de ikke tar seg bryet med å melde seg ut.

Jeg er også sikker på at kirken er mer tjent med å ha medlemmer som har noe forhold til den og som er villige til å bidra.

Gammel 23-11-06, 22:47   #49
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for skille mellom stat og kirke. Ingen skal behøve å få en religion tredd nedover øra når de blir født.

Gammel 30-11-06, 21:41   #50
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste nå nettopp at Gerd Liv Valla er i mot skille av stat og kirke fordi hun mener det da ikke vil bli rekrutert kvinnelige biskoper og homofile prester.

Jeg kom da til å tenke på at jeg har inntrykk av at en del av de som er mest ihuga forkjempere for statskirke verken tror på Gud, Jesus eller Bibelen og først og fremst (eller bare) "tror på" homofile prester og kvinnelige biskoper .

Hva har forresten LO med statskirke eller ikke statskirke å gjøre?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 20:57   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg leste nå nettopp at Gerd Liv Valla er i mot skille av stat og kirke fordi hun mener det da ikke vil bli rekrutert kvinnelige biskoper og homofile prester.

Jeg kom da til å tenke på at jeg har inntrykk av at en del av de som er mest ihuga forkjempere for statskirke verken tror på Gud, Jesus eller Bibelen og først og fremst (eller bare) "tror på" homofile prester og kvinnelige biskoper .

Hva har forresten LO med statskirke eller ikke statskirke å gjøre?

Kanskje de forhandler lønna deres

Men jeg er litt enig med henne da.. Tror dette med skille av stat og kirke er ganske komplisert egentlig.. Selv om jeg i utgangspunktet er for.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.